Počítače na palubě americké letadlové lodi

Dostal jsem úkol, který se zdál být snadný: Doletět na americkou letadlovou loď Constellation, zjistit jaké používaj...


Dostal jsem úkol, který se zdál být snadný: Doletět na americkou letadlovou loď
Constellation, zjistit jaké používají informační technologie k tomu, aby
udrželi toto plovoucí letiště v provozu, a pak se vrátit zpět na základnu.
Samozřejmě, že se nikdo nezmínil o rámusu, zimě, ani o všudypřítomném zápachu
paliva. Říkal jsem rámus? Existuje hned v několika podobách. Tak za prvé tu
máme hluk vrtulového letadla, do nějž nastupujeme zezadu a při letu sedíme
čelem proti směru letu. Během našeho letu na Constellation řvou motory tak
hlasitě, že musíme použít velká protihluková sluchátka. Jisté nebezpečí
představují také vzduchem poletující nečistoty, proto si na obličeje nasazujeme
masky.
Letadlo typu C-2A Greyhound, známé pod důvěrným označením COD, což je zkratka
pro dodávku na palubu plavidla ("carrier onboard delivery") vypadá se všemi
kabely, kladkami a nekrytým nýtováním jako vnitřek traktorového přívěsu.
Hlavním úkolem tohoto stroje je dopravit na letadlovou loď náklad a to o
hmotnosti až 10 000 liber, tj. 3 730 kg, což tedy jsou skoro 4 tuny náhradních
dílů, pošty a osob. Protože se naše letadlo během 90minutového letu houpe
dopředu a dozadu, poddůstojník Brian Anderson, původem z New Smyrna Beach na
Floridě používá logaritmické pravítko a kontroluje hmotnost a rozložení nákladu
letadla, aby mohl určit, jestli má správně umístěné těžiště.
Bezprostředně po přistání si připadáme, jako by vzduch kolem nás někdo nasytil
benzinovými výpary. Je nám řečeno, že si můžeme odepnout bezpečnostní pásy a je
nám přidělen průvodce, který má pověření vyprovodit nás z paluby letadla a
zavést do útrob lodi.
Procházíme s doprovodem nahoru a dolů po mnoha schodištích, až jsme dovedeni do
prostoru, kde to vypadá jako malé důstojnické apartmá osazené velkoplošnou
televizí a zářivkovým osvětlením.
V dálce to zaburácí a celá kajuta se nepatrně zachvěje. Parní katapulty právě
odpálily z lodi další letadlo.
Dnes na lodi probíhají letecké kvalifikační zkoušky a to znamená, že celou noc
bude do tmy startovat a za tmy přistávat 60 až 70 letadel.
Ptám se tiskového mluvčího, důstojníka Charlieho Browna, kde mají IT vybavení,
které tohle všechno řídí rozvrh posádek, plánování dodávek, načasování
každodenních operací. Věcně mi odpovídá, že centrum IT se nachází pod
fotografickou laboratoří na třetí palubě. "Ale nechtěl byste se nejdřív jít
podívat nahoru za řídícím letového provozu, který dává konečný povel OK ke
startu letadla?" nabízí.
Těžko najdete lepší způsob, jak poznat energii, souhru a odpovědnost námořníků,
než pozorováním, s jakou přesností pracují a jak se všichni soustředí na to
jediné: bezpečné starty a přistávání letadel.
Dobře promazaný stroj
Všechny F-osmnáctky, F-čtrnáctky a další typy letadel a helikoptér jsou
následujících 18 hodin přemisťovány jako plechové hračky v precizně sladěném
baletu, který je kombinací podívané, zvuku a vůně. Je to impozantní ukázka
koordinace, plánování a akce. Po rychlém provedení výpočtů spotřeby paliva,
rychlosti větru a teploty vzduchu jsou letadla odstartována za ohlušující
exploze. Přistávají se stejně ohlušující ránou a zastavují se pomocí aretačního
lana.
Po celou noc se tankují palivové nádrže, vyrábí se tlak páry a jiskří
komunikace mezi posádkou na palubě, leteckými důstojníky, piloty a šéfy
letového provozu. Nejvyšší důstojník letectva řídí celou show, zatímco šéfové
letového provozu pracují asi 20 stop (tj. asi 6 m) od plně naloženého, na plný
plyn startujícího nadzvukového letadla. Jsme odváděni dolů do podpalubí, kde je
umístěno centrum bojových operací (Combat Direction Center, CDC). V záplavě
modravého světla a v intenzivně klimatizované místnosti pracuje asi půl tuctu
mužů ve věku od 18 do 45 let. Na různých obrazovkách ano, vypadá to tu jako v
multikině počítačem řízený systém sledování letového provozu zaznamenává pohyb
všech letadel. Čtyři moduly pro vojenské operace kompilují data a posílají je
veliteli taktických vzdušných operací a zobrazují tato přenášená data v reálném
čase na velkoplošných monitorech. Tak se velení lodě dozvídá, co se momentálně
děje s letadly ve vzduchu.
S pomocí zakódovaného rádiového satelitního systému mohou námořníci Roy Kim a
Randy Espanol monitorovat v reálném čase, jakou zásobu paliva má určité
letadlo, jakou rychlostí letí a jak pracuje jeho palubní elektronika. Jeden
letoun je odkloněn směrem k pevnině nad pobřeží následně poté, co pilot
potvrdil rádiem, že má nějaký problém s gyroskopem.
Centrum bojových operací CDC je mozkem obranného systému lodi, a proto je
zároveň centrem pro vyhodnocování všech informací. Zástupce velícího důstojníka
Bruce Kesinger ze San Diega říká, že "veškeré informace, které přicházejí do
CDC, pomáhají v rozhodovacích procesech". Technologie určená k externí, na
bojové akce zaměřenou komunikaci, z obecného pohledu nevypadá jako činnost
vyžadující přítomnost George Lucase z Hvězdných válek, ale je zřejmé, že je
koncipována tak, aby odolávala značné frekvenci používání a velké zátěži. Ani
jednou neslyšíme poznámku, že by systém spadnul, nebo že něco nefunguje. A
vskutku, odpovědný přístup personálu v otázkách údržby a školení je velice
výrazný.
Na noc se jdeme uložit na naše palandy a po cestě míjíme prostor hangáru, kde
se montují a demontují letadla v hodnotě několika milionů dolarů s takovou
péčí, jakou doufáte, že lékař poskytuje svému pacientovi.
Navzdory neustálému hluku a horečné činnosti zde nevládne pocit nadměrného
stresu; jen pečlivá práce a maximální koncentrace je to splnění snu každého
technika.

