Pět úspěšných let Clerverlance

Ve zdravém těle, zdravý duch Návrh, vývoj a následná integrace aplikací je procesem zahrnujícím řadu náročnýc...


Ve zdravém těle, zdravý duch

Návrh, vývoj a následná integrace aplikací je procesem zahrnujícím řadu
náročných fází, jejichž špatné zvládnutí může v konečném důsledku znamenat
promarnění investovaných prostředků. Jednou ze společností zabývající se celým
životním cyklem aplikačního softwaru je i společnost Cleverlance. O jejích
plánech a další budoucnosti jsme hovořili s nově jmenovaným generálním
ředitelem Dobromilem Podpěrou.

V tomto měsíci slavíte páté výročí. Jak byste zhodnotil dosavadní existenci
společnosti?
Začínali jsme jako monokulturní javová firma, jejíž hlavní obchodní strategií
byl pronájem specialistů do zahraničí. Postupně jsme se přeorientovali ze
zahraničních trhů na Česko, z firmy skládající se pouze z javových vývojářů
jsme se rozšířili na další technologické platformy (jako databáze nebo .Net) a
rozšířili jsme i paletu poskytovaných služeb (project management, analýza,
testování). V neposlední řadě už nestojíme na pronájmu specialistů, ale
nabízíme zpracování celých IT projektů na klíč. Společně s týmem specialistů,
který se nám za tu dobu podařilo vybudovat, považuji tuto schopnost adaptace a
rozvoje za klíčovou pro náš úspěch. Úspěchů je ovšem dle mého názoru mnohem
více...

Jak jste již sám zmínil, Cleverlance začínala pracovat nejdříve pro zahraničí.
Máte v úmyslu se na zahraniční trhy vrátit, a pokud ano, tak do jakých oblastí
a s jakými produkty?
Myslím, že každá zdravě rostoucí společnost se musí rozhlížet po zahraničních
trzích. Český rybník je sice na první pohled dost velký pro další růst, ale již
ze střednědobého pohledu zahraničí určitě potřebujeme. Problémem ovšem je dnes
velmi silná koruna a vysoké mzdové náklady, takže z hlediska outsourcingu
nemůžeme cenově konkurovat ruským, ukrajinským či rumunským firmám. Ale určitě
chceme získat zahraniční partnery pro prodej a implementaci našich produktů.
Rádi bychom také nabídli naše znalosti a zkušenosti z vývoje softwaru na J2EE a
.Netu. Další velmi zajímavou oblastí je integrace aplikací vytvořených na obou
zmíněných platformách, kde máme poměrně unikátní postavení alespoň na českém
trhu.

V loňském roce jste uvedli na trh dva nové produkty FES (FrontEnd Server) a
CIS, řešení pro řízení a optimalizaci zdrojů a procesů. O jak velkou investici
do vývoje těchto produktů šlo a jak si stojí v porovnání s konkurencí?
Oba produkty si vyžádaly investici v řádech milionů korun a podle nám
dostupných informací ani FES ani CIS nemají srovnatelnou konkurenci v českých
produktech. Myslím, že to dokazuje i 3. místo FESu v soutěži Creative Mobile
Award 2004. Zároveň to byla také první javová aplikace v žebříčku. Pokud vše
půjde, jak má, budete si v době, kdy čtete tento rozhovor, moci FES vyzkoušet v
reálu, protože na něm poběží mobilní bankovnictví jedné české banky.
A co se týče CISu, tak nám reakce zákazníků dávají za pravdu, že témata, která
náš systém řeší, jsou velmi živá a žádaná. To je signál, který nám říká, že
jsme se s tímto produktem vydali na správnou cestu. Našemu systému sice není
přímou konkurencí, ale za zmínění určitě stojí zástupce zahraničních systémů
Mercury ITG Center. Oba systémy odlišuje nejen optimální velikost zákazníka,
ale i zaměření. Nutno ale dodat, že u obou systémů průnik řešených témat
samozřejmě je.

