Platit se nikomu nechce

Začátkem tohoto týdne se v Praze konala konference Fórum eTime. Na této akci, kterou redakce Computerworldu pořádala ve...


Začátkem tohoto týdne se v Praze konala konference Fórum eTime. Na této akci,
kterou redakce Computerworldu pořádala ve spolupráci s měsíčníkem Convergence,
se účastníkům představila celá řada předních tuzemských odborníků z oblasti
informačních a komunikačních technologií.
V průběhu dvou dní se v hotelu Diplomat diskutovala nejžhavější témata
letošního roku. Zájemci o oblast telekomunikací a elektronického businessu se
dozvěděli mnoho zajímavých informací nejen v průběhu vlastních přednášek, ale i
na souběžné partnerské výstavě technologií Expo eTime. Zpravodajství z této
akce vám přineseme v příštím vydání.
Častým tématem diskusí v průběhu celé konference byla možnost zpoplatňování
internetového obsahu. Z ankety na našem zpravodajském serveru vyplynula
jednoznačná nechuť platit za internetové zpravodajství. V diskusních fórech na
mnoha místech tuzemského webu tato nechuť zaznívala již v průběhu minulých
týdnů stále hlasitěji. Vyprovokoval to populární tuzemský herní server
BonusWeb. Ten totiž uvažuje o zpoplatnění nadstandardních služeb a přístupu do
speciálních sekcí. Ačkoli placení za interaktivní služby, ať už se jedná o
digitální televizi, on-line zábavu či internetové zpravodajství, se
provozovatelům jeví jako šance do budoucnosti, současnost nevypadá růžově.
Německý filmový abonentní TV kanál Premiere, vysílající pro 2,4 milionu
platících klientů, má nyní obrovské problémy a vykazuje denně ztrátu dva
miliony eur. Od zisku jej dělí masa klientů, kterou se stanici nedaří získat.
Analytici sice předpokládají, že v roce 2005 asi 160 milionů západoevropských
domácností přejde na digitální příjem TV, do té doby ale pravděpodobně
zkrachuje celá řada méně úspěšných hráčů na trhu placeného vysílání. Vše tomu
nasvědčuje. Španělský kanál Quiero přiznal koncem minulého měsíce platební
neschopnost, francouzský Canal Plus si připsal za loňský rok ztrátu 374 milionů
eur. Na jedné straně mají tradiční poskytovatelé televizních abonentních služeb
problémy, na straně druhé provozovatelé on-line služeb spekulují nad obchodním
modelem založeným na předplatném.
V roce 2005 má dle IDC mít mobilní telefon 672 milionů lidí, což je pro
provozovatele interaktivních služeb další lákavá skupina klientů. Umím si sice
představit služby, za které jsem ochoten platit, ale pokud existuje způsob, jak
se k žádaným informacím či službám dostanu bezplatně, pak má ochota sáhnout do
kapsy mizí. Minulý týden na tomto místě psal Martin Faťun o ne zcela
vyhovujícím informačním obsahu internetu (hledal informace o čištění proutěných
košů). To je možná dobrým výchozím předpokladem pro úspěšné internetové placené
služby. Pokud mi někdo za peníze nabídne to, co zadarmo nelze získat, a cena
bude odpovídající užitné hodnotě služby či informace, pak asi do kapsy přeci
jen sáhnu. Chcete od Martina Faťuna získat peníze? Stačí jen na internetu
poskytovat on-line poradnu pro čistění proutěných košů, a život v luxusu vás
nemine.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.