Podnikové VoIP se obrací na SIP

Do této doby velcí výrobci pobočkových ústředen založených na protokolu IP technologii SIP příliš velkou pozornost...


Do této doby velcí výrobci pobočkových ústředen založených na protokolu IP
technologii SIP příliš velkou pozornost nevěnovali (SIP tak byl spíše doménou
menších poskytovatelů). To se však zásadně mění. Minulý týden totiž na
konferenci VoiceCon hned několik významných poskytovatelů řešení pro VoIP
ohlásilo, že protokol SIP využijí v nových verzích svých produktů jako primární
technologii. Výrobci, jako je třeba 3Com, Avaya, Cisco či Nortel Networks, s
uvedením produktů založených plně na protokolu SIP dosud váhali a poukazovali
přitom na to, že takové řešení nebude podle nich nabízet tak široké portfolio
služeb, jako je tomu v jinak koncipovaných případech. Implementace protokolu
SIP do produktů podnikové VoIP ale podle odborníků umožní firmám uživatelům
nabídnout služby integrující klasické kancelářské programy s technologiemi
VoIP, IP videa či instant messagingu. Brian Riggs, analytik ze společnosti
Current Analysis, je navíc přesvědčen, že jedním z hlavních důvodů, proč
významné firmy začínají brát zřetel na protokol SIP, je to, že zákazníkům
odpadne nutnost mít ve firmě vedle pobočkové IP ústředny ještě navíc i externí
proxy servery, které pro paketovou telefonii zajišťovaly potřebnou
interoperabilitu a jež znesnadňovaly správu hlasového systému.
"Když začali poskytovatelé služeb nabízet VoIP založené na protokolu SIP, řada
firem odstranila své ISDN linky nebo spoje E1 a nahradila je propojením s
uvedeným providerem. To jim obvykle výrazně snížilo náklady na telekomunikační
služby," říká Riggs. "Na trhu navíc existuje i obrovská řada aplikací, které
SIP vzaly v potaz už daleko dříve. Podpora SIP v prostředí firemních IP
ústředen je tedy logickým a nezbytným krokem." Jako příklad nutné integrace
Riggs uvádí nejnovější verzi kancelářského balíku Microsoft Office, kde se lze
v dokumentech setkat s takzvanými chytrými záložkami (smart tags), jež mohou
být propojeny s komunikačními funkcemi třeba click-to-dial.

Řešení Cisca
Nová varianta softwarové ústředny CallManager 5.0, kterou uvedla na trh
společnost Cisco Systems a jež byla přejmenována na Unified CallManager, ve
svém jádru nahrazuje dosavadní protokol Cisco SCCP (Skinny Call Control
Protocol) řešením SIP (podpora pro SCCP však i nadále zůstává). Upgrade na
verzi 5.0 ale podle výrobce vyžaduje i řadu dalších opatření jde například o
aktualizaci operačního systému IOS ve směrovačích, o modernizaci firmwaru v IP
telefonech a v některých případech i rekonfiguraci komunikačního serveru a
změnu číslovacího plánu organizace. Novinku lze také provozovat na více
platformách uživatelé si mohou zvolit, zda dají přednost systému Microsoft
Windows Server 2003, anebo operačnímu systému Linux. Pět největších konkurentů
Cisca na poli podnikové IP telefonie, tedy firmy 3Com, Alcatel, Avaya, Nortel a
Siemens, přitom už pobočkové IP ústředny založené na Linuxu představilo již
dříve.
Kromě nového CallManageru 5.0 firma Cisco Systems předvedla i jiné produkty.
Jedná se například o Unified Presence Server či o Unified Personal
Communicator. Tato řešení uživatelům umožní mimo jiné sledovat, zda je jejich
pracovní kolega v daném okamžiku dostupný. Lidé budou rovněž schopni pomocí
jednoho rozhraní ovládat jak hlasovou a audiovizuální komunikaci, tak i chat,
elektronickou poštu či instant messaging.
Podle představitelů firmy Cisco Unified Presence Server bude moci pracovat i s
klienty Office Communicatoru od Microsoftu a kooperovat se systémem Microsoft
Live Communication Server (LCS).
Plány firmy Cisco Systems s Unified Presence Serverem jsou však daleko
ambicióznější výše uvedený produkt by měl totiž být v blízké době integrován i
s dalšími platformami. V první řadě jde o podporu řešení Wi-Fi a mobilních
telefonů od firmy Nokia, což umožní lidem pracujícím s CallManagerem ve
vnitřních prostorách firmy využívat Wi-Fi telefony postavené na bázi standardu
802.11 a mimo podnikový areál pak na GSM. CallManager dovolí sofistikovaně
pracovat i s handheldy BlackBerry 7270 od firmy Research In Motion jejich
uživatelé budou moci telefonovat prostřednictvím technologie VoIP v celulárním
i Wi-Fi režimu.
Cisco v souvislosti s přechodem na protokol SIP rovněž modernizovalo
technologii Survivable Remote Site Telephony (SRST), která je provozována na
routerech vzdálených poboček a zajišťuje, aby vzdálené IP telefony mohly být
integrovány do celofiremní infrastruktury VoIP.

