Problémy Amazonu vyvolávají velké otazníky

Týden na Internetu Spekulace o tom, že firma Amazon má vážné finanční problémy, byly zřejmě hlavní událostí int...


Týden na Internetu
Spekulace o tom, že firma Amazon má vážné finanční problémy, byly zřejmě hlavní
událostí internetového dění v minulém týdnu. Protože Amazon není jenom "nějaká"
internetová prodejna knih, ale i přímo jakýsi symbol on-line byznysu či nové
ekonomiky obecně.
Na tom, že internetové prodejny měly v řadě případů příliš velké oči, není nic
překvapivého. Analytici předpokládají, že peníze mohou dojít firmě CD-Now
(on-line prodeje hudebních cédéček), řada méně známých firem z této kategorie
už dokonce musela svoji činnost zastavit. Ovšem Amazon, to je něco jiného. Jeho
eventuální krach (nebo převzetí třetí stranou hluboko pod cenou, na kterou se
tržní hodota Amazonu odhadovala ještě před pár měsíci) by možná otřásl důvěrou
v internetovou ekonomiku jako takovou. Podobný dopad by měl snad už jen kolaps
Yahoo.
Na druhé straně ale možná zbytečně zveličuji důsledky jediné události. V
minulosti již nastaly případy neslavných konců firem, které představovaly
jakési symboly Sítě sítí (Netscape, PointCast), a z globálního hlediska se nic
zvláštního nestalo internetový svět a samozřejmě i svět jako takový šel klidně
dál.
Tolik tedy k problému Amazonu. Co se děje u nás doma? Na českém Internetu máme
další investici, tentokrát do firmy Samba Digital Media, zabývající se spíše
skrytou částí e-commerce (tedy nejde o peníze nalité do rozvoje nějakého často
navštěvovaného a dobře známého serveru). To je ovšem oproti minulým případům
jediný podstatný rozdíl. Jinak zde máme opět fond rizikového kapitálu,
stamilionové částky (v tomto případě tedy "jen" 2,4 milionu dolarů) zaplacené
za minoritu ve firmě a plánovanou expanzi do dalších zemí ve střední a východní
Evropě. Zajímavé je, že v českém internetovém byznysu opět padlo v souvislosti
s investicí do Samby jméno Romana Staňka.
Příběh Samby má ještě zajímavou souvislost s nedávnou investicí do serveru
Globopolis. V obou případech se totiž jednalo o internetové firmy založené sice
v ČR, ale podnikateli, kteří sem před několika lety přišli z USA. Na novém trhu
patří k výhodám těchto podnikatelů jednak zkušenosti z internetově vyspělejších
USA, jednak něco, co lze označit za kontakty a známosti (nemyslím teď v
hanlivém slova smyslu). Bývalý analytik z Wall Streetu bude při jednání s
představiteli fondů rizikového kapitálu v jistě výhodnější pozici než
analogická česká firma tvořená skupinkou studentů nedávno opustivších
univerzitní půdu.
Přenesme se opět do zahraničí. Poslední statistiky kdysi zajímavé války
webových prohlížečů již jen potvrzují absolutní dominanci Microsoft Internet
Exploreru na všech frontách. Zajímavý však je jemný posun v interpretaci této
skutečnosti. Zatímco v první fázi Microsoft využil dominantního postavení
Windows (a peněz investovaných do vývoje, které se nutně projevily i ve vlastní
kvalitě MSIE) k prosazení vlastního webového prohlížeče, nyní je to právě
absence pořádného browseru na Linuxu, která je jedním z trumfů Windows. Podobný
bonus ve válce mezi operačními systémy mohou v budoucnu pro Microsoft
představovat také streaming média. A nutno říct, že vzhledem k popularitě
Linuxu, kterou potvrdila např. nedávná tuzemská akce LinuxDay a kterou můžeme
vidět i na našem Linuxworldu, se bude Windows každý trumf hodit.
Do mozaiky internetových strategií Microsoftu (viz náš hlavní článek na titulní
straně tohoto CW) přibyl další střípek, jazyk C#.
Již od chvíle, kdy Microsoft díky své implementaci Javy zabředl do soudních
sporů se Sunem, se spekulovalo o tom, že firma vyrukuje s nějakým novým
objektovým prostředím, které postaví proti Javě. Proslýchalo se, že novinka z
Redmondu se má jmenovat Cool (zkratka se vykládala např. jako "objektové C" C
Object Oriented Language), nakonec zde tedy máme "C s kříkem". Podrobnosti o C#
vás však opět čekají až v příštím vydání Computerworldu.
0 1843 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.