Pozice standardních operátorů v ohrožení VoIP

Přestože se toho o internetu řeklo již mnoho, zajímalo nás, co si o současné internetové situaci u nás myslí jedna ...


Přestože se toho o internetu řeklo již mnoho, zajímalo nás, co si o současné
internetové situaci u nás myslí jedna z největších firem působící v tomto
segmentu trhu Tiscali ČR. O rozhovor jsme požádali jejího ředitele Naveeda
Gilla.

V současné době stoupá obliba širokopásmových služeb a jejich ceny klesají. Má
vůbec dial-up za těchto podmínek ještě nějakou budoucnost?
Přístup k vytáčenému internetu (dial-up) má na českém telekomunikačním trhu
stále poměrně dobrou pozici. Především díky tomu, že lze tento způsob připojení
k internetu využít na 100 % všech telefonních linek v ČR tedy i tam, kde
doposud není možné využít vysokorychlostní přístup k internetu přes ADSL nebo
pokrytí kabelových televizí či mobilních sítí nejen z technického, ale i z
finančního hlediska uživatele. Velkou výhodou dial-up připojení je bezesporu i
platforma minutového zpoplatnění služby, prostřednictvím které může uživatel
velmi jednoduše hlídat náklady na připojení k internetu. V neposlední řadě zde
také není nutná investice do nákladného modemu.

ADSL služby dnes nabízejí celou řadu variant vzhledem k objemu přenesených dat.
Jak se může potenciální zákazník rozhodnout, která ADSL služba je právě pro
něho nejvhodnější? Rozhodnutí o nejpříhodnější ADSL službě pro jednotlivého
uživatele je závislé na způsobu využití internetu. Tiscali nabízí široké
spektrum služeb vysokorychlostního internetu s rychlostmi 512 kb/s až 4 MB s
nejrůznějšími hodnotami objemů přenesených dat. Nejnižší varianta nabízí 2 GB
přenesených dat a je vhodná pro uživatele, kteří chtějí spíše prohlížet
internetové stránky, vyhledávat informace a posílat e-maily. 20 GB už uspokojí
náročného uživatele, který vyžaduje rychlé stahování dat, stahování hudby či
hraní on-line her. Poskytujeme však i bezlimitní objem přenesených dat pro
skutečné internetové "gurmány", kteří stahují velké objemy dat, sledují
internetová rádia a televize.

Velký rozmach zažívá v poslední době také internetová telefonie. Mají se podle
vás standardní operátoři strachovat o své pozice?
Ano, klasickým operátorům pravděpodobně budou klesat příjmy ze standardních
hlasových služeb. Vyšší přidaná hodnota internetové telefonie za nižší ceny
volání je totiž vhodná nejen pro firemní zákazníky, ale i pro domácí uživatele.
Tiscali spustilo začátkem února 2006 službu vlastní internetové telefonie
Tiscali NetCall, která nabízí volání zdarma mezi všemi uživateli internetové
telefonie od Tiscali, přináší nízké ceny místních, meziměstských i
mezinárodních hovorů a z pohledu uživatele je velmi zajímavá i díky vysokému
komfortu volání s celou řadou doplňkových služeb.

Přesto stále spousta lidí nedisponuje přístupem k internetu. Co podle vás brzdí
jeho rozvoj?
Budeme-li hovořit o tzv. klasickém přístupu k internetu, tedy přes pevnou
linku, uživatelé mohou využít buď vytáčený přístup, či ADSL technologii, pro
jejichž využívání je nezbytnou podmínkou aktivní pevná linka za měsíční
poplatek v řádu několika stovek korun, kterou lze navíc zřídit stále jen u
Českého Telecomu. V současnosti však dochází k poměrně častému rušení pevných
linek z řad domácích uživatelů, kteří tak logicky ztrácejí možnost využívání
klasického přístupu k internetu. Objevují se tedy přechody k mobilnímu či
kabelovému připojení.
Důležitou příčinou, která může brzdit rozvoj internetu, mohou být i celkové
náklady na přístup k internetu vysokou pořizovací cenu počítače či notebooku z
nich nevyjímaje. Jiným pohledem však může být i stanovení priorit z pohledu
financí v porovnání například s vlastnictvím mobilního telefonu nebo koupí
letní dovolené, které jsou mnohdy v rozpočtu jednotlivce upřednostněny před
finančními náklady na připojení k internetu.

Co v oblasti telekomunikací očekáváte letos, případně v blízké budoucnosti?
V letošním roce očekáváme vysoký nárůst v počtu uživatelů širokopásmových
služeb xDSL, který zaručeně podporuje několikanásobné navýšení rychlostí
připojení k internetu při zachování původních cen, jež jsme začali našim
zákazníkům nabízet v lednu. Zaměřit se však chceme nejen na broadbandové služby
jako takové, hodláme nabídnout i nový obsah, jako je například IP TV, a zvýšit
penetraci internetové telefonie.

V loňském roce jste zvažovali odchod z telekomunikačního trhu. Co bylo
příčinou? Silná konkurence?
Rok 2005 byl z pohledu naší společnosti nelehký především díky protisoutěžnímu
chování a dominantnímu postavení Českého Telecomu na domácím telekomunikačním
trhu. Došlo k mnoha situacím, které vyžadovaly zásah regulačního orgánu státní
správy (ČTÚ) či ÚOHS. O prodeji české pobočky se hovořilo řadu měsíců v
souvislosti s plánem firmy omezit aktivity na některých méně významných trzích.
Na konci loňského roku se však Tiscali Group rozhodla, že Tiscali ČR i nadále
zůstane aktivním hráčem na českém telekomunikačním trhu.


Tiscali je u nás
známo především jako poskytovatel širokopásmového připojení k internetu. Jeho
celková nabídka ale zahrnuje i hlasové a datové služby, které celkem včetně
internetu využívá 4,8 milionu zákazníků.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.