PC vs. TV: Ve světě zábavy na ostří nože

Který přístroj se stane centrem domácí zábavy? Bude to počítač, nebo spíše inteligentní televizor? Tato otázka ro...


Který přístroj se stane centrem domácí zábavy? Bude to počítač, nebo spíše
inteligentní televizor? Tato otázka rozdělila protagonisty letošního veletrhu
CES (Consumer Electronics Show), který se konal v první polovině ledna v
nevadském Las Vegas. Zatímco klasičtí výrobci spotřební elektroniky se všemožně
snaží PC z domácí sestavy vytěsnit jako cizorodý prvek, počítačově orientované
firmy naopak tvrdí, že bez PC nemůže žádná digitální domácnost existovat.

Dálkově řízený svět
Centrální síťový jukebox, který bude všechna audiovizuální zařízení v
domácnosti zásobovat digitálním obsahem pocházejícím zejména z on--line zdrojů
podle přání, jež uživatel projeví prostřednictvím dálkového ovladače to je
jedna ze současných představ digitální domácnosti.

DVD+RW nastupuje
Nejen stolní DVD přehrávače, ale i DVD mechaniky pro PC začínají běžně
umožňovat nahrávání. Výrobci z oblasti PC se většinou přiklánějí ke standardu
CD+RW, který asociace ECMA International přijala jako oficiální standard a mezi
jehož příznivce patří HP, Philips, Sony, Yamaha, Thomson či Dell.

Integrovaná mobilita
Po Evropě dobývají mobilní telefony s integrovaným fotoaparátem, PDA, GPS a
mnoha dalšími vymoženostmi také doposud konzervativní americký trh. Žhavou
novinkou a současně módním hitem se stalo bezdrátové naslouchátko, které uvolní
ruce uživatelům.
"Debata, zda je středem vesmíru TV, nebo PC, je velmi zajímavá, ale nemyslím
si, že by byla nějak zvlášť smysluplná," řekl na toto téma Michael Dell.
"Televizory sice získávají jistou inteligenci, osobně jsem však přesvědčen, že
základem dobré domácí zábavy je počítač."
Podobně celou situaci vidí i společnosti jako Microsoft, Hewlett-Packard či
Toshiba.

Billovy hodninky
Ani na Comdexu, ale už ani na CESu, který tentokrát listopadový Comdex přívalem
novinek a zajímavých digitálních technologií rozhodně překonal, nesmí chybět
Bill Gates a jeho vize. Ve svém úvodním vystoupení tentokrát šéfarchitekt
Microsoftu vsadil na přeměnu jednoduchých a v každodenním životě používaných
předmětů na inteligentní společníky.
Do konce letošního roku nabídne trojice předních hodinářských firem zákazníkům
náramkové hodinky osazené technologií, která umožní nepřetržitý přísun dat
prostřednictvím krátkých rádiových vln. Touto sice pomalou, avšak značně
robustní cestou zajistí hodinky svému nositeli stále čerstvé informace o počasí
či o dopravní situaci nebo třeba okamžité doručení krátkých textových zpráv.
"Dostanete jen informace, která si vyberete," uvedl Gates před zaplněným
auditoriem. "Nechceme na vaše zápěstí namontovat žádné PDA ani superpočítač,
chceme vám jen poskytnout informace, které potřebujete."
Technologie SPOT (Smart Personal Object Technology), která to vše umožní,
pochází z laboratoří Microsoftu a vznikla kombinací vývoje v oblasti
křemíkových čipů, počítačových sítí a softwarových technologií. V rámci svého
vystoupení napěchovaného demonstracemi předvedl Gates také osobní videorekordér
na softwarové platformě Media2Go, vytvořený ve spolupráce s Intelem. Jde o
přenosné zařízení se čtyřpalcovou obrazovkou a 30GB diskem, který umí přehrávat
video a hudbu získanou prostřednictvím internetu nebo PC vybaveného televizní
kartou. Hardwaroví partneři Microsoftu, mezi něž patří společnosti Samsung
Electronics či Sanyo, hodlají nabídnout produkty vycházející z tohoto prototypu
svým zákazníkům do konce roku.
Microsoft má se svým softwarem spadeno doslova na každou oblast života od
přehrávačů DVD a herních konzolí až po chytré telefony, bezdrátové displeje a
dokonce šicí stroje. V atmosféře rozzářeného Las Vegas působil Gates dojmem
hazardního hráče, který rozděluje své sázky na všechny strany s vědomím, že
když alespoň jedna vyjde, bude to stát za to. "Velmi jejich přístup obdivuji
podstupují velká rizika a mají takovou hotovost, že si to mohou dovolit," řekl
na adresu Microsoftu Michael King, analytik společnosti Gartner. Technolgii
SPOT však příliš nevěří. Její implementace je podle něj velmi nákladná a navíc
chybí reálná poptávka. "Hodně času trávíme v IT průmyslu tím, že přemýšlíme,
jak udělat různé věci, a dokazujeme, že je udělat umíme," říká King. "Místo
toho bychom se však měli občas zastavit a zamyslet se nad tím, jestli je
opravdu potřebujeme."
Z dalších aktivit Microsoftu se Gates ve své přednášce věnoval také Windows XP
Media Center Edition, když oznámil, že Toshiba použije tento software ve svém
novém laptopu určeném pro studenty. Předveden byl i první přehrávač DVD
využívající technologii HighMAT, kterou Microsoft vytvořil společně s firmou
Matsushita (Panasonic) a která asistuje při ukládání fotografií, hudby a
videoklipů vytvořených na PC na média CD-R a CD-RW. S její pomocí pak mohou
uživatelé nahrávky snadněji prohledávat.
Zajímavým zpestřením přednášky byl rovněž již výše zmíněný šicí stroj Bernina
Artista 200E, na němž Gates demonstroval sílu Windows CE a Windows XP Embedded.
Toto zařízení dokáže automaticky pracovat podle vzorů stažených z internetu.
Všechna tato důmyslná udělátka však nemění nic na Gatesově ohromném zaujetí pro
technologii SPOT a chytrá zařízení, za nimiž vidí masivní nasazení softwaru
.Net Compact Framework.
Čip v prezentovaných hodinkách běží na frekvenci pouhých 28 MHz, zařízení
disponuje 512 KB paměti ROM a malým množstvím paměti RAM. Obsah přenášený do
hodinek se vytváří ve zvláštním dialektu jazyka Basic. "Poté jsou data
převedena do bajtového kódu platformy .Net a prostřednictvím sítě odeslána do
zařízení," vysvětluje Gates.
Z dobře informovaných zdrojů se prosýchá, že Microsoft už nějakou dobu vede
jednání s řadou nejrozšířenějších krátkovlnných rádiových stanic v USA. V
případě potřeby by od nich měl dostat k dispozici malou část jejich přenosové
kapacity, potřebnou právě pro datové přenosy do avizovaných chytrých zařízení.

