Potřebují firmy mailservery

Vlastní poštovní server přináší organizaci především široké možnosti správy a nastavení funkcí. Nedávno js...


Vlastní poštovní server přináší organizaci především široké možnosti správy a
nastavení funkcí.

Nedávno jsem mluvil s bývalým kolegou, který mi vyprávěl zajímavý příběh. Česká
firma, působící v oblasti prodeje kancelářských potřeb, používala ke své
komunikaci se zákazníky několik freemailových schránek jednoho z českých
portálů. Dle slov zaměstnance dané společnosti, freemailová schránka firmě
poskytuje veškeré potřebné funkce, až na několik nepříjemností, jako je
například zahlcení schránek spamem, přeplnění schránky z důvodu množství
příchozích zpráv nebo občasné virové útoky. Jistě uznáte, že právě jmenované
nepříjemnosti jsou palčivé problémy většiny uživatelů, a proto si položme
otázku: "Potřebují firmy mailservery?"

Základem je komunikace
Základní funkcí mailserverů je vzájemná výměna e-mailových zpráv, a to nejen v
rámci firmy, ale především směrem k okolnímu prostředí. Pokud se firma rozhodne
investovat do vlastního mailserveru, získá zároveň i množství dalších
zajímavých funkcí. Může například provozovat několik nezávislých domén, a tím
oddělit své podnikatelské aktivity (např. jméno@firma1.cz a jméno@firma2.cz),
definovat různá pravidla a aliasy pro třídění příchozí pošty a především má
celý mailserver plně pod kontrolou.

Antispam a antivirus
Spam a viry se staly nedílnou součástí e-mailových schránek. Spam je nebezpečný
především z důvodu zahlcení kapacity e-mailové schránky, navíc může být
nositelem virů. Viry mohou napadnout a těžce poškodit osobní počítač nebo v
krajním případě ohrozit funkci firemních serverů. Mailservery bojují se spamem
a viry centrálně, pomocí několika prostředků. K efektivním nástrojům, které
využívají, můžeme zařadit: SMTP ověřování uživatele nebo IP adresy, kontrolu
došlých e-mailů s veřejnými seznamy odesílatelů spamu, prověřování existence
domény odesílatele, kontrolu průměrného počtu odeslaných e-mailů za hodinu a v
neposlední řadě také eliminátor spamů na základě analýzy samotných e-mailových
zpráv v součinnosti s uživatelem. S viry mailservery bojují obdobným způsobem
jako na klientských stanicích. Každý e-mail je ověřen, zda neobsahuje virovou
nákazu, a teprve následně doručen do schránky uživatele.

Přístupnost schránky
Mobilní práce je v dnešní době nezbytností. Mailservery ve většině případů
mohou zpřístupnit veškerá data (například poštu, kalendář nebo kontakty),
umístěná na mailserveru, vzdáleně. Prvním způsobem je nastavitelné webové
rozhraní, které zprostředkuje plnohodnotný přístup k poštovní schránce pomocí
běžného internetového prohlížeče. Webové rozhraní ocení na cestách především
zaměstnanci, kteří nevlastní notebook. Z důvodu jednoduché použitelnosti
nahrazují webové aplikace v poslední době také tradiční e-mailové klienty.
Výhodou je především univerzálnost řešení, nezávislé na platformě, a také
jednoduché a centrální zálohování všech dat z mailserveru. Další možností je
vzdálený přístup pro uživatele s PDA zařízením nebo patřičně vybaveným mobilním
telefonem. Tito uživatelé mohou přistupovat ke svým poštovním schránkám pomocí
mobilních telefonů podporujícím WAP nebo využívat zjednodušeného webového
rozhraní pro PDA zařízení.

Groupware pro týmy
Hitem poslední doby je týmová spolupráce napříč firmou. Podporuje ji i soubor
funkcí, které některé mailservery obsahují. Často se můžeme setkat také s
označením groupware. V praxi se jedná především o kalendář, úkoly, kontakty a
veřejné složky včetně možnosti vzájemného sdílení dat. Díky groupwaru si můžete
plánovat čas, mít seznam všech kontaktů obchodních partnerů, plánovat a
sledovat úkoly vlastní nebo kolegů či podřízených. Ve veřejných složkách jsou k
dispozici například všechny kontakty firmy, kalendář s informacemi o dovolených
kolegů nebo sdílený kalendář pro rezervaci různých firemních prostředků.
Veškeré funkce a data lze přitom spravovat pomocí e-mailových klientů programů,
které jsou instalovány na počítači a zprostředkovávají veškeré služby mezi
počítačem a mailserverem.

Instalace a nastavení
Instalace mailserveru je dnes povětšinou velmi jednoduchou záležitostí. U
většiny systémů průvodce instalací provede uživatele základním nastavením a po
zadání několika parametrů je mailserver připraven k použití. Některá řešení
mailserverů můžete napojit na různé adresářové služby, které pak zjednodušují
administrátorům zprávu celého serveru. Z hlediska firemní bezpečnosti je
výhodnější provozovat mailserver v demilitarizované zóně na samostatném serveru
za firewallem. Nejpoužívanějšími operačními systémy pro mailservery jsou MS
Windows a Linux. Z hlediska hardwaru je možné v menších instalacích využít
pouze jeden server, u větších instalací je nutné řešení rozdělit mezi několik
serverů. Samotný výkon mailserveru nespočívá ani tak v počtu uživatelů, jako
spíše v počtu příchozích a odchozích e-mailů.

Závěr
Potřebují tedy firmy mailservery? Jednoznačně ano. Vlastní mailserver je dnes
pro firmu nezbytností, stejně jako tiskárna nebo kopírka. Výhodou nasazení
mailserveru ve firmě je především množství funkcí, které nám poskytuje, a také
funkce pro boj s hrozbami dnešního internetu, jako jsou spamy a viry.













Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.