Portály mají problémy

Portály se měly stát jakýmisi virtuálními branami Internetu, kterými by vstupovali nejen začínající uživatelé, al...


Portály se měly stát jakýmisi virtuálními branami Internetu, kterými by
vstupovali nejen začínající uživatelé, ale i pravidelní návštěvníci, kteří si
svůj oblíbený portál nastavili jako vstupní stránku prohlížeče. V současnosti
se nicméně ukazuje, že tato vize nemusí dojít naplnění.
Jak se totiž ukázalo, jen málokdo svede nebo chce změnit domovskou stránku
prohlížeče, takže většina uživatelů ji nechá tak, jak je jednou přednastavená.
Z toho samozřejmě vytěžili zejména velcí poskytovatelé připojení (America
Online, Deutsche Telekom) a výrobci webových prohlížečů (Microsoft). Ostatní
povětšinou zůstali opodál.
Zatímco před rokem či dvěma ve světovém Webu naplno zuřila bitva portálů, dnes
již po většině padlých bojovníků z tohoto souboje neštěkne ani pes. Vše
proběhlo celkem rychle a výsledky příliš nepřekvapily. Přežily jen nejsilnější
(Yahoo) a nejmocnější (AOL a MSN), ostatním (AltaVista, Infoseek/ /Disney,
Lycos) nepomohly k získání dostatku uživatelů ani poměrně štědré investice do
technologie i vlastní propagace.
"Nezávislý" portál jako takový tak v podstatě neuspěl při přilákání internautů,
a tím se stal nezajímavým i pro investory, což jej odsoudilo k trpnému
přežívání ve stínu úspěšných. Dobře je to vidět právě v oblasti vyhledávacích
služeb, které jsou návštěvníky Internetu hojně využívány a které měly
povětšinou ambice stát se tím nejnavštěvovanějším portálem ze všech. K prostému
vyhledávání postupně nabalovaly další a další služby a informace, aby tak mohly
svým věrným poskytnout co nejkomplexnější nabídku.
Když vyšlo najevo, že většina lidí u nich stejně chce "jen" vyhledávat, bylo už
pro některé skoro pozdě. Ze situace vytěžily ty vyhledávače, které si zachovaly
tvář s prostým vzhledem a jednoduchým ovládáním.
Velmi dobrým příkladem je
Google, jenž začal jako akademický projekt. Dnes podle slov svých pánů obsahuje
informace o nejvíce webových stránkách ze všech (má plný nebo částečný přehled
o obsahu více než miliardy stránek z celého světa). O jeho pružnosti svědčí i
to, že se nedávno dohodl s Yahoo, kde do měsíce nahradí dosavadního partnera
Inktomi.
Návrat k jednoduchosti lze sledovat u AltaVisty, která spustila svého potomka
nazvaného Raging, obsahujícího jen a jen okénko
pro zadání vyhledávacího dotazu a startovní tlačítko. U jednoduchosti zůstal
například i jeden z později příchozích původně norský Fast Search (http://www.
alltheweb.
com), který se vyvinul z populárního prohledávače archivů FTP.
Ostatní hráči na trhu (Lycos) jsou postupně nuceni měnit své plány.
Internet se stále vyvíjí, a tak se můžeme dočkat dalších zajímavých zvratů,
například v případě masového nasazení přenosných zařízení. Před námi je tedy
nejspíš bitva mobilních portálů. A je samozřejmě také otázka, jak konkrétně se
zkušenosti ze zámořské portálové války budou opakovat i u nás.(jtp)
0 1882 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.