Postavte si město: SimCity 3000

Původní SimCity drží v mé osobní herní historii jedno prvenství: je to první hra, která mě chytla takovým způsobe...


Původní SimCity drží v mé osobní herní historii jedno prvenství: je to první
hra, která mě chytla takovým způsobem, že jsem zcela zapomněl na čas a hrál, a
hrál, a hrál, až jsem nakonec zjistil, že jsou čtyři hodiny ráno, budova mého
tehdejšího zaměstnavatele je zamčená, vrátná kdoví kde a metro nejezdí. Myslím,
že nejsem sám: SimCity bylo malou revolucí v počítačových hrách a uchvátilo
spoustu hráčů na celém světě.
Přineslo totiž něco, co předtím žádná hra nenabídla: možnost vytvořit si
vlastní svět, řídit ho a do detailů ovládat. Podkladem přitom byla propracovaná
simulace života města, ve kterém miniaturní lidičkové, takzvaní simové, žili,
bydleli, pracovali, cestovali za prací, stavěli nové byty, továrny a nemocnice,
bojovali proti živelným pohromám, prostě dělali všechno, co dělají skuteční
lidé. Hráč veškeré to hemžení sledoval ze své ptačí perspektivy a určoval, kde
že budou parcely pro byty, kde bude průmyslová zóna, kudy povedou silnice, jaké
budou simové platit daně apod.
Vynikající myšlenkou bylo nepřímé ovládání řady funkcí města: místo, aby hráč
například řekl "tady postavte dům", pouze označil nějakou oblast jako určenou
pro bytovou výstavbu. To se může zdát jako nepatrný rozdíl, důsledky jsou ale
značné: to, že něco označíte jako bytovou zónu, ještě neznamená, že tam lidé
opravdu budou chtít bydlet. To záleží na spoustě dalších faktorů: jestli je v
oblasti dostatek zeleně, jaká je tam úroveň znečištění, jak je to tam s
kriminalitou, jak snadno se tam lze dostat apod. Něco z toho můžete ovlivnit
přímo, něco opět pouze nepřímo.
To všechno přispělo k tomu, že SimCity bylo perfektní strategickou hrou,
vyžadující kvalitní plánování, dobrý odhad a trpělivost čili přesně to, co
hráči chtějí od dobrých strategických her. Jak už to bývá, vydavatel SimCity,
firma Maxis se rozhodla pokračovat v nastoupené a evidentně výnosné cestě.
Vznikla celá řada dalších simů: SimTower, simulující mrakodrap, SimAnt,
simulující mraveniště, SimIsle (simulátor ostrova) a řada dalších. Některé byly
lepší, některé horší, ale úrovně SimCity žádný z nich nedosáhl. Proto se Maxis
vrátil před několika lety ke kořenům a vydal SimCity 2000. To oproti jedničce
nepřineslo žádné zásadní změny, jak už to u podobných projektů bývá, byla to
spíš evoluce než revoluce. Fenomenální úspěch prvního dílu se sice neopakoval,
ten byl ostatně do značné míry dán originalitou nápadu. I tak ale
"dvoutisícovka" dopadla velmi dobře, takže dnes se můžeme na pultech obchodů
setkat již s 3. dílem řady, originálně pojmenovaném SimCity 3000. O něm slova o
evoluci platí ještě víc než o předchozí verzi. Naprostých novinek je minimum,
úsilí autorů se soustředilo spíš na perfektní detailní grafiku a animace,
funkčně je to až na detaily vlastně staré dobré SimCity. To ale nevadí: staré
dobré hry totiž neumírají, jen vycházejí v nových verzích.
9 0281 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.