Bezdráty a síťová média
"Uživatelé mají právo sdílet hudbu, video a ostatní digitální obsah, za který
zaplatili, mezi svými počítači a dalšími digitálními zařízeními a je třeba
vytvořit takový komerční model, který jim to umožní," prohlásil na CESu Craig
Barrett, CEO společnosti Intel. Akcentoval tak diskuse, které se na CESu
rozhořely na téma digitálního obsahu a práva. Na jedné straně stojí hardwaroví
výrobci počítačů a spotřební elektroniky, kteří jsou vystaveni tlaku uživatelů
požadujících možnost volného kopírování a sdílení digitálních médií, na druhé
straně pak představitelé zábavního průmyslu, kteří trnou v obavách, že jim
masové pirátství zničí jejich byznys.
Ve svém vystoupení Barrett vysoce ocenil zásluhy výrobců bezdrátových
technologií, kteří se podle něj postarali o největší pokrok v několika
posledních letech. V první polovině letošního roku hodlá Intel uvést na trh
mobilní technologii Intel Centrino pro notebooky. Ta má kromě zabudované
bezdrátové sítě obsahovat také vlastnosti podporující delší výdrž baterií,
lehčí a tenčí řešení notebooků a zvýšení výkonu mobilních řešení. Na v úvodu
položenou otázku o dominanci PC nebo TV odpověděl podle očekávání následujícím
způsobem: "Můžeme se přít o to, co je v centru sítě. Podle mě tam ale není nic.
Máme televizory, máme počítače a máme digitální obsah, který přichází do našich
domovů. Důležité je, co s tím vším můžeme dělat. S digitálním obsahem chceme
pracovat, chceme jej ukládat, a právě to je parketa, na níž jsou počítače doma.
PC je zkrátka nejuniverzálnější a nejinteraktivnější zařízení v domě."
Po otevřených standardech pro mobilní síť volal na CESu Tom Engibous, CEO
společnosti Texas Instrumets, která patří k významným dodavatelům digitálních
signálních procesorů, používaných v mobilních telefonech, PDA, širokopásmových
síťových zařízeních a dalších produktech z oblasti elektroniky. Letošní rok
bychom podle něj mohli označit jako inflexní bod v užívání mobilních telefonů
pro přístup k internetu. "Velmi brzy se mobilní telefony stanou dominantním
prostředkem pro přístup k internetu," řekl Engibous. "Zvládnutí této situace
bude vyžadovat intenzivní spolupráci napříč jednotlivými odvětvími. Uzavřené
systémy se buď otevřou, nebo zahynou."
Se svou troškou do mlýna přišel i Rob Glaser, zakladatel a CEO společnosti
RealNetworks. Neexistence shody mezi zákazníky, mediálními společnostmi a
výrobci spotřební elektroniky podle jeho názoru brání rychlejšímu rozvoji
síťových médií. "Uživatelé musejí přestat s pirátským kopírováním, mediální
společnosti musejí poskytovat obsáhlé a pružné služby za rozumné ceny a výrobci
hardwaru musejí nabízet produkty, které podporují snadný a férový přístup k
bezpečnému obsahu," řekl Glaser. Jako příklad prostředí, v němž tyto principy
sounáležitosti již fungují, přitom uvedl technologii DVD.
Pro řešení tohoto problému nabízí RealNetworks svou technologii Helix DRM
(Digital Rights Management), která podporuje všechny rozšířené formáty jako
RealAudio, RealVideo, MP3 a MPEG-4. Helix je standardizační platforma, jejímž
prostřednictvím chce být společnost RealNetworks schopna poskytnout libovolný
mediální obsah pro libovolné zařízení. Správa digitálních práv DRM pak má dát
poskytovatelům obsahu ve spolupráci s výrobci zařízení možnost definovat
pravidla pro přehrávání médií bez nutnosti zabývat se tímto problémem pro každý
formát zvlášť.