Vedle vaší hlavní činnosti, kterou je vývoj softwaru na zakázku, jste v minulém
roce rozšířili portfolio služeb o další oblasti, jako jsou Content Management
System, Document Management System a IT governance. Proč právě je? Obojí má
stejnou základní pohnutku poptávku trhu, což je myslím logické. ITG u nás
nebylo příliš známé a viděli jsme potenciál těchto služeb u našich zákazníků.
Tlak managementu na zefektivnění a zprůhlednění fungování IT je čím dál
silnější. Je třeba stále rychleji a levněji uvádět nové služby pro zákazníky. A
tento tlak je patrný v bankovnictví, pojišťovnictví nebo v telekomunikacích.
Celá oblast nazývaná společností Mercury Business Technology Optimization tomu
napomáhá.
CMS/DMS je trochu jiný příběh: Cleverlance byla vždy silná při vývoji aplikací
na zelené louce. Jenže časy se mění a potřeba rychleji a levněji dodat ucelené
řešení ušité na míru je stále častější. A tomu nejlépe odpovídá vývoj postavený
na komponentách, frameworku či otevřeném jádře produktu, které se dá
doprogramováním rozšířit a ohnout podle přání zákazníka. Pokud pomineme
technologické frameworky typu BEA WebLogic Integration nebo IBM WebSphere
Portal, jsou CMS/DMS systémy dalším logickým krokem, jak rozšířit portfolio
služeb, přičemž jádrem zůstanou naše schopnosti při vývoji vícevrstvých
aplikací.

Na sklonku roku postihla Cleverlance tragická událost. Při katastrofě v Asii
zahynul Jakub Dosoudil, generální ředitel a spolumajitel společnosti. Jak se
firma s touto ztrátou vyrovnala?
Tato tragédie má mnohem větší osobní dopad než profesní, protože nám všem Jakub
s Míšou velmi chybějí, ale Cleverlance už nejméně rok není společností stojící
na jednom či dvou lidech. Tím, že se nám podařilo získat Jirku Bíbu do role
obchodního ředitele a Vítka Červinku jsme přesvědčili, aby se ujal HR a řízení
zdrojů, jsme vybudovali top management, který řešil všechny strategické plány
společně. Ani operativa však neutrpěla díky tomu, že jsme vloni vybudovali a
obsadili i střední management. Úkoly Jakuba jsme si rozdělili s Jirkou, on si
převzal řízení marketingu a PR, já finance a strategické řízení. Vztahy s
klíčovými zákazníky již průběžně v loňském roce převzal obchodní ředitel, Jirka
Bíba.

Tuzemské firmy, kterým se podaří dorůst do velikosti té vaší, se většinou
rozhodnou pro prodej. Uvažujete o něčem podobném?
Obzvláště po ztrátě Jakuba tuto otázku dostávám poměrně často. Společně s
Jakubem jsme zastávali názor, že zakladatelé ve většině případů dokáží
dotáhnout společnost do určité životní etapy a velikosti, a pokud nejsou
schopni ve správný okamžik ustoupit do pozadí nebo se spojit se strategickým
investorem, začnou společnost brzdit v dalším rozvoji. A to bychom velmi
neradi. Takže zpět k jádru otázky: má odpověď zní, že prodej není na programu
dne. Ne že bychom to z principu vylučovali, jak sem se již zmínil, ale
nemyslíme si, že je tento krok v tuto chvíli nutný a správný.

Co plánujete do budoucna?
Máme za sebou první rok z tříletého plánu, který byl velmi úspěšný, obrat jsme
zvýšili o 133 % a plán překročili o 14 %. Letošní rok je první v historii
firmy, kdy už nechceme dvojnásobit obrat a chceme dosáhnout "pouze" 270
milionů. Jak už jsem uvedl, rádi bychom se vrátili i na zahraniční trhy. V
nejbližší době zřídíme pobočku na Slovensku a chceme se mnohem více vyskytovat
na tamním trhu. Chystáme další produkty zaměřené na zrychlení a zefektivnění
vývoje pomocí vícevrstvých technologií a mnoho dalšího.


Spoluzakladatel společnosti Cleverlance a nyní i její výkonný ředitel Dobromil
Podpěra (1971) vystudoval MFF UK a již během studia pracoval na různých
technických pozicích. Před založením Cleverlance pracoval jako specialista na
internetové a intranetové technologie ve společnosti Sybase. Pokud mu čas
dovolí, rád cestuje (nejen po vlastech českých) a fotografuje.

Od svého založení v roce 2000 se společnost Cleverlance specializuje na
zakázkový vývoj vícevrstvých, otevřených řešení. Jako dodavatel těchto řešení
pak poskytuje svým zákazníkům z oblasti finančních služeb, telekomunikací,
státní správy a samosprávy komplexní služby pro analýzu, implementaci a údržbu
informačních systémů. V současnosti zaměstnává kolem 200 specialistů a každý
rok zdvojnásobuje obrat z předchozího roku.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.