Pořádné dělo od Sony nese označení DSC-R1

Sony DSC-R1 je fotoaparát, po kterém mnozí uživatelé dlouho volali. V době, kdy na trhu modelů pro náročné vrcholí ...


Sony DSC-R1 je fotoaparát, po kterém mnozí uživatelé dlouho volali. V době, kdy
na trhu modelů pro náročné vrcholí boj mezi špičkovými kompakty a levnými
zrcadlovkami, přichází japonský výrobce s přístrojem, který v sobě pojí
oblíbené prvky obou koncepcí. V zásadě se jedná o kompaktní model, který nabízí
všechny obvyklé výhody této skupiny produktů možnost fotografovat přes displej,
pevné tělo s kvalitní konstrukcí a v neposlední řadě také relativně dobrý poměr
ceny a výkonu. Zároveň je ale fotoaparát jako první kompakt v historii vybaven
snímačem o velikosti APS-C. Snímače tohoto typu se dosud objevovaly výhradně v
zrcadlovkách, do kompaktů výrobci montují mnohem menší typy. Výhody jejich
velkých rozměrů jsou jednoznačné mnohem menší šum i při vysokých citlivostech a
možnost kreativní práce s hloubkou ostrosti.

S masivním objektivem
Navenek přístroj vzdáleně připomíná svého předchůdce v řadě špičkových kompaktů
značky Sony s označením F828. Zdědil však jen skutečně základní rysy černé
provedení, masivní objektiv a velký úchop pro pravou ruku. Plastové tělo je
příjemně robustní a dobře se drží v ruce, zvláště pokud patříte mezi uživatele
zvyklé na velké a těžké zrcadlovky. Vlevo je tělo zakulacené, očnice s
elektronickým hledáčkem ustupuje hodně dozadu, a DSC-R1 tak z boku vypadá
trochu jako starší videokamera.
"Kamerové" koncepci odpovídá ostatně i nezvyklé řešení LCD displeje. Na otočné
a výklopné typy jsme si dávno zvykli, u DSC-R1 se ale displej nevyklápí ze
zadní strany, ale seshora, jeho kloub je umístěn nad hledáčkem. Když celý panel
otočíte o 180 ? a vrátíte ho zpět do těla, vypadá jako velký stavový displej
zrcadlovek. Působí to neobvykle, v praxi ale celý systém funguje velmi dobře.
Škála chytrých funkcí
Při pohledu do seznamu funkcí se patrně zaradují i náročnější fotografové,
uživatelům zvyklým na kompakty bude ale hodně vadit skutečnost, že DSC-R1
nezvládá videozáznamy. (To souvisí s velkým snímačem.) Začátečníci budou možná
žehrat i na absenci většího množství motivových programů. Zkušenějším
fotografům to vadit nebude, stejně je nepoužívají. Naopak jistě ocení možnost
jemného doladění vyvážení bílé v každé z předvoleb, dále možnosti souběžného
fotografování do formátů RAW i JPG nebo přítomnost histogramu, který při
prohlížení fotografií zobrazí jednotlivé barevné kanály. Při fotografování
naopak vidíte jen tradiční RGB histogram, na druhé straně ale přístroj už při
vytváření kompozice dokáže upozornit na hrozící přepaly, což je v mnoha
situacích k nezaplacení. Akčním fotografům se asi nebude moc líbit sekvenční
snímání rychlost 3 snímky za sekundu je sice v pořádku, fotoaparát ale dokáže
pořídit v jedné sérii jen tři snímky.
Ovládání přístroje vychází mnohem více ze zrcadlovek než z kompaktů, k
dispozici jsou dokonce hned dvě ovládací kolečka, což většinou najdete jen u
profesionálních modelů. Jedno kolečko tradičně naleznete v pravém horním rohu
vzadu, druhé uprostřed zadní stěny. Prakticky všechny důležité funkce
(citlivost, korekce expozice, vyvážení bílé, měření expozice, sekvenční
snímání, bracketing apod.) mají svá samostatná tlačítka. Kromě vestavěného
blesku lze pochopitelně využít i externí modely, příslušná patice se ale
nachází netradičně vpravo na úchopu. S nasazeným bleskem se proto fotoaparát v
ruce mírně převažuje napravo, blesk zato svítí trochu ze strany, což může být
výhodou.

Brilantní objektiv
Nad parametry objektivu zajásají zejména milovníci krajinářské fotografie a
snímků architektury a interiérů. Objektiv nabízí ekvivalent ohniskové
vzdálenosti 24-120 mm tak široké "ohnisko" je mezi kompakty unikátem, kromě
DSC-R1 ho nabízí jen Nikon 8700 a nově též Kodak P880 (s jeho recenzí vás
seznámíme v některém z příštích čísel Computerworldu). Zoom se ovládá podobně
jako u předchozího modelu 828 zcela mechanicky pomocí kroužku na objektivu, což
je velmi dobře. Druhý kroužek je určen k manuálnímu ostření, to ale mechanické
není pootočením kroužku se spustí elektrický servomotorek.
Při fotografování lze využít poměrně šikovný senzor, který při přiložení
přístroje k oku automaticky vypne displej a aktivuje elektronický hledáček. Ten
je ale bohužel poměrně velkou slabinou DSC-R1. Podobně jako u většiny podobných
přístrojů je hrubozrnný a pomalý, rozlišení 235 tisíc bodů pro zobrazení
jemných detailů zdaleka nestačí a manuální ostření je na fotoaparátu tak trochu
"do počtu". Zato automatické
ostření bylo poměrně spolehlivé i v šeru, i když je škoda, že DSC-R1 není
vybaven skvělou laserovou mřížkou jako některé předchozí modely tohoto výrobce.
Ze všeho nejvíce nás ale pochopitelně zajímala kvalita fotografií. Ultraširoký
objektiv je v této cenové kategorii unikátní, proto jsme mu odpustili neostrou
kresbu v rozích ta se ostatně projevuje i u mnohem dražších objektivů pro
zrcadlovky. Totéž platí pro malou míru zkreslení. Horší to ale bylo s
chromatickou aberací. Ta se objevila již u předchozího modelu F828 a ani
vývojáři DSC-R1 se jí nedokázali zbavit úplně, ačkoli už není tolik
všudypřítomná jako dříve. Na druhou stranu musíme pochválit nízkou míru šumu.
Co do citlivosti ISO 800 DSC-R1 bez problémů obstojí v porovnání s kteroukoli
levnější zrcadlovkou. Při ISO 1600 a 3200 šum vcelku výrazně naroste, troufáme
si ale říci, že ne tolik jako například u zrcadlovek Olympus E-300 nebo E-500.
Pokud tedy nechcete utrácet spoustu peněz za výměnné objektivy a nevadí vám
určitá omezení vyplývající z kompaktního provedení, lze Sony DSC-R1 bez potíží
doporučit. Pokud chcete fotografovat opravdu kreativně, doporučujeme raději
zrcadlovku.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.