Pirátství za miliardu

Nejenom softwarové pirátství zaznamenává rekordy. Také organizace zastupující vlastníky autorských práv v oblasti h...


Nejenom softwarové pirátství zaznamenává rekordy. Také organizace zastupující
vlastníky autorských práv v oblasti hudebního průmyslu bijí na poplach.
Mezinárodní asociace fonografického průmyslu IFPI, jejíž náplň práce přibližně
odpovídá roli BSA na poli softwaru, uvádí, že okolo 40 % všech prodaných
nahrávek je pirátských. Nejvyšší poměr pirátských kopií je samozřejmě v
rozvojových zemích (především Latinská Amerika). V ČR je údajně hlavní příčinou
pirátství existence veřejných kopírovacích služeb; střední Evropa se z hlediska
podílu pirátských nosičů pohybuje někde uprostřed.
IFPI odhaduje, že prodej pirátských disků zaznamenal v posledním roce nárůst až
o 50 % a dosáhl celkově hodnoty okolo 950 milionů cédéček. Průměrnou cenu, za
kterou se pirátské nahrávky prodávají, lze odhadnout z toho, že IFPI vyčísluje
způsobené škody na 4,3 miliardy dolarů. Ilegální vypalování je nyní
organizováno poměrně profesionálními skupinami, které přikládají k CD booklety
a disky také potiskují.
Analýza IFPI se zabývá pouze nelegálním prodejem CD a nijak se nepokouší
kvantifikovat škody, které hudebnímu průmyslu působí domácí přepalování či
internetové výměnné sítě. V tomto případě se odhaduje, že v P2P službách typu
Audiogalaxy, Morpheus či Kazaa je nabízeno přibližně půl milionu souborů a
počet účastníků překračuje 3 miliony. Tato obrovská čísla vedou hudební
vydavatele k řadě soudních sporů.
Představitelé IFPI a jejích členů (např. Sony) tvrdí, že hudební pirátství je
sice globálním problémem, největší škodu však působí lokálně ekonomikám zemí,
kde je jeho míra nejvyšší. Mj. i tím, že příslušná činnost je často "nabalena"
na další protizákonné aktivity.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.