Problémy s přímým prodejem

Nástup elektronického obchodování postupně mění zvyky mnoha firem a nejedna z nich se pustila díky možnostem Webu i d...


Nástup elektronického obchodování postupně mění zvyky mnoha firem a nejedna z
nich se pustila díky možnostem Webu i do činností, jaké jí zatím nebyly vlastní
- např. do přímého prodeje vlastních výrobků.
Tato strategie, vylučující prostředníky v prodeji, však není samospasitelná.
Jak tvrdí ve své studii analytici společnosti GartnerGroup, narazily již
některé firmy na potíže. Přestože existuje několik společností (v čele s Dell
Computer), které dokázaly ze změny hodnotového řetězce vytěžit maximum, jiní
výrobci váhají. Proč?
Podle zmíněné studie opustí v nejbližších 3 letech tento způsob prodeje velký
počet firem ze dvou základních důvodů: jednak díky poklesu efektivnosti
investic do webovských prezentací a jednak z důvodu hrozících konfliktů mezi
jednotlivými distribučními kanály.
K prvnímu důvodu - s narůstajícím počtem firem snažících se na Webu upoutat
pozornost zákazníků svými prezentacemi bude stále těžší se právě s tou svojí
prosadit. Další pohled na věc vyzdvihuje pravděpodobný nárůst poplatků v
souvislosti s provozováním internetových obchodů, což by mělo podle
GartnerGroup přinést snížení efektivnosti takto vynaložených investic.
Druhý důvod je víceméně subjektivní - u výrobců je očekáván narůstající odpor
jak ze strany vlastních (interních) prodejců, tak ze strany tradičních
partnerů, jako jsou distributoři, reselleři a maloobchodní prodejci. Protože
většina výrobců stále prodává většinu svého zboží klasickými kanály, jsou pro
ně tyto spory velmi nepříjemné a leckterá firma začne uvažovat, jestli jí to
stojí za to.
Objevují se však i jiné důvody, které firmy uvádějí jako příčiny opuštění
myšlenky přímého prodeje. I o nich se dá diskutovat - patří sem např. uváděná
nemožnost vyřizovat malé objednávky, problémy s komplexní nabídkou zboží tam,
kde jsou na ni zákazníci zvyklí (např. výrobce obuvi nebude moci nabídnout
obvyklý doplňkový sortiment, jako jsou ponožky nebo krémy na boty), nebo
nepřípustné zasahování do zákaznických zvyků.
0 0071 / dar









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.