Postprodukce od Adobe

Adobe After Effects (AE) je softwarový nástroj umožňující produkci filmové grafiky a tvorbu vizuálních efektů pro mu...


Adobe After Effects (AE) je softwarový nástroj umožňující produkci filmové
grafiky a tvorbu vizuálních efektů pro multimédia, video, ale také webové
stránky, a to jak ve 2D, tak i 3D. Jeho verze 5.0 působila dojmem, že právě
přechod do trojrozměrného prostoru v něm není dotažen do konce a k dispozici
není dostatek nových možností, které obsahovala dražší verze AE pojmenovaná
Production Bundle určená profesionálům.
Verze 5.5 je vybudována na nových 3D možnostech a ve srovnání se svým
"konkurentem", produktem Production Bundle, nabízí dva efekty navíc. K
dispozici jsou lepší maskingové nástroje, přístup ke 3D fotografickým datům,
více 16bitových video formátů a dokonce jedna verze rozšiřujícího modulu 3D
Invigorator společnosti Zaxwerk.

3D rendering
Nástroj Advanced 3D Renderer, který se dostal na veřejnost ve své betaverzi až
poté, co byl na trh uveden AE 5.0, rozhodně měl být hotov dříve a měl se stát
její součástí. Pro zachování objektivity je třeba říci, že starý 3D systém
dosahoval vynikajících výsledků a práce s ním byla jednoduchá byl však často
znehodnocen neschopností provést řádný průnik vrstev. Tato závada se netýkala
pouze záležitostí, které přímo urážely z estetického hlediska oko pozorovatele,
ale mohla vám zcela znemožnit umisťování objektů s alfa-kanály příliš blízko
vedle sebe v případech, kdy se jejich vrstvy překrývaly.
S nástrojem pro rendering lze vytvářet všechny oblíbené efekty včetně rozmazání
pohybu, anti-aliasingu a transferových módů. Je překvapením, že vylepšený
nástroj nijak výrazně proces renderingu nezrychluje. Vyznačuje se novou
vlastností, díky které se v případech, kdy sestavená scéna neobsahuje
protínající se prvky, můžete vrátit ke standardnímu nástroji pro rendering.
Navzdory tvrzení společnosti Adobe, podle něhož s sebou optimalizace zdrojového
kódu AE přináší zrychlení prováděných činností, uživatel verze 5.5
pravděpodobně zaznamená prodloužení časů potřebných pro rendering. Nejspíš se
totiž přistihnete, že používáte nové 3D nástroje častěji, než byste se nadáli.
Díky projekčním vrstvám je aplikace odlesků a dalších světelných efektů mnohem
jednodušší a kovové materiály vám umožní podle libosti vybírat působivé barvy
mezi barvami vrstvy (zařídí kovový vzhled) a barvami odlesků světla (pro
plastičtější vzhled). Odlesky světla lze využívat také jako modifikační vrstvy,
která má vliv pouze na vrstvy ležící z hlediska časové posloupnosti pod nimi.
Poslední významné rozšíření zaměřené na práci ve 3D poskytuje možnost pracovat
v různých oknech na různých pohledech na celou kompozici. Můžete mít zároveň
otevřeno, kolik oken chcete, i když většina uživatelů si nejspíš vystačí se
čtyřmi. Tato možnost se však neomezuje pouze na práci ve třech rozměrech. Je
jednodušší pracovat s tradičními dvojrozměrnými kompozicemi a v jiném okně
sledovat, jak změny ovlivní vzhled celého objektu.
Společně s koupí softwaru Production Bundle se uživateli dostává do rukou také
možnost importovat 3D fotografická data z produktů Maya a 3D Studio Max. Díky
tomu dojde k výraznému zjednodušení aranžování čistě animovaných materiálů a k
realizaci navazování pohybů a dalších složitých kompozičních procesů typu
footage & animation. Software AE 5.5 dokáže přímo zpracovávat typy projektů
Maya s jedním uzlem, dvěma uzly a s namířeným fotoaparátem. Uživatelé produktu
3D Studio Max musejí své soubory nejprve exportovat do formátu RPF, neboť jen z
