Počítače, které dokáží vidět?

Malá začínající firma ze Silicon Valley se pustila do přímo heroického úkolu: chce počítače naučit vidět. Díky ...


Malá začínající firma ze Silicon Valley se pustila do přímo heroického úkolu:
chce počítače naučit vidět. Díky nové hardwarově-softwarové kombinaci údajně
mohou počítače vidět v 3D i bez brýlí.
Příběhy o silách, jež smrtelníkům udělili řečtí bohové, jsou možná
dramatičtější a napínavější než moderní technologie použitá v produktu Canesta,
ovšem výrobce vážně usiluje o to, naučit počítače vidět ve 3D. Toho je docíleno
kombinací čipové technologie a softwaru zpracovávajícího obraz díky tomu
Canesta umožňuje PC nebo kapesnímu počítači vidět kolem sebe, a to
prostřednictvím malého objektivu. Výrobce tvrdí, že z dat získaných objektivem
poté v počítači vzniká trojrozměrný obraz. Tato technologie by mohla vést k
novým způsobům využití počítače stejně jako ve vývoji nových nástrojů pro
koncového uživatele, od virtuálních klávesnic, jež se vznášejí ve
vzduchoprázdnu, až po výkonné bezpečnostní systémy hlídající přístup k domu či
autu.

Světlo a vzdálenost
Na rozdíl od standardních produktů pracujících s obrazem, které měří pouze
světlo, systém Canesta vnímá jak světlo, tak vzdálenost předmětů před
objektivem. Světlo se od předmětů odráží a čipy měří jejich vzdálenost od
objektivu, čímž se vytváří trojrozměrný obraz. Údaje o vzdálenosti jsou v
reálném čase spojovány k sobě a výsledkem je detailní pohled na vnější svět,
jemuž počítač "rozumí" a s nímž je schopen interakce. "Tradiční kamery fungují
v dvojrozměrném světě, kde je obtížné rozeznat rozdíl mezi skutečnou osobou a
jejím odrazem," říká viceprezident marketingového oddělení Canesty Jim Spare.
"Jsme schopni obstarat výrazně bohatší sadu informací a není pro nás problém
například ukázat kontury lidského obličeje." Jim Spare je přesvědčen, že tato
nová technologie může nalézt využití v celé řadě odvětví: v počítačovém
průmyslu, zabezpečení objektů, videohrách, ale i v automobilovém průmyslu.
Stávající systémy pro rozpoznání lidského obličeje většinou měří vzdálenost
mezi očima, nosem a dalšími obličejovými rysy, ovšem kontury tváře už
nevnímají. Kdežto technologie vyvinutá firmou Canesta na vytvoření
trojrozměrného obrazu obličeje použije každý jeho detail, například místa ucha,
což v praxi umožní vytvoření preciznějších bezpečnostních systémů. Hráčům
videoher nová technologie nabídne možnost otestovat si své schopnosti i jiným
způsobem než mačkáním kláves na ovladači. Výrobci herních konzol budou moci na
své produkty umísťovat objektivy, jež budou registrovat každý pohyb hráče:
přikrčení, úhybný manévr či bojový kop.

První krůčky
Ačkoli uskutečnění některých těchto nápadů zřejmě potrvá ještě léta, Canesta
zdůrazňuje, že je připravena učinit první krok a vstoupit na trh s mobilními
zařízeními. Představitelé společnosti doufají, že počátkem roku 2003 by se na
některých mobilních telefonech a kapesních počítačích mohly objevit jejich
miniaturní objektivy. "Kamerky by mohly například promítat virtuální klávesnici
před uživatele a sledovat pohyb prstů, takže byste mohli psát pohodlně a
"virtuálně", tedy vůbec byste nepotřebovali fyzickou klávesnici," říká Spare.
Tato technologie by mohla být podle jednoho analytika užitečná hlavně pro malá
bezdrátová zařízení.
"Dnes musíte při psaní na kapesních počítačích pracně vytahovat tužtičku," říká
Bob Levin, analytik společnosti Mobile Insights. "Přitom s těmito čidly by šlo
psát tak, že byste ruce měli volně ve vzduchu nad přístrojem." Snadné metody
vkládání dat budou podle něho ještě užitečnější, až kapesní zařízení dospějí a
nabídnou uživatelům komplikovanější typy informací. "Uživatel bude nucen
zvládat velmi extenzivní menu systém," tvrdí Levin. Podle Levina je Canesta "to
pravé" a budoucí využití technologie může klidně překročit hranice toho, co je
dnes představitelné. Představte si, že jednoduše mobilní telefon zvednete v
přeplněné místnosti a necháte jej porovnat tváře s kontaktními informacemi
telefon vám pak poskytne informace o přátelích či kolezích přítomných na akci.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.