Před Vánoci nakoupíme na Webu skoro všichni

Při příležitosti konference ITexpo, která se konala ve floridském Orlandu, byla samozřejmě zveřejněna nejrůznějš


Při příležitosti konference ITexpo, která se konala ve floridském Orlandu, byla
samozřejmě zveřejněna nejrůznější čísla, především pro oblast e-commerce.
Podle Dataquestu divize společnosti GartnerGroup se prostřednictvím Internetu
prodá roku 2003 koncovým zákazníkům zboží a služby za 380 miliard dolarů. V
roce 1999 bude hodnota trhu business-to-consumer 31 miliard dolarů.
Zatímco dnes se na elektronické komerci USA podílejí stále 2/3 produkce (letos
cca 20,5 miliardy), jejich podíl bude samozřejmě klesat. V roce 2003 má 147
miliard dolarů představovat již jen necelou polovinu celého trhu. Vzroste podíl
Evropy z 5,4 miliardy letos na 115 miliard roku 2003.
Odhad letošních výsledků je založen na předpokladu, že (stejně jako v minulých
letech) budou on-line tržby akcelerovat díky vánočním nákupům. Ty by měly
oproti loňskému roku vzrůst o 300 %. Viceprezident Dataquestu Brett Azuma
dokonce uvedl, že 64 % současných uživatelů Internetu bude před Vánoci
nakupovat on-line. To je odvážný odhad, alespoň pokud ho poměřujeme tuzemskou
realitou.
Další průzkum ohledně internetového obchodování v Evropě podnikla společnost
Jupiter Communications. Z výsledků vyplynulo, že v 80 % případů jsou kupující i
prodejce z téže země a že při transakci je používána platební karta. Kreditní
karty jsou přitom používány v 75 % transakcí, následují karty debetní a platby
na dobírku.
Průzkum Jupiteru se týkal především Německa, Francie, Velké Británie a Švédska
(data nemají tedy bezprostřední vztah k tuzemské realitě). Kromě příčin
pomalejšího rozvoje elektronického obchodování v Evropě (respondenti uváděli
bezpečnost, ale hlavně problémy s reklamacemi a fakt, že zboží je na Internetu
dražší než v běžných kamenných obchodech) jsou zajímavé výsledky udávající
rozdělení nákupů podle kategorií.
44 % z částky utracené na evropském Internetu se týkalo hardwaru, 23 % letenek,
14 % knih a 5 % hudebnin a softwaru. Zbylých 9 % připadlo na další kategorie, z
nichž průzkum jmenovitě uvádí potraviny a oblečení.
V interpretaci těchto údajů je třeba vidět, že pokud bychom počítali jednotlivé
nákupy bez ohledu na utracenou částku, podíl hardwaru a letenek by výrazně
klesl (kniha stojí méně než monitor). Nicméně oproti USA má Evropa určité
zpoždění i ve skladbě nakupovaného zboží to odpovídá charakteristice průměrného
uživatele Internetu, zejména podílu počítačových odborníků v tomto vzorku.
9 3020 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.