Počítačové hry Made in Czech

Vývoj počítačových her v České republice má za sebou dlouholetou složitou historii, která začíná programováním ...


Vývoj počítačových her v České republice má za sebou dlouholetou složitou
historii, která začíná programováním nenáročných her několika amatérskými
nadšenci. Dnes zde působí profesionální týmy, které investují do svých projektů
desítky milionů korun. Na následujících řádcích si nejen představíme firmy,
které se u nás tvorbě her věnují, ale nahlédneme také pod pokličky jejich
vývojářských kuchyní.
Počítačové hry už dávno přestaly být výhradní zábavou pro mladou komunitu, na
kterou "normální" lidé nahlížejí jako na podivná individua zalezlá v temných
brlozích, kde se na obrazovkách monitorů neustále zabíjí odporné zelené
potvůrky. Dnes tvoří počítačové hry nedílnou součást celosvětového zábavního
průmyslu a výdělky z jejich prodeje už začínají převyšovat holywoodskou
filmovou produkci. Vývoj herních titulů už také dávno není pouze výsadou
zahraničních programátorských týmů. České tituly jako je Operation Flashpoint
nebo Mafia dokazují, že i v našich podmínkách lze vytvořit konkurenceschopnou
počítačovou hru. V současné době se profesionální tvorbě počítačových her v
Česku věnuje hned několik větších či menších firem.

Illusion Softworks
Vývojářskou firmou, která významně ovlivňuje situaci na českém herním trhu, je
brněnská společnost Illusion Softworks. Její historie se datuje od roku 1997.
Společně s investorem, firmou Cash Reform Group, ji založil Petr Vochozka, jenž
již předtím vydal pod značkou Vochozka Trading přibližně čtrnáct českých nebo
kompletně lokalizovaných her. Podle Petra Vochozky byl cíl Illusion Softworks
od počátku velice jasný vyvíjet pouze špičkové herní tituly. Dnes můžeme směle
prohlásit, že se jim tento nelehký úkol daří plnit, o čemž svědčí celosvětově
velmi úspěšné akční tituly Hidden & Dangerous (1999, prodalo se cca 1,1 mil.
kusů) a nedávno vydaný hit Mafia (prodej výrazně přes 1 mil. kusů).
Za současnými úspěchy firmy stojí tvrdá práce zhruba sto třiceti lidí,
rozdělených do osmi týmů. Drtivá většina z nich jsou vývojáři (producenti,
programátoři, grafici, designéři, skripteři, testeři, zvukaři apod.).
Distribuci na zahraničním trhu firmě zajišťuje výhradní spolupráce s
vydavatelem Take 2 Interactive.
Pro všechny své hry vytvářejí programátoři z Illusion Softworks vlastní herní
enginy. Nejvýkonnější engine nazvaný LS3D, který byl použit v již zmiňované
Mafii, v sobě zahrnuje podporu veškerých funkcí nejmodernějších grafických
karet. V současnosti pracují vývojáři z Illusion Softworks na druhém
pokračování Hidden & Dangerous, na vojenské akci Vietcong a na dalších pěti
zatím neoznámených titulech.

Bohemia Interactive
Jedním z nejznámějších vývojářských studií u nás je nepochybně Bohemia
Interactive, tedy firma, kterou si většina hráčů spojuje s veleúspěšným titulem
Operation Flashpoint, jehož se za přispění vydavatelských společností
Codemasters a Cenega podařilo celosvětově prodat více než milion kusů (u nás
přes 10 tisíc kopií). Vývojářský tým má v současnosti více než 25 členů,
převážně programátorů, grafiků a designérů. Tento tým má za sebou nejen již
zmiňovaný hit Operation Flashpoint (OF), ale i datadisk s podtitulem Resistance
a kreslenou adventuru Pohádka o Mrazíkovi. Práce na OF trvala přes 4 roky, a
jak nám prozradil ředitel společnosti Marek Španěl, největším oříškem byl
multiplayer, protože "to je něco, co se dá opravdu velmi těžko otestovat dříve,
než se projekt dostane mezi desetitisíce hráčů". Hra běží na původním enginu,
jehož vývoj začal již v roce 1997, a používá i vlastní modelovací nástroje. V
současné době je engine již poměrně odladěný a vývojáři z BI na něm v budoucnu
hodlají dále stavět, i když své další projekty zatím drží v tajnosti. Jediným
oficiálně ohlášeným projektem tak zůstává Flashpoint pro konzoli Xbox.

Altar Interactive
Altar Interactive je sesterskou společností brněnské firmy Altar Publishing
známé především jako vydavatele populární "hry na hrdiny" Dračí doupě. Jejím
prvním projektem byla logická hra Fish Fillets určená pouze pro český trh. Ač
se jednalo o první počin, setkala se tato hříčka se slušným úspěchem (více než
5 tisíc prodaných kusů). Tým v současnosti čítá kolem 25 lidí, zejména grafiků
a programátorů. Doposud nejznámější hrou od tohoto týmu je realtimová strategie
Original War vydaná ve spolupráci s Virgin Interactive. Tento titul dosáhl ve
světě prodeje okolo 100 tisíc kusů, u nás pak hráči zakoupili dva tisíce kopií.
V současné době tým pracuje na hře UFO: Aftermath, strategii zpracované plně ve
3D prostředí.