Vylepšený NBX
Další ze systémů, které nově podporují protokol SIP, je NBX 6.0. Jedná se o
řešení pobočkové IP ústředny od společnosti 3Com určené pro až 1 500 uživatelů.
Novinka je schopna spolupracovat se SIP telefony od stejné společnosti, a to
včetně těch přístrojů, které dokáží kooperovat se SIP platformou VCX, určenou
pro zákazníky s více než 2 000 uživatelů. Implementace protokolu SIP v systému
NBX ale umožní využívat i SIP softphony od jiných dodavatelů, přičemž jejich
uživatelé mohou podle výrobce využít všechny dostupné funkce ústředny NBX.
Představitelé 3Comu také uvádějí, že NBX ve verzi 6.0 bude podporovat i
proprietární variantu protokolu H.323, takže uživatelé mohou při přechodu na
novou verzi ústředny dočasně využívat přístroje či software, které s H.323
pracují, a k SIP telefonům se obrátit až poté, jakmile to pro ně bude výhodné.

SIP bez ústředny
Jedním z hlavních produktů, které společnost Avaya představila na konferenci
VoiceCon, byl telefonní systém one-X Quick Edition, určený především pro malé a
střední firmy. Toto řešení se skládá z IP telefonů využívajících protokol SIP a
peer-to-peer funkcionalitu, díky které není nutné nasazovat interní nebo
externí telefonní ústřednu či VoIP server. Telefony one-X se jednoduše zapojí
do zdířek sítě LAN, v níž je provozován DHCP server. Pracovníci firmy Avaya
uvádějí, že takto je podporováno až 50 uživatelů, a to prostřednictvím takzvané
autodetekce. Číslovací plán může být na základě této detekce nastaven
automaticky, anebo jej lze nakonfigurovat prostřednictvím webového nástroje,
kterým se upravuje setup jednotlivých telefonů.
Ve flash paměti VoIP telefonů firmy Avaya je možné uchovat až 20 minut
hlasových vzkazů, přičemž záznamy lze replikovat v rámci různých přístrojů
(podobně jako funguje například systém RAID u diskových polí). Funkce sdílení
vzkazů je výhodná především v těch okamžicích, kdy není telefonní aparát
původního adresáta v síti dostupný nebo je nefunkční (například kvůli slabé
baterii). Zákazníci mohou rovněž nainstalovat jednoduchou bránu pro přístup do
veřejné telefonní sítě, která umožní zaměstnancům volat i na telefony umístěné
mimo dosah technologie VoIP. Ještě před koncem letošního roku chce firma Avaya
zájemcům nabídnout řešení, které dovolí telefony řady one-X propojit i s její
pobočkovou IP ústřednou Communications Manager.
Co se týče rozsáhlejších aplikací, Avaya představila verzi 3.1 svého
Communications Manageru. Ta mimo jiné obsahuje funkcionalitu, která umožňuje,
aby telefony pracovaly i poté, co případně zkolabuje hardware příslušné
ústředny. Uživatelé také mohou využít personalizovanou funkci telefonních
přístrojů pokud totiž jejich aparát zkolabuje, mohou se k místnímu systému VoIP
připojit prostřednictvím kteréhokoliv jiného telefonu a nastavení toho svého
původního jednoduše přenést na ten nový. Tato funkce podle slov prvních
uživatelů výrazně usnadňuje správu komunikačních zařízení při různých
stěhováních či dočasném přemísťování jednotlivých pracovišť nebo zaměstnanců.
Scott Mah, IT odborník jedné ze škol, která verzi 3.1 Communications Manageru
zkouší, tvrdí, že se to osvědčilo i během nedávné chřipkové nákazy, kterou byla
postižena značná část zaměstnanců vzdělávacího ústavu. "Bylo velmi snadné
přesměrovat telefonní hovory na IP telefony našich pracovníků u nich doma."

Závěrem
V minulosti softwarové telefony představovaly podle Riggse ze společnosti
Current Analysis v podstatě jen řešení, které emulovalo funkce klasických
telefonů v prostředí přenosných počítačů či desktopů. V současnosti ale
uživatelé vyžadují podstatně vyšší funkcionalitu těchto systémů kromě přenosu
hlasu jde především o instant messaging, kontrolu dostupnosti protějšku či
úzkou integraci s dalšími podnikovými aplikacemi.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.