Polygony nejsou rozhodující

Nejvýkonnější grafické akcelerátory dneška jsou určeny především pro hry a multimédia. Stále ovšem platí, že p...


Nejvýkonnější grafické akcelerátory dneška jsou určeny především pro hry a
multimédia. Stále ovšem platí, že pro určitý typ aplikací potřebujete určitý
typ karty. Na co se soustředit při výběru karty pro zpracování obrazu?
Grafické karty určené především pro zpracovávání a zobrazování obrazu
zachyceného digitalizačními videokartami nebo z DV zařízení by především měly
pocházet od známého výrobce. Proč? Jednoduše proto, že při práci s různými
editačními a konverzními programy pro zpracování video datového toku je v
případě karty od zavedeného výrobce větší pravděpodobnost, že programy budou
stabilní a nedočkáte se nepříjemných chybových hlášení a výpadků. Jako zásadně
vhodné lze doporučit karty na AGP portu ve spolupráci s procesorem Pentium II
na alespoň 300 MHz nebo jeho výkonově srovnatelnými klony. Podmínka AGP slotu a
výše uvedeného procesoru je dána především možností zobrazovat MPEG-2 datový
tok pomocí softwarové dekomprese. Grafické karty na PCI slotu a méně výkonné
procesory nejsou schopny plynulého zobrazování dat v tomto dnes již takřka
standardním formátu digitálního videa. Tuto podmínku lze obejít instalací
hardwarové podpory (karty) MPEG-2, která se instaluje na volný PCI slot a
prostřednictvím extended konektoru grafické karty nebo overlay umožňuje
zobrazení MPEG-2 datového toku.
Pro práci s digitálním obrazem (myšleno obraz z externí analogové nebo
digitální kamery nebo jiného video zdroje) není schopnost akcelerátoru
zobrazovat textury a podpora 3D grafiky tím nejdůležitějším parametrem.
Podstatnější je rychlost karty ve směru přenosu dat mezi diskovým řadičem a
procesorem grafické karty. Jednoduše a téměř laicky řečeno karta nemusí ani tak
rychle počítat polygony, jako rychle zobrazovat po rychlém rozhraní. Proto je
na místě uvažovat o kartě s odpovídajícím rychlým paměťovým čipem a s
dostatečnou kapacitou (např. postavené na čipu nVidia Riva 128 či novějším TNT,
případně na grafických procesorech s obdobnou architekturou).
právě proto je obtížné, či spíše nemožné, vytvořit univerzální účetní program,
který by všechny tyto tak různorodé zájmy uspokojil.
Převažující způsob využití účetních informací, a tedy i požadavky na účetní
software, je ovlivněn zejména velikostí podniku, druhem a složitostí jeho
činnosti, počtem vlastníků a způsobem řízení. V praxi lze pozorovat významné
odlišnosti u tzv. malých a středních podniků (firem, společností) a tzv.
velkých podniků. Přitom však "velikost" podniku není dána objektivním kritériem
pracování a úprav na PC. Editační programy a utility sloužící ke konverzi
datových toků jsou programy svou podstatou dosti specifické a mnohdy se jejich
činnost dostane do kolize s ovladači a s podporou podobných, ne zcela
potřebných multimediálních doplňků. Krom toho tyto aplikace většinou
předpokládají instalaci grafických a jiných karet v jejich základním provedení
doplnění karty o TV tuner již může vést k problémům. Rovněž nelze zcela
doporučit grafické karty s video vstupy, které nabízejí zachytávání analogového
videoobrazu, protože videokarty na principu M-JPEG komprese jsou z tohoto
pohledu mnohem lepším řešením. Není skutečně nic zábavnějšího než trávit hodiny
přeinstalací jednotlivých ovladačů a podpor ke všem možným kartám a hledáním
viníka. Karty s množstvím přídavných funkcí mají rovněž v mnoha případech horší
internetovou podporu a nové ovladače k těmto kartám se jednak těžko hledají a
jednak nejsou tak často upgradovány.
Jako naopak docela užitečné vidím zakoupení grafické karty s televizním
výstupem (tzn. s konektorem pro připojení externího monitoru nebo
videorekordéru). Výstup se totiž dá k lecčemus využít můžete např. na
videosystém VHS zachytit sekvenci běžící na monitoru, což je v mnoha případech
lepší, než zachytávat video přímo z grafické karty softwarovým způsobem. Rovněž
velmi užitečnými jsou karty s hardwarovou MPEG-2 podporou, protože jakákoliv
hardwarová podpora je samozřejmě mnohem kvalitnější než softwarové zpracování.
Protože se testy grafických výkonů videokaret pravidelně objevují i na
stránkách CW, bylo smyslem tohoto článku spíše upozornit na některé
skutečnosti, které se ve většině testů neobjevují, a ani to není jejich
posláním.
9 3167 / ija









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.