Sony sází na TV
Na rozdíl od počítačových firem sázejí tradiční výrobci spotřební elektroniky v
čele se Sony v první řadě na TV. "V širokopásmovém věku bude PC v roli centra
on-line zábavy nahrazeno TV, která bude na linuxové platformě komunikovat s
domácími elektronickými zařízeními," takovou vizi má prezident společnosti Sony
Kunitake Ando. Před koncem loňského roku zahájily společnosti Sony a Matsushita
práci na společném vývoji nové verze Linuxu určené pro digitální spotřební
elektroniku. "Tradiční konkurenti jako Sony a další výrobci spotřební
elektroniky budou muset spolupracovat," řekl Ando. "Pokud ne, vlna
širokopásmové technologie nás smete."
Zároveň požaduje otevřený přístup při vytváření interoperability mezi PC a
ostatními audioa videozařízeními. PC by v koncepci Sony mělo fungovat jako
server pro TV. První vlaštovkou v tomto směru má být na CESu ohlášený produkt
RoomLink. Na stejném principu funguje i Digital Media Receiver 5000 od
společnosti Hewlett-Packard. V obou případech se jedná o na dálku spravované
krabičky, které by měly být umístěny v blízkosti stereofonních systémů a TV. S
PC mohou být propojeny klasickou či bezdrátovou sítí. Oba systémy umožní
uživateli komfortně přehrávat zvukové soubory z PC na stereofonním systému a
prohlížet digitální fotografie uložené v PC na televizní obrazovce. K obsahu se
přitom přistupuje prostřednictvím menu na TV. Řešení od Sony navíc podporuje i
přenos videa, avšak pouze při spolupráci s počítačem Sony Vaio PC vybaveným
osobním videorekordérem Giga Pocket. Podobná zařízení umožňující bezdrátovou
komunikaci prostřednictvím technologie Wi-Fi již mají nebo brzy začlení do
svého produktového portfolia i firmy Linksys, Cd30, Rockford Fosgate či
Motorola. V rámci své přednášky prezentoval Ando také řadu dalších produktů se
značkou Sony, které již jsou nebo brzy budou na trhu. Především se jednalo o
síťový jukebox pro přehrávání hudby a filmů, postavený na linuxové platformě.
Toto zařízení je vybaveno pevným diskem a prostřednictvím připojení k
širokopásmovým síťovým službám dokáže uživateli poskytnout přístup k audiu a
videu na internetu. Mezi další prezentované novinky od Sony patří nový Memory
Stick Pro s kapacitou 1 GB a také alternativní technologie k zapisovatelnému
DVD s názvem Blu-ray, která umožní na jeden disk uložit až 50 GB dat. Ač to tak
mohlo na první pohled vypadat, po skončení oficiální části prezentace Ando na
schůzce s novináři uvedl, že Sony nestojí proti Microsoftu a že mezi oběma
firmami dokonce probíhají rozhovory o spolupráci. "Jednáme, zatím však nejsme
ve fázi, kdy bychom mohli cokoli oficiálně oznámit," uzavřel toto téma Ando.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.