7fx
Do podvědomí hráčské veřejnosti se v nedávné době zapsala rovněž firma 7fx,
která se přibližně před půl rokem představila svojí multiplayerovou akcí Team
Factor. V této chvíli má 7fx 12 členů: 6 programátorů, 5 grafiků a jednoho
člověka na obchodně-marketingové záležitosti.
Zaměření titulu Team Factor na oblast hraní po síti a přes internet přináší
řadu specifických problémů při tvorbě enginu. Jeho důležitou vlastností je
schopnost zobrazovat najednou scénu o cca 20 000 polygonech (max) a až 30 hráčů
současně.
Celosvětovou distribuci titulu Team Factor zajišťuje britská firma Singularity
Software, na německém trhu vydává hru společnost Codemasters. U nás hra dosud
nevyšla.

Napoleon Games
Tým Napoleon Games vznikl roku 1994 a o dva roky později se uvedl hrou Colony
28. V roce 1998 se pak společnost Napoleon Games prezentovala solidním RPG
titulem Brány Skeldalu (BS), vydaným pod hlavičkou Bohemia Interactive, který
byl určen jen pro tuzemský trh a dosáhl na naše poměry výborných prodejů přes
deset tisíc kopií. Jádro týmu tvoří asi pět programátorů a grafiků okolo
Jindřicha Rohlíka, i když na BS se samozřejmě podíleli i další lidé, např.
zvukaři a hudebníci. Na Branách Skeldalu tým pracoval asi čtyři roky.
Momentálně se do obchodů dostává pokračování Bran Skeldalu s podtitulem Pátý
učedník, které je kombinací adventury a RPG a běží na enginu CPAL2. Hra je
zatím určena jen pro český a slovenský trh a vydává ji sama společnost Napoleon
Games.

Plastic Reality Technologies
Tým Plastic Reality Technologies vznikl v roce 2000 a jeho prvním projektem
měla být 3D akce Rush. Její vývoj byl ale přerušen a nahrazen nízkorozpočtovým
projektem LocoCommotion. Tato logická hra byla vydána pod křídly Take 2 a
dočkala se slušného úspěchu. Momentálně Plastic Reality Technologies pracují na
strategické hře Korea: Forgotten War, na jejíž tvorbě se podílí asi 20 lidí
včetně externistů.

Fenix Team/DXT Computers
Za zcela odlišných podmínek připravuje malé vývojářské studio Fenix Team
fantasy real-time strategii Legenda. Původně amatérský tým, který v roce 2000
vydal freewarovou hru Poselství trůnu, teprve od května letošního roku získal
pevné zázemí (kanceláře, hardware, software) díky firmě DXT Computers a začal
Legendu vyvíjet profesionálně. V současné době tvoří Fenix Team celkem sedm
lidí dva programátoři, tři grafici, návrhář map a zvukař. Legenda by se u nás
měla dostat na pulty obchodů v průběhu ledna příštího roku. O případném vydání
v cizině zatím firma jedná se zahraničními distributory.

Zima Software
V roce 1995 vznikla vývojářská firma Zima Software, která je české hráčské
veřejnosti známá především díky čtyřdílné sérii adventur Polda. Její díly
vycházely postupně v letech 1998, 1999, 2000 a poslední nejúspěšnější
pokračování spatřilo světlo světa na začátku letošního roku. Kromě toho se
firma prezentovala ještě tituly Prokletí Eridenu, Mutarium, Signus a HyperCore.
Společnosti se nedávno podařilo uzavřít smlouvu s americkým distributorem Got
Games Entertainment, který hodlá ve Spojených státech vydat Poldu 4 pod názvem
Time Guard. V současné době Zima Software pracuje na ambiciózním projektu,
hororové adventuře Bloodline.

Stoupající úroveň
Pokud se ohlédneme do poměrně krátké historie českých herních vývojářů, lze
konstatovat, že úroveň jejich produktů rapidně roste. Od počátečních počinů
tvořených ve víceméně amatérských podmínkách prošla práce českých týmů značnou
profesionalizací a v případě několika předních firem lze mluvit o
srovnatelnosti s jejich zahraničními kolegy. Svědčí o tom koneckonců i některé
finanční údaje například Petr Vochozka, hlavní producent Illusion Softworks,
odhaduje náklady na vytvoření špičkového titulu na 30 milionů korun, výdaje
spojené s vývojem méně známých titulů se pohybují v částkách řádově přes 10
milionů Kč. Dá se předpokládat, že v blízké budoucnosti bude o české vývojáře
ze strany zahraničních vydavatelů (kteří mohou herní projekty financovat) stále
větší zájem.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.