Proč ctít hodnoty západní civilizace

Myšlenky týkající se nové ekonomiky a jejího uplatnění v podmínkách České republiky byly obsahem prezentace Eduard...


Myšlenky týkající se nové ekonomiky a jejího uplatnění v podmínkách České
republiky byly obsahem prezentace Eduarda Míky, prezidenta společnosti APP
Group. Jeho názory a postřehy jsou zajímavé a trefné oslovili jsme ho tedy se
žádostí o rozhovor.
Jak byste charakterizoval termín "nová ekonomika"?
Pod pojmem nová ekonomika dnes většina lidí vidí hlavně Internet, nebo dejme
tomu e-commerce a společnosti označované jako dot.com, aniž by se zamýšleli nad
věcným obsahem těchto pojmů, který je mnohem širší. Nová ekonomika je založena
především na novém způsobu obchodování mezi společnostmi, na západní obchodní
kultuře a v širším měřítku se dá říci, že je postavena na standardních
hodnotách západní civilizace. Nová ekonomika mění v byznysu vlastně úplně
všechno, protože mění vztahy mezi subjekty působícími na trhu, staví tyto
subjekty do úplně nových rolí a má na ně úplně nové požadavky. Výrobci mají
poprvé v historii možnost komunikovat přímo se svými zákazníky dalšími podniky
i koncovými spotřebiteli a nejsou na to připraveni. Typický výrobce si dosud
nedovedl představit, že si bude obstarávat informace přímo od tisíců uživatelů
jeho produktů, a není zvyklý na to, že se svými zákazníky musí efektivně
komunikovat. V době tradičních distribučních kanálů a stačilo několik málo lidí
v oddělení, které se staralo o zasílání odpovědí spotřebitelům. Jenže zákazníci
dnes nechtějí čekat několik týdnů nebo dokonce měsíců na odpověď. Napíší svůj
dotaz na obrazovku a do 24 hodin očekávají odpověď.
Totéž se týká distributorů, kterým mizí jejich tradiční byznys. Představovali
kanál, přes který výrobci dodávali své zboží spotřebitelům. Dnes distributoři
právě na tohle již nejsou potřeba. Přesto si nemyslím, že by tento způsob
podnikání ztratil smysl. Jen se tradiční reselleři budou muset přesunout do
nového byznysu do oblasti poskytování doplňkových služeb, a tedy přidané
hodnoty. Stejný dopad to má i na zákazníky. Ti byli zvyklí nakupovat
prostřednictvím stabilních kanálů, v řadě případů i dost nevýhodně nebylo
výjimkou, že výběr dodavatelů ovlivňovaly úplatky. Dnes mají možnost pomocí
Internetu a změněných obchodních procesů nakupovat to nejvýhodnější, co kdo
nabídne, a získávat přístup k dodavatelům, o kterých dříve nevěděli. To je ta
pozitivní stránka věci. Ale ono to má ještě druhou stranu, a to požadavky na
ty, kteří v tomto byznysu působí na straně prodávajících.
Jak mohou naše podniky v těchto nových podmínkách obstát?
My tady máme obrovský problém daný naší minulostí. Jestliže jsem již předtím
říkal, že se nová ekonomika opírá o tradiční hodnoty západní civilizace, tak
tyto hodnoty jsou přesně to, co nám chybí ochota a vůle říkat pravdu, otevřeně
mluvit o problémech, být transparentní a říkat o sobě i špatné zprávy.
Paradoxní je, že když ve Spojených státech nějaká společnost ohlásí, že se jí
nedařilo a že učinila kroky jak to napravit, obvykle jí stoupne hodnota akcií.
Kapitálový trh totiž nereaguje jenom na okamžité výsledky, ale i na chování
společnosti ve vztahu k její budoucnosti. Ochota přiznat otevřeně chybu je
nezbytný první krok k její nápravě.
Dokonce korupce nám připadá jako něco docela běžného a často se s ní smiřujeme.
Také máme problémy s otevřenou a přímou komunikací. Jestliže se nám to vše
podaří změnit, tak nám nová ekonomika přináší obrovskou šanci. Místní podniky
byly většinou proti obdobným firmám z USA či západní Evropy v nevýhodě, jelikož
neměly vybudované distribuční kanály. Ty kanály, které existovaly, vedly
obvykle do východní Evropy a nyní zmizely. K tomu, aby někdo vybudoval
celosvětovou distribuční a servisní síť, je potřeba obrovské množství kapitálu.
A ten dnes žádný náš podnik, snad s výjimkou Škody Volkswagen, a to jen díky
Volkswagenu, jednoduše nemá. E-commerce přináší podnikům možnost oslovit
spoustu zákazníků po celém světě, aniž by musely investovat do tradičních
distribučních kanálů. Jenže k tomu, aby na této cestě byly úspěšné, musí v
první řadě změnit své chování.
Jakým způsobem?
Zákazník, který sídlí na druhém konci světa, bude potřebovat o svém
potenciálním dodavateli informace a ty bude pochopitelně hledat zejména na
Internetu. Když se dnes podíváte na webové stránky nejen našich, ale i třeba
polských nebo maďarských společností kolik z nich transparentně zveřejňuje své
ekonomické výsledky? V kolika případech zveřejněné výsledky odpovídají pravdě?
V kolika případech jsou tyto výsledky auditované a je tam zveřejněn dopis
auditora, kterým tyto výsledky ověřuje? Kolik
podniků prezentuje své výsledky v podobě, které svět rozumí? České statutární
účetnictví není nic, čemu by svět rozuměl, svět se orientuje podle účetní
metodiky GAAP. Kolik podniků má na Webu informace o své vlastnické struktuře, a
kolik podniků dokonce ani není ochotno sdělit, kdo jsou jejich vlastníci? Není
pravidlem dokonce ani přehledné uvedení produktového portfolia. To všechno se
musí změnit, protože jestliže se to nezmění tak budeme mít smůlu a civilizovaný
svět s námi nebude chtít obchodovat.
0 1905 / darn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.