V IT centru na lodi Constellation se pod zářícími světly pracuje s plným
nasazením
Centrum IT na letadlové lodi Constellation je umístěno v obyčejné kajutě o
rozměrech 25 x 15 stop, tj. 7,5 x 4,5 metru, kam se dostanete po bezpočtu
žebříků vedoucích dolů, do prostředí věčného zářivkového osvětlení uvnitř této
17patrové letadlové lodi.
Zdravíme se s některými pracovníky centra, kde je celkem 40 mužů. Kovové stoly
jsou přisunuty k sobě a nad hlavami se nám vine potrubí. Nejsou zde žádná okna
a je tu docela chladno. Není se kam posadit.
Centrum IT slouží posádce o počtu přes 5 000 lidí, kteří komunikují se svými
rodinami a přáteli pomocí elektronické pošty odesílané přes hub na Havaji.
Pracoviště IT také zajišťuje vysoce utajovanou komunikaci mezi plavidly.
Poddůstojník druhé třídy, Albert Sandoval, strávil poslední tři roky
poskytováním služeb všem svým "zákazníkům". Pro Sandovala tento termín není
marketingovým pojmem. "Máte-li denně na starost 5 000 zákazníků, kteří vidí váš
obličej a spoléhají na vás, chcete jim poskytnout tu nejlepší službu," říká
Sandoval, zatímco mapuje konfiguraci routerů na lodi. "Veškerou elektronickou
poštu posíláme prostřednictvím zabezpečených vysokofrekvenčních satelitních
kanálů na Havaj. A buďte si jisti, že to musíme za všech okolností neustále
zvládat bez chyby." Systémy na palubě lodi zahrnují 600 pracovních stanic s
Windows NT, 40 serverů a jedno lokální PC sloužící k objednávání náhradních
součástí a zásob pro 70 letadel. Centrum IT používá systém HP Unix k evidenci
ceníků, zadávání pracovních požadavků a výkazů celkem pro 20 000 dodacích
položek používaných na lodi. Sandoval připouští, že systém má svoje mouchy.
Během posledních šesti měsíců dle jeho slov "systém Unix opakovaně selhával.
Nedokázal najít síť. Myslíme si, že to byla chyba HP, ale i přes tyto problémy
jsme byli schopni odeslat data do San Diega (mateřský přístav lodi), kde nám
poskytnou zásoby a údržbu až zakotvíme v přístavu."
Sandoval, původem z Fort Worthu z Texasu, má před sebou podle smlouvy ještě rok
služby u námořnictva. Je si vědom, že měsíční výdělek 1 700 dolarů je trochu
malý vzhledem k velké odpovědnosti, jakou má za MS Exchange v síti. Doufá, že
najde lépe placené místo odborníka na IT v soukromém sektoru? Prý zatím ještě
neví. Zamlouvá se mu jistota zaměstnání ve službách námořnictva a líbí se mu
práce v oboru IT. Ale co je hlavní, "být v námořnictvu je jako být v rodině.
Těžko se to vysvětluje, ale jsme tady jeden na druhém závislí. Jsem si jistý,
že takovou spolehlivost si nikde jinde nemůžete zaplatit".
1 0040 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.