PlayStation 2 a Xbox lákají

Sony má oproti svým konkurentům jednu výraznou výhodu zatímco se konkurence teprve chystá uvést své produkty na trh, ...


Sony má oproti svým konkurentům jednu výraznou výhodu zatímco se konkurence
teprve chystá uvést své produkty na trh, PS2 se už více než rok (v Japonsku, v
Americe a Evropě bylo oficiální uvedení na trh o něco později) vesele prodává.
I když by se mohlo zdát, že nástup následovníka populárního herního systému
nedopadl nijak extra (což bylo dáváno za vinu nedostatku kvalitních herních
titulů), čísla hovoří jinak. Prodeje ve všech teritoriích dopadly v porovnání
se startem prvního PlayStationu více než dvojnásobně lépe a dá se předpokládat,
že s neustále se zvyšujícím počtem dobrých her bude přibývat i nových majitelů
PS2. A tituly jako například Gran Turismo 3 A-specs, Metal Gear Solid 2, Final
Fantasy X, Devil May Cry a mnoho dalších si pozornost hráčů rozhodně zaslouží.
Prodejní náskok je ovšem vykoupen handicapem v podobě slabšího hardwaru, na což
samozřejmě neopomínají upozorňovat tvůrci konkurenčního Xboxu. Nejpalčivějším
nedostatkem PS2 je omezená velikost operační paměti, která vhání vrásky do
tváří herních vývojářů dnem i nocí. Problémy s konverzemi chystaných her pro
tento systém se netají ani přední čeští vývojáři Illusion Softworks.
Každopádně široká podpora herních distributorů, kteří ve značce PlayStation
vidí záruku jistých zisků, umožnila společnosti Sony soustředit svou pozornost
do sféry herními konzolemi nepříliš probádané, a to na oblast broadbandu.
Zatímco Sega se svým Dreamcastem, jakožto průkopníkem konzolového on-line
hraní, pokazila co se dalo integrovaným modemem počínaje a zhoubnou ideou
vlastní uzavřené sítě DreamArena konče u Sony neponechali nic náhodě a v rámci
vytvoření maximálně kompatibilní a plnohodnotné on-line platformy oslovili
přední firmy operující na poli internetového byznysu, například Netscape,
Macromedia a RealNetworks. Strategické partnerství bylo uzavřeno taktéž se
společnostmi AOL, Cisco a mnohými dalšími. Představeny byly i novinky spadající
do oblasti hardwaru, který si chystaná invaze na pole on-line přímo podmiňuje.
Koncem tohoto roku by tedy na pulty obchodů měly dorazit mimo jiné i
následující periferie: přídavný modul obsahující 56,6Kb modem i 100Mb síťovou
kartu, pevný disk o kapacitě 40 GB, nebo LCD displej s úhlopříčkou 17 palců.

Krabice od Microsoftu
Konzole Xbox ze stáje světového softwarového giganta byla jednoznačně
nejdiskutovanějším tématem výstavy. Hry pro Xbox vyvíjejí jednak in-house týmy
spadající pod herní divizi Microsoftu a jednak licenční partneři jako
Electronic Arts, Eidos, Acclaim, Infogrames a další. Snad všechny tituly, nad
kterými drží ochrannou ruku Microsoft, vypadají opravdu nádherně: fronty
tvořící se před konzolemi, na nichž běžely hry jako Halo, Oddworld: Munchs
Oddysee anebo Project Gotham, jsou tohoto tvrzení jasným důkazem. Zajímavým
námětem k debatě byly spekulace o výši ztráty, se kterou bude Microsoft svou
novou konzoli prodávat. Odhady začínají na 130 a končí na neuvěřitelných 250
dolarech za kus. V rámci udržení konkurenceschopné ceny s PS2 (která by
rozhodně neměla překročit hranici 300 dolarů) a s ohledem na vyšší výrobní
náklady (Xbox bude standardně obsahovat pevný disk) lze předpokládat, že v době
uvedení na trh bude Microsoft na prodeji samotné konzole něco tratit. Zpočátku
bude tento finanční deficit kompenzován ziskem z prodeje her, ale předpokládá
se, že do osmnácti měsíců od uvedení konzole na trh by mělo být od cenové
dotace upuštěno úplně. Microsoft zvolil k propagaci Xboxu i samostatnou
konferenci, kterou zahájil jeden z tvůrců hry Oddworld: Munchs Oddysee slovy:
"Když jsme začali programovat naši hru pro PS2, velmi brzy jsme zjistili, že
tento formát nám nenabízí potřebný výkon a kapacitu." Ano, Microsoft si je
velice dobře vědom kvalit, ale i slabých míst svého největšího konkurenta. Xbox
bude mít skutečně podstatně výkonnější hardware nežli PlayStation 2. Ovšem
společnost Sony má v herním průmyslu mnohaleté zkušenosti a agresivní cenovou
politikou může Microsoftu šlapat na paty.
1 1022 / kap









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.