Předznamenal CES definitivní konec PC?

Jestliže se někdo domnívá, že výstava spotřební elektroniky má jen pramálo společného s počítačovým průmyslem...


Jestliže se někdo domnívá, že výstava spotřební elektroniky má jen pramálo
společného s počítačovým průmyslem, pak nelze jinak, než ostře oponovat. Důkaz
přinesl hned začátek letošního roku v Las Vegas se konal veletrh Consumer
Electronics Show, který jasně naznačil, jakým směrem se obě odvětví ubírají.
Vystavovatelé známí doposud především jako tradiční firmy z oblasti PC
zaujímali na CESu mezi populárními producenty spotřební elektroniky
nepřehlédnutelné místo. V průběhu konání výstavy bylo možné vypozorovat, že
hlavní trendy, které obě skupiny výrobců sledují, jsou vlastně totožné, pouze
filozofie, s níž se snaží chopit nových příležitostí, je prakticky přesně
opačná. Osobní počítač žije!
Na jedné straně stojí především Intel a Microsoft typické příklady firem, které
se snaží rozšířit portfolio svých zavedených IT produktů směrem k oblasti
digitální zábavy. Zde se jim pochopitelně nabízí šance, jak dále rozšiřovat
řady svých zákazníků. Intel se pochlubil novým přehrávačem digitální hudby se
128 MB paměti, prototypem bezdrátového webového tabletu či kombinací PDA a
mobilního telefonu. Microsoft vzbudil zvědavost zejména prototypem připravované
herní konzole Xbox. Bez zajímavosti však určitě nebyla ani demonstrace nové
verze operačního systému pro PDA Pocket PC Plus. Klíčovou novinkou v něm je
technologie pro rozpoznávání řeči handheld (zde prototyp Compaq iPaq Pocket PC
Plus) je plně ovladatelný hlasem (zasílání e-mailů nebo zadávání záznamů do
kalendáře atd.). Výrobce pochopitelně nezapomněl ani na bezdrátovou komunikaci
(standard 802.11b) demonstrovanou na přenosu přehrávání audia a videa na tomto
PDA.
Je však třeba si především uvědomit, jakou politiku tyto společnosti sledují.
Jasnou snahou je oslovit ty, kdo si doposud nezískali kladný vztah k počítačům,
firmy nicméně samy potvrzují, že se pod povrchem především skrývá záměr vzbudit
u nových zákazníků zájem o oblast PC. To dokládá i CEO Intelu Craig Barret:
"Jádrem všeho je osobní počítač. V současnosti se objevuje stále více zařízení,
která lze s PC propojit či jej jimi rozšířit počítač pak tvoří výkonnou
centrální jednotku celého systému." Spotřebitelé a Internet
Na pomyslné druhé straně stojí firmy udávající dosud krok především na trhu
spotřební elektroniky, mezi nimiž lze jmenovat např. Panasonic, Philips, Sony a
další. Jejich pohled na problematiku digitálního světa je ve srovnání s
"Wintelem" logicky přesně opačný. Podle jejich teorie je naopak PC odsouzeno k
zániku a bude nahrazeno buď jednoúčelovými, nebo integrovanými, v každém
případě však uživatelsky mnohem přívětivějšími a jednoduššími zařízeními. Mnozí
z těchto výrobců vystavovali vlastní prototypy webových tabletů, samozřejmostí
bylo nepřeberné množství audioplayerů či DVD přehrávačů. Zajímavější už byly
pokusy o integraci moderních digitálních médií pochopitelně při absenci
počítače. Philips např. představil hi-fi systém, který kromě běžných funkcí
nabízel internetové rádio. Hitem CESu se pak staly TV přijímače umožňující i
přístup k Internetu.
K zajímavostem patřilo např. nové paměťové médium firmy DataPlay o velikosti
poštovní známky a kapacitě 500 MB. Na trhu by se tyto miniaturní disky měly
objevit už ve druhé polovině tohoto roku, a to za velmi přijatelnou (vzhledem
ke své kapacitě i v porovnání např. s cenou a kapacitou flash pamětí prakticky
zanedbatelnou) cenu 5-10 dolarů. Nelze se proto divit, že zájem ze strany
dalších firem, především výrobců MP3 přehrávačů, digitálních fotoaparátů apod.,
na sebe nenechá dlouho čekat.(wep)
1 0134 / wep









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.