nich dokáže software AE získat hloubku ve směru osy Z, alfa kanál a pokrytí
(coverage). Užitnou hodnotu řešení AE dále zvýší rozšiřující modul 3D
Invigorator Classic od firmy Zaxwerks. Jde o omezenou verzi nástroje, díky
němuž mohou uživatelé rozšířit libovolný vektorový objekt do plnohodnotného 3D
modelu. Tento modul však není do prostředí AE tak dobře integrován, jako
například nástroj Boris Red.
Uživatelé softwaru AE Production Bundle, kteří byli zklamáni novinkami ve verzi
5.0, budou s verzí 5.5 jistě mnohem spokojenější. Kromě dvou pozoruhodných 3D
možností zmíněných v předchozím textu se jim do rukou dostávají dva efekty
implementované pouze v balíku PB a nástroj s dlouhým názvem Smart Mask
Interpolation Keyframe Assistant. Kromě toho mohou uživatelé pracovat se
soubory ve formátech QuickTime, RLA, RPF, SGI a Maya IFF v 16bitových barevných
prostorech.
Dvěmi zmíněnými špičkovými efekty jsou: Advanced Lightning a Colour Stabilizer.
První zmíněný efekt je vylepšenou verzí staršího efektu Lightning známého z
produktu PB. Efekt ve své současné podobě se dokáže integrovat s dalšími
vrstvami a "zabalit" alfa kanály pro všechno, od efektů oblohy na pozadí až po
plazmové kuloplochy. K dispozici je pružná sada nástrojů pro nastavení různých
parametrů, jakými jsou například konduktivita, lesk, větvení či turbulence.
Nástroj Colour Stabilizer sice není tolik fotogenický, nicméně většina
uživatelů po čase zjistí, že s ním pracuje častěji než s jeho souputníkem.
Dokáže totiž vyřešit problémy s expozicí; osvit špatného snímku umí upravit
tak, aby byl v souladu se snímky dobrými. Stupeň přizpůsobení může být založen
buď na jasu, nebo na úrovních černých a bílých odstínů anebo za pomoci
tříbodové trasy. Máte-li dostatek času ke studiu tohoto nástroje, jistě budete
s jeho prací navýsost spokojeni.
Nástroj Smart Mask Interpolation Keyframe Assistant si díky inteligentní
interpolaci mezi klíčovými snímky dokáže poradit s pohybem masky v čase.
Přestože nástroj nedosahuje úplné dokonalosti, poskytne uživatelům hrubý nástin
výsledné sekvence, kterou už lze s minimálním úsilím doladit do kýženého
výsledku. Tímto způsobem šetří spoustu času.
Nové nástroje nejsou omezeny výhradně na trojrozměrný prostor a na využití v
rámci balíku Production Bundle. Také uživatelům standardní verze pracujícím na
konvenčně vrstvených kompozicích se budou nové možnosti zamlouvat. Šest nových
efektů představuje základní přídavné filtry, které slouží k aplikaci
čtyřbarevných gradientů, vzorů objektů, mřížek a hran. Díky různým úrovním si
však lze pohrát s každým z RGBA kanálů a s pomocí nástroje Time Difference a
jeho barevných diferencí mezi vrstvami v závislosti na čase mohou uživatelé
vytvářet složité barevné korekce a přechody.
Ponořte se do nablýskaného světa pro vyjádření svých představ, pohrajte si s
paletou efektů ve stylu produktu Premiere, s lepšími funkcemi pro tvorbu
výstupů, s importy z formátů SWF a MPEG-1 a s exportem do formátu RealMedia,
spolehněte se na podporu platforem Windows XP a Mac OS X, a budete mít ve své
moci pozoruhodnou novou verzi softwaru After Effects. Upgrade výrazně vylepšuje
verzi AE 5.0 a rozšiřuje její 3D pracovní prostor a nabídku nástrojů jak
specifických pro Production Bundle, tak i dalších.

Adobe After Effects 5.5
Postprodukční software
+ nástroj Advanced 3D Renderer, modul 3D Invigorator Classic od firmy Zaxwerks,
nové 3D efekty
- AE 5.5 není lokalizován
Výrobce: Adobe Systems
Prodejce: Amos Software, www.amos.cz
Platformy: Windows 98/2000/NT/XP, Mac 0S X/9.x
Cena (bez DPH): 32 590 Kč









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.