Portály vzkvétají

Pojem portál se stává módou už i na českém Internetu. Za oceánem každopádně portálový boom stále nabírá obrát...


Pojem portál se stává módou už i na českém Internetu. Za oceánem každopádně
portálový boom stále nabírá obrátky, o akcie příslušných firem je zájem a na
denním pořádku jsou jednání o akvizicích.
Předně, Microsoft jednal s AT&T o prodeji Microsoft Network. Tím by se AT&T
počtem svých abonentů přiblížila Americe Online. Zajímavé v této souvislosti
však je spíše to, že pojem Microsoft Network zahrnuje vlastně 2 odlišné věci:
on-line službu (resp. ISP) a vlastní portál. Microsoft má zřejmě zájem spíše na
portálu a rád by získal partnera z oblasti provozovatelů amerických páteřních
sítí. Celé jednání bylo každopádně zajímavé i z následujících hledisek: došlo k
němu krátce poté, co AT&T koupila IBM Global Network, navíc Microsoft je jinak
vždy zmiňován jako ten, kdo investuje/kupuje.
Druhým zajímavým jevem portálových firem je neustálý nárůst hodnoty jejich
akcií (platí i pro poněkud netypické portály typu Amazonu). Zajímavé je, že
poptávka po akciích se týká celého odvětví a investoři příliš nerozlišují mezi
jednotlivými firmami (nahoru tedy jde stále výrazně ztrátový Amazon stejně jako
Yahoo, které za poslední čtvrtletí vykázalo čistý zisk už 18,5 milionu dolarů).
Na portál by se definitivně měla přeměnit i AltaVista. Compaq udělal další krok
tímto směrem, neboť koupil doménu shopping. com. Firma, která ji spravovala,
provozovala obchod konkurující Amazonu a CDNow. Celá akvizice přišla Compaq na
220 milionů dolarů.
Podle posledních výsledků se daří i Lycosu a řadě různých metaprohledavačů.
Disney a Infoseek pokračují ve společných projektech. Tato aktivita dobře
ukazuje, že na poli portálů existuje velmi tenká hranice mezi konkurencí a
spoluprácí, přičemž často dochází k oběma jevům současně.
Analytici společností IDC a Gartner Group se zamýšlejí nad budoucností
portálového trhu. Považují Yahoo za pravděpodobného vítěze celé bitvy, aniž to
však musí pro další firmy znamenat jinak katastrofu. Nejvážnějším konkurentem
Yahoo bude podle IDC America Online.
9 0087 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.