Podle iAuditu jsou nejlepší všichni

Poslední týden na českém Internetu bychom mohli s trochou nadsázky označit za období úspěchů úplně všech. Řada k...


Poslední týden na českém Internetu bychom mohli s trochou nadsázky označit za
období úspěchů úplně všech. Řada konkurentů o sobě tvrdí, že jsou nejlepší,
zajímavé však je, že se vesměs navíc odvolávají na stejný zdroj: iAudit
společnosti Taylor Nelson Sofres Media.
Tiskovou zprávu o tom, že jsou tím nejrychleji rostoucím portálem na českém
Internetu, vydaly firmy Seznam i Centrum. Obě tiskové zprávy měly dokonce
prakticky stejné názvy. Atlas se k této vlně chlubivosti tentokrát nepřipojil
(ještě je však stále v paměti jeho přetahování se Seznamem z letošního léta).
"Skvělý úspěch" nezaznamenávají jen vzájemně si konkuru jící portály, ale třeba
i servery zaměřené na mobilní komunikaci. Tak se může chlubit jak nová
MobilMania Computer Pressu, tak i Mobil server ("změna image se setkala s
fenomenálním ohlasem"). Co k tomu dodat? Protože v rámci iAuditu se porovnávají
různé balíčky ("packy"), může si z čísel každý odvodit téměř cokoliv.
Konkurenti nedisponují zcela srovnatelnými službami (např. Centrum nemá
freeweb, ale má chat, Seznam má vlastní zpravodajský server Novinky), takže se
mnohdy jedná tak trochu o sčítání hrušek s jablky. Pokud by některý z portálů
např. spustil pornografický server, měl by šanci své konkurenty po mechanickém
sečtení zobrazených stránek porazit. A zůstávají další nejasnosti: Jsou
důležitější absolutní, nebo relativní čísla jinak řečeno, je rychlejší růst z
hodnoty 1 na hodnotu 2, nebo ze 100 na 150? Navíc, každý si může zvolit
srovnávací období tak, jak se mu hodí. V tiskové zprávě Centra se tedy srovnává
období duben-září, Seznam uvádí zase květen-září. Protože se všichni odvolávají
na iAudit, je nyní horký brambor zřejmě právě zde. Taylor Nelson Sofres by měl
zřejmě jednak poněkud pozměnit metodiku svých průzkumů, jednak vydávat něco
jako oficiální zprávu řekněme o "vítězích měsíce", a ne mlčky přihlížet, jak si
každý jeho čísla interpretuje po svém.
A navíc: ono i řazení podle počtu zhlédnutých stránek je samo o sobě velmi
pochybným kritériem úspěšnosti. Cílem webového podnikaní přece v konečném
důsledku není generovat page-views, ale obrat a v neposlední řadě též zisk.
Druhou, tentokrát celosvětovou událostí, která rozhodně stojí za podrobnější
komentář, je poslední dění kolem Napsteru. Dohoda s Bertelsmannem je něčím
vlastně zákonitým, masa uživatelů Napsteru je pro partnery velkým lákadlem.
Otázkou samozřejmě zůstává, jak převést "neřízenou" masu s pirátským nádechem
do placeného hudebního kanálu. Průzkum společnosti PC Data ukázal, že uživatelé
Napsteru nakonec kupují méně CD (podle statistik internetové prodejny CDNow).
Část popularity Napsteru se ukrývá nejen v nápadité technologii, ale je dána i
tím, že je služba zadarmo (byť s porušením autorských práv), a software má
navíc jakousi "protestní příchuť".
Napster již dříve avizoval ochotu k podobnému řešení. A koneckonců se může
ukázat, že i pro hudební vydavatelství je efektivnější spolupracovat a snažit
se o kultivaci pirátských služeb, než vše řešit pouze soudní cestou. Napster i
další podobné firmy potřebují na rozvoj technologií finanční prostředky,
hledají investory, a proto nemají zájem být dlouhodobě spojovány s pirátsvím a
nelegálními aktivitami.
0 2992 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.