Praktické cvičení z válečnictví

Bitva u Gettysburgu je častým tématem počítačových i stolních her. Při jejich velkém počtu se nemůžeme divit, že...


Bitva u Gettysburgu je častým tématem počítačových i stolních her. Při jejich
velkém počtu se nemůžeme divit, že většina z nich je variací na totéž a
nepřináší nic nového.
Sid Meier's Gettysburg je jiný a lepší. Originální zpracování plné nápadů a
vylepšení posunuje obvyklý model válečných her zase o něco dál.
Téma hry Sid Meier's Gettysburg je v počítačových hrách velice často
zpracováváno. Není divu bitva u Gettysburgu je obecně považována za rozhodující
střetnutí ve válce Severu proti Jihu a patří k velkým mezníkům americké
historie.
Hráči mají v oblibě stolní i počítačové verze válečných her, ve kterých znovu
ožívá tato historická bitva. Jejich základní schéma je stále stejné herní pole
tvořené šestiúhelníky, rozdělení boje na kola, hráči se pravidelně střídají po
každém kole. Taková je například i hra Battleground Gettysburg, se kterou jste
se v Computerworldu už setkali.
Mistrovský kousek Sida Meiera
Sid Meier, známý jako autor Civilizace, dokázal překonat strnulé schéma
válečných her. Jeho zpracování bitvy u Gettysburgu je obohaceno o prvky
real-time válečných her.
Na první pohled to vypadá jako nemožná kombinace, ale výsledek je skvělý. Sid
Meiers Gettysburg spojuje to nejlepší ze strategických her (jako je např.
Civilizace nebo Battle Isle) a taktických her (real-time strategie Warcraft
nebo Command and Conquer). Pokud chcete srovnání, pak nejblíže má tato hra ke
staršímu titulu Warhammer Shadow of the horned rat.
To nejlepší z obou
Sid Meiers Gettysburg nemůžeme zaškatulkovat do oddílu "real-time strategie"
ani do oddílu "strategické hry". Oproti prvně zmiňovaným má samostatné jednotky
(mohou dočasně ustoupit nebo prchnout z boje, velitel dodává bojovou morálku) a
propracovanější bojová pravidla (terén hraje důležitou roli, jednotky působí v
různý formacích od pochodové až po bojovou). Do druhého zmiňovaného druhu her
(strategické hry) také Sid Meiers Gettysburg nepatří. Veškerý válečný děj se v
něm totiž neodehrává po tazích, ale v reálném čase.
Spojení obou druhů her je velmi šťastné. Hráč musí přemýšlet nad strategií
boje, prostoduchá taktika "velký houf a hrr na ně" už nestačí. Na druhé straně
je herní děj velmi dynamický a není tak zdlouhavý jako u "turn based" her.
Lepší strategie vítězí
Strategický obsah hry umocňuje možnost "vyššího velení". Znamená to, že se
nemusíte starat o každou jednotku zvlášť, ale velíte celým seskupením bojových
sil. Několik regimentů vojska tvoří brigádu, brigády jsou sdruženy do divize.
Každá má svého velitele, jehož pohyb určuje pohyb celé bojové formace. V
případě potřeby samozřejmě můžete ovládat i jednotlivé jednotky, což se velmi
hodí na kritických místech bojiště.
Výsledek bitvy ovšem není dán tím, kdo rychleji kliká na jednotlivé jednotky.
Mnohem více záleží na strategických faktorech, jako je výběr správné formace,
využití výhod terénu (les a obilí pro krytí, kopce pro umístění dělostřelectva)
a nástup pěchoty ve vhodnou chvíli.
Scénáře obraz historie
Historický náboj hry je skryt ve scénářích střetnutí. Mnoho je jich vytvořeno
přesně podle historické situace a vy přicházíte na některou část bojiště s
předem určeným úkolem. Dozvíte se, které klíčové body musíte obsadit a zda jsou
na cestě posily. Scénáře na sebe navazují, milovníci alternativní historie tedy
mohou alespoň na svém počítači změnit běh dějin.
První scénáře obsahují pouze několik jednotek a klíčových bodů, ale časem se
dostanete k mohutným střetnutím celých armád. Jeden ze scénářů se jmenuje
"Alternate Gettysburg", což je celá bitva u Gettysburgu. Mapa celého bojiště je
ohromná a vy si můžete na vlastní kůži zkusit, jaké pocity tehdy měli jižanský
generál Lee a seveřanský generál Meade. Můžete si to vyzkoušet i v boji proti
kamarádům, kterých může být až 8. Hra podporuje DirectPlay, takže můžete hrát
po modemu nebo po Internetu.
Vyhodnocení bitvy
Výsledek dílčího střetnutí nebo celé bitvy určí bodovací systém, převzatý
celkem beze změny ze stolních válečných her. Bitva trvá určený počet časových
jednotek, po vypršení časové lhůty se jednoduchým výpočtem určí vítěz. Kladné
body získáte za obsazené strategické posty a za vyřazené nebo zabité vojáky
nepřítele. Hlavní složku bodového hodnocení tvoří strategická místa v držení
jedné z armád (kopec, silnice), které mají mnohem větší cenu než životy vojáků.
Tato smutná závislost ovšem platí i ve skutečné válce.
Grafika ještě zlepšuje
celkové hodnocení
Grafické zpracování hry je opravdu výborné. Na plasticky vymodelovaném terénu
se prohánějí miniaturní vojáčci, děla a jízda, radost pohledět. Figurky jsou
hezky animované, takže střelbu, postup nebo útěk od sebe rozlišíte na první
pohled. Plasticky vykreslený terén je velice důležitý pro vaše rozhodování,
protože profil terénu hraje velkou roli pro úspěch a neúspěch útoku.
Určitě jste už z předchozích řádků poznali, jaké bude moje celkové hodnocení
hry. Přivedla mě do mírně nadšené nálady a věřím, že se bude líbit i vám.
8 0004 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.