Přímo do banky

Přímé bankovnictví již dávno není žádná teorie ani vymoženost, která je vyhrazena obyvatelům technologicky vyspě...


Přímé bankovnictví již dávno není žádná teorie ani vymoženost, která je
vyhrazena obyvatelům technologicky vyspělých zemí. Jeho výhody jsou běžně
dostupné i u nás, a většina z našich bank již alespoň jeden kanál přímého
bankovnictví nabízí.
Průkopníkem v tomto oboru je u nás bezesporu Expandia Banka, která ke všem
nabízeným možnostem (telefon, GSM, Internet) přidala v červnu letošního roku
dokonce i využití technologie WAP. Jako jedna z prvních bank na světě
představila nový platební systém, který umožňuje zboží pomocí mobilního
telefonu prostřednictvím WAPu nejen objednat, ale i zaplatit.
Ostatní "velké" banky se také snaží nezůstat pozadu. Internetové bankovnictví
nabízela IPB, nově s ním začal i její nový pán ČSOB. Živnostenská banka
představila svoji Netbanku na jaře letošního roku, Citibank také nezůstala
pozadu. Propracované telefonní bankovnictví má rakouská Nonstopbank, svoji
nabídkou se může pochlubit i Komerční banka. První kroky má za sebou i Česká
spořitelna.
Mezi evropskými odborníky z oboru informačních a komunikačních technologií mají
Češi a Moravané pověst technologických fandů a tak trošku i "hračičků" - jak
vlastně přijímáme novinky z oboru přímého bankovnictví? Zde totiž nejde jen o
technologie, zde je podstatná i důvěra v banku, která tyto vymoženosti nabízí.
A právě v této oblasti to u nás poněkud skřípe...
Zeptali jsme se tedy několika lidí, co si o tomto problému myslí a výsledky vám
nyní předkládáme.

Otázky:

1) V čem vidíte výhody (a nevýhody) přímého bankovnictví?
2) Používáte vy sám některý z přímých přístupů k bankovnímu účtu? Pokud ano,
jaké s tím máte zkušenosti?

Ing. Jiří Devát,
generální ředitel pro ČR a SR, Microsoft s.r.o.

ad 1) Přímé bankovnictví se dle mého názoru nevyhnutelně stane brzy hlavní
formou správy financí. Současný svět vyžaduje ode mě stále větší pružnost při
správě vlastních zdrojů - ať už se jedná o můj duševní kapitál, čas nebo
materiální statky. K tomu potřebuji mít přístup k informacím (řečeno s Billem
Gatesem) "kdekoli a kdykoli prostřednictvím jakéhokoli zařízení". Na přímém
bankovnictví tedy především oceňuji svobodu času a prostoru při nakládání s
mými zdroji finanční povahy, možnost použít své materiální statky v reálném
čase (nezávisle na "otevírací době") k dosažení a rozvinutí svých duševních i
tělesných prožitků a tvorbě hodnot. A nevýhody? Větší zodpovědnost při práci s
financemi, 100%-ní spolehlivost rozhodnutí v jakémkoli okamžiku a schopnost
vyšší abstrakce při řešení konkrétních situací.

ad 2) Ano, používám základní přístup k svému běžnému účtu přes Internet. Můj
bankovní ústav bohužel dnes nenabízí plné spektrum služeb, po kterých toužím. A
tak dámy na přepážkách již dobře znají mé futuristické vize postavené na
plánování operací při splnění logických algoritmů, personalizované společné
správě všech finančních instrumentů (vč. termínovaných vkladů, cenných papírů
atd.), obchodování mezi mnou a třetím subjektem v reálném čase, dynamické
kalkulaci bonity atd. Ve srovnání s tím vypadá můj dnešní home banking jako
Morseův telegraf vedle videokonference na internetu, přesto pro mne znamená
ohromný pokrok v komunikaci s mými financemi. Jako manažer vedoucí světové IT
firmy vím, že potřebné prostředky pro akceleraci pokroku jsou již dnes dostupné
např. v softwarových službách Microsoft .NET. Albert Einstein řekl:
"Představivost je důležitější než znalost" a vystihl tím přesně naši dobu.

