Podnikový instant messaging

Instant messaging (IM), všeobecně považovaný spíše za uživatelský nástroj pro on-line chatování a komunikaci, stál...


Instant messaging (IM), všeobecně považovaný spíše za uživatelský nástroj pro
on-line chatování a komunikaci, stále silněji zasahuje do běhu firem, kde se
prosazuje jako velmi důležitý nástroj podporující produktivitu a kooperaci
členů týmu.
Velcí dodavatelé firemní informační infrastruktury IBM a Microsoftu se proto
stále razantněji prosazují také do oblasti real-time komunikace, čímž chtějí
vytlačit malé společnosti působící na trhu s korporátním instant messagingem
již několik let.
Aktivita přichází v okamžiku, kdy kolem 42 % enterprise zákazníků používá
instant messaging pro obchodní využití. Jejich počet by podle Osterman Research
měl v nejbližší době ještě dále stoupat. "Za rok touto dobou bude 65-70 procent
firem používat IM pro různé formy obchodních aplikací," říká Michael Osterman,
prezident Osterman Research.
Podle analytiků je podnikový IM připraven fungovat na dvou úrovních jako
autonomní aplikace a jako soubor technologií zasazených do operačních systémů,
softwaru případně dalších zařízeních.

Přítomnost a budoucnost
Také proto integruje IBM své nástroje pro spolupráci Sametime a QuickPlace s
architekturou WebSphere. Plány konkurenčního Microsoftu zahrnují blížící se
iniciativu Greenwich, která je od začátku dimenzována tak, aby umožnila
zasazení IM přímo na úrovni operačního systému. Navíc se obě firmy chystají
zahrnout do svých aplikací pro instant messaging nově vznikající standardy
webových služeb, aby pomohly vývojářům využít real-time komunikace ve firemních
aplikacích.
Nedávno divize IBM Lotus Software uvedla na trh novou verzi svého Sametime IM
softwaru a souběžně zaktualizovala software pro týmovou spolupráci QuickPlace a
platformu Notes/Domino. Nové verze Sametime a QuickPlace jsou nyní díky
propojení na IBM WebSphere a pod křídly J2EE (Java 2 Enterprise Edition) úzce
svázány dohromady. Sametime 3.0 obsahuje například nové funkce pro správu a
monitoring, vylepšenou správu seznamu spolupracovníků (tzv. buddy list) a
zdokonalenou schopnost sdílení souborů. Ředitel divize IBM Lotus Al Zollar
říká, že hlavním cílem pro Sametime je zlomit koncept autonomního IM klienta a
dovolit spolupráci uvnitř jakékoliv aplikace.
"Dalším krokem je ujistit se, že máme k dispozici více shodně
Java-orientovaných API rozhraní, která nám dovolí, aby tyto věci mohly být
vestavěny v aplikacích," prohlašuje Al Zollar a pokračuje: "Sametime je
příkladem toho, že se můžete podívat na libovolnou internetovou aplikaci a
zjistit, zda je někdo z uživatelů aplikace v danou chvíli on-line, nebo ne,"
dodává Zollar.
Microsoft plánuje v příštím roce opustit instant messaging orientovaný na
Exchange servery a hodlá IM zasadit do serverů Windows .Net. Tato iniciativa,
označovaná Greenwich, bude podle představitelů Microsoftu schopna doručit
instant messaging zprávy, hlas, video a data po celé firmě.
Další velký hráč na poli instant messagingu, AOL, také hodlá koncem roku
vstoupit se svou populární aplikací Instant Messenger do firemní sféry.
Představitelé společnosti říkají, že společnost AOL je připravena rozvinout
svůj spotřebitelsky orientovaný IM tak, aby se sjednotil s potřebami firem.
Zdroje blízké společnosti říkají, že AOL plánuje například přidat šifrování a
posílit systém správy.

Webové služby a Jabber
Od okamžiku svého nástupu na scénu v lednu 1999 byl open source Jabber jasně
něčím více než jen dalším IM systémem. Je pravdou, že jeho autor Jeremie Miller
založil tento projekt původně za účelem propojení lidí, kteří používali
rozdílné IM aplikace, jako jsou ICQ, AIM, Yahoo Messenger a MSN Messenger, ale
technologie, kterou aplikuje Jabber, je daleko více pružná než ta, kterou
používaly zkostnatělé a patentované systémy.
Jabber je v základě XML dokument, který je tvarován výměnou XML částí. Jabber
používá protokol XMPP, který definuje tři standardní elementy nazvané zpráva,
dostupnost a IQ (info/query). Každá z těchto typů zpráv může být rozšířena
dalšími XML daty.
Zpočátku vývojáři s Jabberem experimentovali jako s přenosovou platformou pro
XML-RPC (předchůdce SOAPu) data. Jabber je totiž díky své asynchronní povaze a
událostně orientovanému původu potenciálně užitečným nástrojem pro přenos dat
SOAP protokolu. Navíc jeho model výměny dokumentů je zpracováním velmi blízký
myšlence webových služeb.
Současnost je obchodní příležitostí pro instant messaging. Každý, kdo v rámci
pracovního týmu používal kombinaci hlasových zpráv a e-mailu, rozumí hodnotě IM
z hlediska realtimové indikace přítomnosti pracovníka. To je také důvod, proč
je společnost Jabber, komercionalizující open source platformu, úspěšná. S
příchodem webových služeb, které odstartují další kolo integrace obchodních
procesů, se schopnost reakce a efektivní spolupráce stane ještě důležitější.
I když se o instant messagingu uvažuje nejčastěji z hlediska osob, je zajímavá
také aplikace této technologie na zařízení a služby. Člověk totiž může být
přítomen buď ze svého PC nebo ze svého notebooku. A tam mu také mohou být
poskytovány služby.
Dokonce i služby mohou být přenosné. Rich Kilmer, konzultant DARPA (Defense
Advanced Research Project Agency), používá Jabber ke kontrole distribuovaného
P2P systému. "Pokud jsem například v kavárně připojen k síti 802.11b," tvrdí,
"chci, aby ostatní mohli využívat personální webové služby na mém notebooku." S
Jabberem mohou být takové služby dostupné s trasparentním určením lokace.
Instant messagingové aspekty Jabberu poskytují možnosti inteligentního a
jednoduchého routování a reroutování.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.