Podcasting

Distribuce zvukového obsahu na mobilní zařízení a osobní počítače prostřednictvím technologií RSS. Když společ...


Distribuce zvukového obsahu na mobilní zařízení a osobní počítače
prostřednictvím technologií RSS.
Když společnost Apple Computer uvedla v roce 2001 na trh přenosný přehrávač
iPod, málokdo předpokládal, že se bude úspěšně prodávat, a dokonce dá jméno
novému médiu pro šíření informací. Ale přibližně za rok, co přehrávač Applu
pronikl do obecného zákaznického povědomí, tedy na sklonku roku 2004, se
podcasting stal významným kanálem pro internetovou distribuci zvukových
informací.

Co to je?
Podcasting reprezentuje jak expanzi šíření audio informací (s tím, že video se
k nim pravděpodobně brzo přidá) do masových médií (podmíněnou jejich
objednávkou), tak i uvolnění těch programových omezení (časový rozvrh pořadů),
která platí pro vysílání v reálném čase.
Podcasting začínal pokusy jednotlivých bloggerů. V současnosti jsou
podcastingové informace nabízeny řadou komerčních vysílacích a vydavatelských
společností včetně novin, televizních sítí, časopisů a různých informačních
webových stránek.

Jak to funguje
Název samotný, vytvořený spojením "iPod" a "broadcasting", zahrnuje tři různé
oblasti:
Tvorba programů: Autoři podcastů vytvářejí zvukové programy (pořady), obvykle
ve formátu MP3, které nahrávají na webové servery. V podstatě kdokoliv, kdo má
počítač a mikrofon, si tak může vytvořit svůj vlastní audio program.
Podcasty mají různé formáty od poznámek jednotlivců z amatérských blogů po
profesionálně vytvořená interview a diskuse či převzaté pořady komerčních a
veřejnoprávních stanic. Náplň podcastů zahrnuje celou škálu lidských činností.
Šíření a objednávání: Podcasty se distribuují prostřednictvím webových
stránek, jež je indexují, a tím usnadňují vyhledávání a objednávání podcastů
podle tématu, zdroje, autora, metatagů a dalších kritérií. Podcasting se liší
od ostatních typů on-line médií tím, že je provozován na základě modelu
objednávání a současně využívá mechanismus automatické výměny informací typu
RSS (Really Simple Syndication) nebo Atom (formát pro publikování syndikovaného
obsahu) pro doručování souborů posluchačům. Navíc, velké množství webových
stránek nabízí tisíce dostupných podcastů, které si zájemce může stáhnout či
objednat jedním ťuknutím myši.
Přehrávání: Uživatel si jednoduše stáhne podcast do svého počítače a následně
ho přenese (obvykle automaticky) do iPodu nebo jiného přehrávače. Může si jej
tedy poslechnout, kdykoli se mu zachce, nezávisle na programu vysílání. Video a
TiVo (značka DVR a synonymum pro PVR (Digital Video Recorder, Personal Video
Recorder) zařízení osvobodila televizní diváky od závislosti na pevných
vysílacích programech. Nyní podcasting rozšiřuje tuto možnost i pro mobilní
přehrávače.
Přístup k těmto nahrávkám je jednodušší díky objednávání a automatickému
přenosu stažených podcastů z počítače do přenosného přehrávače.

Úspěch jablka
V červnu 2005 Apple oznámil podporu určenou pro podcasty ve svém softwaru
iTunes, který distribuuje ve svém iTunes Music Store. Během následujících dvou
dnů si zákazníci objednali více než milion podcastů z jeho nabídky 3 tisíce
položek. Momentálně iTunes nabízejí 8 828 různých zvukových zdrojů. Server
www.podcast.net uvádí 11 552 položek.

Alternativa
Pro přehrávání podcastů není nutné disponovat iPodem. Jejich příjem dnes již
podporuje řada běžných mediálních přehrávačů (placených i freewarových) a
samozřejmě existuje řada specializovaných přijímačů, jež v sobě mají nabídku
předdefinovaných kanálů.
Za podcasting považují jeho stoupenci často i internetové vysílání některých
rozhlasových stanic. Ovšem i u nich by mělo platit, že lze manipulovat s
časovým nastavením a strukturou pořadů. Tomu se tyto stanice a zpravodajské
servery obvykle přizpůsobují speciální nabídkou archivů pořadů a možnostmi
jejich individuálního sestavení v datový tok.

A co video?
Zanedlouho po masovém rozšíření podcastingu se na obdobném principu začala
využívat i kombinace zvuku a obrazu, tj. videa. Vznikl nový fenomén blogování,
jenž nese označení vidcasting. Stejným způsobem, jako u audiosouborů, může
uživatel přijímat i videosoubory. Problematickou se v této oblasti může stát
šířka přenosového pásma. Nejspíše i díky tomu je vidcasting zatím jen okrajovou
záležitostí. I zde lze za vidcasting považovat internetové archivy vysílání
televizních stanic. Nutno ovšem podotknout, že podcasting získal své zázemí v
blozích.


Historie podcastingu
První blogovací software a RSS média se společně objevily v roce 2001. Dodnes
v podstatě tvoří základ tehdy neexistující podcastingové scény.
V roce 2003 Stephen Downes začal s agregací a distribucí audio souborů na svém
serveru Ed Radio (www.downes.ca/ed_radio.htm), a moderátor talk-show a novinář
Christopher Lydon začal zveřejňovat svá interview on-line
(blogs.law.harvard.edu/lydon). n V srpnu 2004 Adam Curry, dříve působící v MTV,
začal distribuovat svůj denní audio blog v MP3 pojmenovaný "The Daily Source
Code". Curry nyní nabízí množství zdrojů spojených s podcastingem on-line a
on-air včetně "Adam Currys PodShow" na Sirius Satellite Radio.
Curry také vytvořil iPodder (ipodder.sourceforge.net), který byl prvním
podcastingovým agregátorem. n Termín podcasting byl poprvé použit v článku Bena
Hammersleye v britských novinách The Guardian v únoru 2004. Od října 2004 se
začaly objevovat on-line články typu "Jak na podcasting". n Podcasting prorazil
rychleji než mnoho jiných novinek. V roce 2004 blogger a odborný novinář Doc
Searls (doc.weblogs.com) začal sledovat počet odkazů na podcasty nalezených
vyhledávačem Google. 28. září 2004 to bylo 24 odkazů. O pět dní později toto
číslo vzrostlo až na 2 750 a za tři týdny už jich tam bylo více než 100 tisíc.
V době, kdy je psán tento článek, tedy v lednu 2006, Google nalezl 61,7 milionu
odkazů.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.