Miroslav Majoroš
generální ředitel IBM ČR

ad 1) Napřed snad jednu poznámku. Je úplně jedno jestli banka mluví o přímém či
nepřímém bankovnictví, protože vždycky je nejdůležitější klient, který se musí
cítit komfortně. A právě vzhledem k tomu vidím v přímém bankovnictví především
výhody. A ty bych ještě rád rozdělil na výhody pro uživatele (klienta) a výhody
pro banky jako takové.
Uživatel má jednoznačně výhodu při využití Internetu či telefonu k bankovním
operacím v dostupnosti (kdykoliv a prakticky odkudkoliv), v rychlosti (já
opravdu nemám rád fronty u přepážek) v komfortnosti prostředí (vše je
jednoduché a přece mohu mít na své obrazovce i několik bankovních produktů
najednou), v operativnosti (člověk se občas přece jen musí kvůli něčemu vrátit)
a v bezpečnosti.
Pokud se týká bank, tam jde samozřejmě o klienta. Jsou nižší náklady na jeho
obsluhu, služby jsou distribuovány rychle. Je snadná přímá komunikace s klienty
a navíc velmi snadno zpracovatelné údaje o nich. To v praxi znamená, že banka
si může klienty rozdělit do určitých segmentů a potom s nimi vlastně on-line
komunikovat tak, jak jim vyhovuje, nabízet jim aktuálně vhodné služby apod.

ad 2) Ano, oba - telefon i Internet. Vynikající.

Michal Kroft
advokát, Andersen Legal

ad 1) Jednoznačnou výhodou je operativnost. Sám fakt že k účtu má člověk
přístup 24 hodin denně a prakticky z kteréhokoliv místa planety je úžasný, a to
nejen z hlediska technického, ale i praktického, zejména kvůli bezpečnosti
svých vkladů a transparentnosti bankovních operací. V současné době jsou ty
nevýhody dány hlavně úrovní bezpečnosti nikoliv technologií, které dnes už
umožňují dostatečné zabezpečení a ochranu přenosu citlivých dat, ale procesů
uvnitř bank a všeobecně úrovně vymáhání práva. Jinými slovy - dokud se
nezavede, jako standard, že porušení právních předpisů se nevyplácí, protože
poškozený se rychle a efektivně dobere nápravy u soudu, pak prostor pro různé
spekulanty zůstává otevřený.

ad 2) Abych potvrdil to, co se všeobecně předpokládá - právníci jsou
konzervativní a nejinak je tomu se mnou, takže jediné co používám z hlediska
přímého přístupu ke svému účtu je info linka banky, kde mi poskytnou údaj o
zůstatku na mém účtu.

Andrea Moravčíková
Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislavě


ad 1) Elektronické bankovníctvo sa stane časom nevyhnutnosťou pre každý
bankový dom, ktorý chce držať krok s dobou. Osobne za najvhodnejšiu formu
komunikácie pre aktívny bankový styk považujem homebanking. Internet banking a
GSM banking pre aktívne operácie zatiaľ nepovažujem za najbezpečnejšiu formu
nakladania s peniazmi. Určite, záleží na tom, ako to má banka zabezpečené a či
ma dokáže o bezpečnosti mojich finančných prostriedkov presvedčiť (keďže
peniaze ešte stále nerastú na stromoch a my menej šikovní ich musíme najskôr
zarobiť). Pre pasívne bankové operácie sú mobilné telefóny aj Internet veľmi
praktickými nástrojmi, ušetrí sa kopa času a nervov. A prirodzene, čas sú
peniaze, už len keď si spočítate náklady na parkovné v centre mesta (prípadne
ak sa veľmi ponáhľate, zarátajte si aj pokuty za zle zaparkované auto), o
skutočnej cene pracovného času nehovoriac.

ad 2) Používam už spomínaný homebanking (pracujúci na princípe PKI) a som
veľmi spokojná. Najskôr sme mali k dispozícii dvojtýždňovú testovaciu verziu a
až následne sme boli napojení naostro, čo považujem za vhodné riešenie - banka
aj klient sa vyhnú problémom v počiatkoch, keď sa človek ešte len učí SW
používať. Dokonca operácie prevádzané prostredníctvom homebankingu sú
spoplatňované len polovičnou sumou, takže ušetrím nielen čas, ale aj
prostriedky spojené s finančnými operáciami. Pre pasívny bankový styk by som
rada používala GSM banking, moja banka však túto službu zatiaľ neposkytuje.
Možno keď si prečítajú túto anketu pochopia, že v existujúcej konkurencii budú
musieť s týmto spôsobom bankového styku počítať!











Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.