Prezentace na Webu

Často bývá uváděna jako hlavní nevýhoda koupě zboží prostřednictvím Internetu nemožnost jeho praktického vyzkou


Často bývá uváděna jako hlavní nevýhoda koupě zboží prostřednictvím Internetu
nemožnost jeho praktického vyzkoušení. Tato nevýhoda může být ovšem alespoň
částečně vyvážena kvalitní prezentací, schopnou reagovat na požadavky
potenciálního zákazníka předvedením požadovaných typů výrobků. Na rozdíl od
prodavače mají totiž webové stránky nekonečnou trpělivost a o nabízeném výrobku
mohou vědět vše.
Zkuste si filmování
Příkladem takové prezentace může být nabídka kamkordérů firmy Sony, kterou
najdete na adrese http://www.sony-euro pe.com/camcorders. Společnost Sony,
která měla v roce 1997 obrat přesahující 45 miliard dolarů a zaměstnává více
než 150 tisíc zaměstnanců po celém světě, asi není třeba představovat. A mezi
výrobky, které zná téměř každý, patří i její audiotechnika a videotechnika.
Zástupci této firmy dospěli k závěru, že její kamkordéry obsahují řadu
vlastností, které si zaslouží bližší vysvětlení, na které v obchodě nemusí být
čas (nebo ho prodavač nemusí být schopen). Na zmíněném Webu si můžete nejen
kamery prohlédnout ze všech stran, ale také je vidět v akci. A pokud
potřebujete pochopit nějakou funkci, stačí si ji zvolit z nabídky a automatický
průvodce vám ukáže, kde je na kameře příslušný ovládací prvek a případně vás
nechá s ním manipulovat prostřednictvím myši, přičemž na simulovaném LCD-panelu
kamery vidíte výsledky své činnosti. Tak si můžete vyzkoušet např. aplikaci
efektů na snímaný obraz (mozaika, inverze).
Kameru lze také prostřednictvím myši otáčet, posouvat jí a klikat na její
ovládací prvky pak vám průvodce ukáže jejich popisy. Tato prezentace byla
vytvořena německou společností Lunatic Interactive ve spolupráci s firmou Intel.
Složte si vlastní počítač
Další zajímavé řešení představuje obchod pařížského prodejce počítačů nesoucího
název NetBusiness. Ten prodává exkluzivně právě přes Internet
(www.microdiscount.com). Společnost začínala ve třech lidech, přičemž jeden se
staral o Web, druhý zpracovával zakázky a třetí dával dohromady objednávky.
Tak, jak se zvětšovalo množství zákazníků, rostl i počet jejich dotazů
zasílaných e-maily. Pracovníci NetBusinessu se snažili na dopisy odpovídat,
protože v tazatelích pochopitelně viděli potenciální nové zákazníky.
Současně si však uvědomovali, že by řadu odpovědí mohly dávat přímo jejich
vlastní webové stránky. Začali tedy experimentovat s jejich obsahem a zkusili
používat i další nástroje pro tvorbu Webu. Prozatím to skonči-lo stránkami, na
nichž si můžete spustit prezentaci, která vám ukáže, z čeho se skládá počítač;
lze tu klikat na jednotlivé komponenty (např. motherboard, procesor, grafickou
kartu) a získat o nich další informace.
Takto koncipovaný Web pomůže potenciálním zákazníkům navrhnout počítač, který
potřebují k těm činnostem, které na něm chtějí provádět. Tedy např. ke hraní
her, surfování po Internetu nebo pro vedení účetnictví. V závislosti na
dodaných informacích je navržena "ideální" konfigurace včetně procesoru, paměti
i softwaru. Pak se ještě spočítá cena a vy se můžete rozhodnout, jestli takovou
sestavu chcete, nebo ne.
Je samozřejmě otázkou, jestli takové řešení uspokojí zkušeného uživatele, ale
začátečník tu najde pomocnou ruku.
Jak jen něco najít
Člověk by si řekl, že s pomocí počítače se bude něco hledat podstatně snáze,
než např. v telefonním seznamu. Pokud jste ale zkoušeli na Internetu hledat
nějakou službu nebo zboží, nakonec jste asi museli uznat, že to přece jen není
tak jednoduché a hlavně efektivní.
Představte si například, že chcete koupit televizor. Můžete zkusit najít nějaké
prodejny prostřednictvím některého z katalogů (Seznam, U zdroje, Atlas) a nebo
pomocí fulltextového vyhledávače. Jak v prvním, tak i ve druhém případě se
dostanete k řadě odkazů, které často povedou na stránky, které jsou ve
výstavbě, už neexistují, nabízejí jiné typy, než si představujete a nebo za
nehorázné ceny. Některým z těchto nepříjemností sice můžete předejít (např.
zadáním požadovaného typu televizoru do vyhledávače), ale nakonec stejně vždy
skončíte u proklikávání řady odkazů a případného porovnávání cen.
Přitom by mohlo být vše daleko jednodušší stačily by speciální tagy (příkazy)
HTML, jejichž prostřednictvím by autor stránky sám vyhledávači sdělil všechny
jednotlivé typy nabízeného zboží, jejich cenu, záruku atd., jako je možné
vyhledávačům sdělovat obsah stránky. A pak už by jen stačilo upravit
vyhledávače tak, aby bylo možné zadat požadovaný druh zboží (např. onu zmíněnou
televizi) a on by vám vypsal všechny firmy, které ji nabízejí a ještě seřazené
podle ceny (záruky, vzdálenosti od vašeho bydliště). něco takového by měl v
budoucnu přinést metajazyk DTD.
Je otázkou, jestli mohou mít firmy zájem na podobné možnosti srovnání svých
nabídek. Možná, že právě jejich nechuť je příčinou, proč něco takového zatím
neexistuje...(pen)
8 1339 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.