Povinné ručení na Internetu

Únor je tradičně měsícem, na který připadá nemilá povinnost platit zákonné pojištění motorových vozidel. Letos ...


Únor je tradičně měsícem, na který připadá nemilá povinnost platit zákonné
pojištění motorových vozidel. Letos poprvé přibyla ke klasickým způsobům
placení možnost platby přes Internet. Téměř 700 motoristů využilo novou službu
České pojišťovny a zaplatilo pojištění prostřednictvím Webu.
Tím to však nekončí. Aplikace zůstává nadále v provozu a slouží majitelům
nových vozů. Navíc, ještě v letošním roce bude nabídka internetového
pojišťování rozšířena i na další vybrané produkty, u nichž není při sjednávání
smlouvy nutná fyzická prohlídka pojišťovaného předmětu. Půjde např. o cestovní
pojištění, rodinné pojištění a další produkty.
Internetovou platbu mohou zatím uskutečnit klien-ti Expandia Banky, majitelé
platebních karet Eurocard/ /MasterCard vydaných Komerční bankou, jejichž
platební transakce je zajištěna pomocí protokolu SET, a také držitelé
zabezpečených platebních karet CCS Kontakt. Podnikatelé, kteří mají větší počet
vozů, mohou platit i tzv. specifikacemi. V tomto případě se využívá jediný
formulář a vlastní platba probíhá bankovním převodem.
Aplikaci, která je k dispozici na adrese http://ruceni.cpoj.cz, vytvořili během
6 týdnů v prostředí Progress WebSpeed vývojáři firem Progress Software a INET,
ve spolupráci s pracovníky ČP. Kromě uživatelského rozhraní je její součástí i
rozhraní pro správce úlohy, rozhraní pro nahlížení do dat (např. kvůli
vyřizování reklamací) a rozhraní pro administrátora.
Základem programového vybavení je webspeedovská technologie V.O. D. Developer
brněnské firmy INET, která ji vyvinula při tvorbě svého známého internetového
obchodu Virtuální Obchodní Dům. Ověřování o provedení plateb u EB a CCS je
realizováno jako EDI (tedy formátovaná komunikace mezi dvěma aplikacemi, běžící
na pozadí).
Česká pojišťovna
Česká pojišťovna je univerzální pojišťovací ústav, který nabízí kompletní
rozsah pojišťovacích služeb. V roce 1997 zaměstnávala přes 8 500 lidí a dosáhla
obratu přes 90 mld. korun. Poslední dobou sílí v oblasti pojišťovnictví a
bankovnictví tlak na využívání nových distribučních kanálů. Tradiční přepážky
jsou příliš nákladné a pro určitou část klientů představuje návštěva kamenné
pobočky zbytečnou ztrátu času.
Také Česká pojišťovna se v poslední době orientuje stále výrazněji na
netradiční distribuční kanály. Důkazem je úspěšné call centrum ČP Direct pro
telefonické nahlašování pojistných událostí a prodej cestovního pojištění.
Počet pojistných událostí, které jsou nahlášeny a kompletně vyřízeny po
telefonu, v poslední době výrazně roste.
Proto je vstup do oblasti internetových služeb jen dalším logickým krokem. "V
našich záměrech hraje Internet velkou roli jako prostředí dostupné z kanceláře
nebo z domova," říká Jaroslav Kafka, náměstek generálního ředitele České
pojišťovny. Pro pojišťovnu je prostředí Internetu přitažlivé také vzhledem k
nízkým nákladům na provoz.
Česká pojišťovna již několik let využívá produkty firmy Progress Software v
některých částech svého informačního systému. "Náš informační systém je velice
komplexní. Rozhodně není celý postaven na progressovském softwaru, nicméně
významné části našich provozních systémů jsou vyvíjeny s použitím různých
produktů Progressu," dodává Jaroslav Kafka. Pilotní projekt
Česká pojišťovna je zákonem pověřena provozovat agendu pojištění odpovědnosti z
provozu motorových vozidel. "Placení povinného ručení není žádná příjemná
záležitost, je to povinnost každého motoristy," připomíná J. Kafka. Nepříjemná
povinnost může být dále znepříjemněna čekáním ve frontách u přepážek. Pomocí
Internetu si motorista může placení povinného ručení výrazně usnadnit a
zjednodušit.
Aplikace placení povinného ručení je pouze pilotním projektem. Spíše než o
získání většího množství klientů jde o prověření technických aspektů takové
aplikace a o nalezení klientely pro nový distribuční kanál. V tuto chvíli není
cílová skupina ani nijak velká jde řádově o několik tisíc lidí.
Z bezpečnostních důvodů se ani do budoucna neuvažuje o možnosti placení
obyčejnými (tj. nezabezpečenými) platebními kartami. Při placení povinného
ručení přes Internet vyplní klient veškeré údaje, které jsou nezbytné pro to,
aby byl identifikován jako plátce povinného ručení. Informace se zapíší do
databáze, proběhne zaplacení jedním z uvedených platebních nástrojů, a následně
je zasláno potvrzení. "Potvrzení zasíláme obyčejnou poštou, nikoli doporučeně""
upozorňuje J. Kafka. "Mohlo by se totiž stát, že klient si frontu na poště
stejně odstojí jen u jiné přepážky."
Zkušenosti nezapadnou
Pracovníci České pojišťovny průběžně vyhodnocují provoz aplikace a plánují
další kroky. V současnosti se rozbíhají práce na úvodním projektu systému,
jehož prostřednictvím hodlá Česká pojišťovna prodávat další produkty na Webu.
Ještě letos tak bude možné tímto způsobem nakupovat např. cestovní pojištění,
rodinné pojištění a další podobné produkty.
Pojišťování po Internetu je složitější než obchodování s jinými komoditami jeho
podstatou je vytvoření dlouhodobějšího smluvního vztahu. Pojišťovna musí navíc
klientovi vydat potvrzení o tom, že je řádně pojištěn. Přesto se může
zjednodušit i sjednávání složitých typů pojištění například životního
pojištění. Cílem ČP je zpřístupnit na Webu všechny potřebné informace, s
jejichž pomocí by si zájemce mohl modelovat vhodnou "konfiguraci" svého
pojištění.
Sjednání smlouvy by potom proběhlo klasickým způsobem prostřednictvím
obchodního zástupce. Kromě úspory času by tento způsob přinesl klientovi i
jistotu, že uzavřel takové životní pojištění, které mu bude nejlépe vyhovovat.
"Možná, že jsme o internetových službách uvažovali až příliš dlouho", říká
Jaroslav Kafka. "Pak víceméně náhodně v diskuzi s ředitelem českého Progressu
Jiřím Gregorem zaznělo, že jsme schopni společnými silami takovou aplikaci
spustit v relativě krátkém čase. Uvědomili jsme si, že to nemusí být záležitost
na měsíce či roky, ale že se to dá stihnout za mnohem kratší dobu." A opravdu,
od prvního rozhovoru do data spuštění celé aplikace neuběhlo více než 6 týdnů.

9 1337 / ramn

Co umožňuje PRI?
zaplacení povinného ručení přes Internet jedním ze způsobů bezpečného on-line
placení (EB, SET, CCS Kontakt),
předání získaných dat o hotových platbách do centrální databáze ČP, tisk
potvrzení o zaplacení a o zaslání Zelené karty,
sběr informací o tzv. specifikacích při platbách z běžného účtu za více vozidel
najednou a předání získaných informací k ověření na Oddělení správy a taxace
neživotních občanských pojištění ČP.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.