Přichází k nám software s lidskou tváří

Když při rozhovorech s představiteli velkých počítačových firem přijde řeč na rozdíl mezi evropským a americkým ...


Když při rozhovorech s představiteli velkých počítačových firem přijde řeč na
rozdíl mezi evropským a americkým manažerem, bývá uváděn jeden zásadní:
evropský manažer chce nákupem informačních technologií ušetřit, americký chce
zvýšit svou konkurenceschopnost. Ale i to se podle všeho začíná měnit a stále
více evropských ředitelů si uvědomuje, že smyslem nových technologií není
možnost propustit dvě mzdové účetní, ale přinést úplně novou kvalitu do řídicí
a organizační práce. A právě pohled do budoucnosti a snaha i v příštím
tisíciletí udržet první příčku mezi
tuzemskými maloobchodními prodejci potravin, stály za nelehkým rozhodováním o
volbě nejvhodnějšího informačního systému pro brněnskou společnost Euronova.
Svůj první supermarket MANA otevřela Euronova v roce 1991. Bylo to v Jihlavě, a
v České republice se začínalo na zelené louce. Dnes Euronova disponuje 126
prodejnami čtyř typů (MANA, SESAM, PRIMA a MEGA) a letos hodlá svou síť
rozšířit ještě o pátý prodejní řetězec hypermarkety HYPERNOVA. První dva budou
otevřeny v Praze Průhonicích a v Modřicích u Brna. Euronova sídlí v Brně a je
jednou z těch společností, které expandují nikoliv z pražského centra na
východ, ale směrem opačným. Jejím vlastníkem je nadnárodní obchodní společnost
Královský Ahold se sídlem v nizozemském Zaandamu.
Royal Ahold provozuje supermarketové a hypermarketové obchodní řetězce v
Nizozemsku, Portugalsku, Polsku a USA a působí i ve Španělsku, Thajsku, Číně,
Malajsii, Singapuru, Brazílii, Argentině a dalších jihoamerických zemích.
Vlastní více než 3 200 supermarketů, hypermarketů, diskontních prodejen a cash
& carry obchodů a zaměstnává 200 000 lidí.
Poprvé v České republice
Za informační systém je ve firmě Euronova už víc než rok odpovědný její
viceprezident pro finance Vladimír Mikel. "Proces výběru vhodného informačního
systémů vůbec nebyl jednoduchý," uvedl. Po velice dramatickém rozhodování vyšla
nakonec z výběrového řízení vítězně firma PeopleSoft, jejíž software používá
mateřská firma Euronovy Royal Ahold. Problém byl pouze v tom, že PeopleSoft
nebyl přítomen na českém trhu a bylo tedy nutno "upravit" globální strategii
firmy. Na celosvětové konferenci PeopleSoftu ve skotském Edinburghu bylo
rozhodnuto rozšířit aktivity společnosti v Evropě kromě plánovaného Švýcarska a
Itálie i do České republiky.
Závěrečná jednání se uskutečnila v sídle PeopleSoftu ve Walnut Creek v
Kalifornii a dopadla k oboustranné spokojenosti. Podle Vladimíra Mikela
rozhodly o volbě PeopleSoftu kromě kvality nabízeného softwaru dvě věci: jednak
nadšení jeho spolupracovníků pro tento produkt a za druhé ochota renomované
auditorské firmy Coopers & Lybrand "jít do toho" společně s Euronovou. Vzhledem
k tomu, že jde o první aplikaci PeopleSoftu v ČR, zajišťuje Coopers & Lybrand
překlad systému do českého jazyka a soulad s českou legislativou. Zároveň
přizpůsobuje systém specifickým požadavkům zákazníka v těch oblastech, kde se
pracovní postupy Euronovy liší od standardních. Kompletní realizace projektu je
zajišťována výhradně českým týmem konzultantů specializujících se na oblast
manažerského poradenství.
Systém všestranně přátelský
Zakladní charakteristikou systému PeopleSoft je flexibilita. Jak uvedl ředitel
klientských služeb PeopleSoftu pro oblast Beneluxu a zároveň account manager
pro firmu Royal Ahold pan Siem van Dijk, řada informačních systémů se pyšní
přívlastkem "user friendly", systém PeopleSoft však myslí i na ty, kdo systém
budou zavádět, takže PeopleSoft je přátelský nejen k uživatelům, ale je i
"implementator friendly".
Důraz kladený na "lidský faktor" je určitým leitmotivem firemní filozofie, o
čemž koneckonců svědčí i název společnosti. Slovo "soft" pak znamená jednak
samozřejmě software, ale zároveň i přístup ke klientovi, způsob jednání se
zákazníkem. A první oblastí, kterou se PeopleSoft začal zabývat, byla
personalistika.
Do Evropy obezřetně
PeopleSoft je relativně velice mladá společnost, byla založena v roce 1987.
Zaměstnává 4 500 lidí a její obrat za loňský rok činil 815 milionů dolarů. Je
jedním z průkopníků architektury klient/server a vzhledem k "pozdnímu" vzniku
její produkt již od začátku počítal s problémem roku 2000.
PeopleSoft je jedním z velké čtyřky poskytovatelů IS (ještě Baan, Oracle, SAP)
a mezi jeho zákazníky je polovina z 500 největších amerických firem. Téměř
veškerý obrat firmy se realizuje v USA, evropský trh prozatím představuje jen 7
%. Na rozdíl od většiny ostatních amerických firem expanduje PeopleSoft méně
agresivně a pobočky v cizích zemích otevírá po zralé úvaze. V Evropě je
prozatím přítomen ve Velké Británii, Německu, Francii a Beneluxu. Na starý
kontinent vstoupil PeopleSoft před čtyřmi lety a nejprve následoval své
americké zákazníky.
V současné době společnost neplánuje lokalizaci svého produktu v žádné
východoevropské zemi, nicméně, jak zní závěr z jednání nejvyššího vedení
společnosti, má firma v úmyslu ještě zrevidovat možnosti těchto trhů. V této
souvislosti Siem van Dijk prohlásil, že se velmi nezávazně uvažuje o České
republice jako právě o té zemi, kam by měl PeopleSoft vstoupit.
Na neznámé půdě
V Coopers & Lybrand byl za implementaci systému odpovědný Tomáš Slaboch, senior
konzultant oddělení Manažerského poradenství. Největšími výhodami PeopleSoftu
jsou podle něj kromě velmi jednoduché implementace také vysoká transparentnost
a tedy snadný audit a rovněž fakt, že tento systém není parametrický.
Parametrizaci umožňuje nástroj People Tools, takže třeba struktura Hlavní
knihy, která je obvykle řízena parametrem, nemá v PeopleSoftu podobné omezení a
s pomocí People Tools je možno vytvořit libovolný počet článků účetního
řetězce. Systém je tedy pružný nejen v průběhu zavádění, ale trvale a případné
dodatečné změny je možné vnášet do systému velice jednoduchým způsobem.
Vzhledem k tomu, že PeopleSoft není na českém trhu zatím přítomen, musela
společnost Coopers & Lybrand rozšířit své běžné služby o technologickou
podporu. Nabízela se sice možnost spojit se s nějakým softwarehousem, ale
nakonec se představitelé Coopers & Lybrand rozhodli pro samostatné vytvoření
projektu na míru a komplexní podporu zákazníka něco, co dosud nenabízí žádná
jiná z firem velké auditorské šestky.
8 0723 / jaf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.