Podvody se stupňují

Uživatel se musí chránit především sám Problém, který vyvstal již před mnoha měsíci a jenž se týkal podvodného ...


Uživatel se musí chránit především sám
Problém, který vyvstal již před mnoha měsíci a jenž se týkal podvodného
připojování internetových uživatelů, zřejmě jen tak neskončí. Na veřejnost se
totiž dostal i trojský kůň, který dokáže přesměrování realizovat bez vědomí
uživatele.
Český Telecom varuje uživatele vytáčeného připojení k internetu (analogového i
digitálního) před novými viry typu trojský kůň Troj_Dialer.ax. Ty automaticky
ukončí jejich internetové spojení směrované na klasické datové tarify pro
přístup k internetu za asi 18 Kč za hodinu (vytáčené číslo začíná trojčíslím
971) a aktivují nové spojení na telefonní linku začínající trojčíslím 976,
jejíž hodinová sazba může být i více než 4 000 korun. To je samozřejmě
zpoplatňováno výrazně vyšším tarifem. Tato forma je podle Otto Karsche,
specialisty Českého Telecomu na podvody, o to nebezpečnější, že nevyžaduje
souhlas uživatele s tímto přesměrováním, a tak může na dlouhou dobu oddálit své
odhalení. Nový trojský kůň je škodlivý program, který předstírá, že je běžnou
aplikací. Přenáší se elektronickou poštou nebo může být stažen spolu s jinými
programy z internetu. K jeho aktivaci dojde vždy po spuštění počítače a po
připojení na internet (ještě před spuštěním internetového prohlížeče, například
Internet Exploreru). Dojde k přenastavení parametrů telefonického připojení na
linku se zvláštním tarifem 976 xxx xxx, přes kterou bude následně provedeno
další připojení k internetu.
Český Telecom, ale ani jiný operátor, neumí rozlišit, zda uživatel zavěsil sám
a vytočil nové spojení, nebo zda to byla činnost škodlivého kódu. Náš
dominantní operátor tedy doporučuje zvýšenou opatrnost při surfování na
neznámých webových stránkách a apeluje především na maximální pozornost při
čtení všech upozornění před jejich odsouhlasením. Proti nežádoucímu přepojení
se lze podle Karsche do jisté míry chránit i pomocí speciálních programů, jako
jsou OptimAccess či Connection Meter.
Podle Vladana Crhy, mluvčího Českého Telecomu, se problém s podvodným
přesměrováním oproti loňskému březnu více než zdvojnásobil. Zatímco v roce 2003
bylo řešeno asi 2 000 reklamací tohoto typu, přičemž průměrná reklamovaná
částka byla okolo 5 000 korun, letos to bylo za prvních pět měsíců již 800
stížností.
Český Telecom také není spokojen s chováním alternativních provozovatelů, kteří
jsou prý příliš benevolentní při zakládání smluv na telefonní služby, které
mohou být potenciálně podvodné. Nikoho však konkrétně nejmenoval.
Podle Crhy není příliš aktivní ani Český telekomunikační úřad, který k problému
údajně zatím nevydal žádné významnější stanovisko. Telecomu tak zbývá jedině
cesta větší osvěty a například omezení délky vysoce tarifovaného spojení na 20
minut. Uživatelům pak kromě vyšší pozornosti i možnost zablokování všech volání
na služby se zvláštním tarifem, případně volání do zahraničí. Český Telecom
navíc nabízí i blokaci řízenou účastníkem, při níž lze volání blokovat pouze
během připojení k internetu.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.