Prodej je třeba chápat jako strategické rozhodnutí firmy

Klíčovým slovem je kontinuita Již přes rok trvající jednání o prodeji počítačové divize IBM čínskému výrobci...


Klíčovým slovem je kontinuita

Již přes rok trvající jednání o prodeji počítačové divize IBM čínskému výrobci
počítačů, společnosti Lenovo, nedávno ohrozily obavy ve Spojených státech,
které vznikly z důvodu možné průmyslové špionáže ze strany Lenova. Zda k
plánované akvizici dojde, není tedy vůbec jisté. Momentálně probíhá proces
šetření problematických míst akvizice. V případě, že se připravovaný prodej
uskuteční, zcela jistě ovlivní také tuzemský trh a jeho zákazníky. Na další
podrobnosti jsme se proto zeptali ředitele počítačové divize společnosti IBM ČR
Petra Tomana.

Jak hodnotíte prodej PC divize firmě Lenovo z pohledu pobočky IBM Česká
republika? I z lokálního hlediska je zřejmé, že jde o strategické rozhodnutí
společnosti IBM, která za osmdesát let své existence mnohokrát osvědčila svou
předvídavost. Úspěšnost tohoto rozhodnutí pro obě strany, o němž jsem
přesvědčen, budeme však moci posoudit až za několik let.

Můžete uvést, jaký podíl na aktivitách IBM na lokálním trhu má v současné době
prodej PC a notebooků? Kolik lidí v IBM ČR se této činnosti vlastně věnuje?
Podíl PC divize na aktivitách IBM v České republice odpovídá celosvětovému
průměru. V IBM jsou produkty PC divize jedním z prvků komplexního portfolia,
vznikem nové společnosti se PC divize stane klíčovým prvkem nového Lenova.
Prodeji a servisu se v ČR věnují nejen kmenoví zaměstnanci oddělení vlastní PC
divize, ale i pracovníci ostatních oddělení IBM a také síť obchodních a
servisních partnerů. Takže přesně vyčíslit množství lidí není tak jednoduché.

Znamená to, že IBM s prodejem PC končí, nebo bude nadále nabízet počítače se
značkou Lenovo? Co budou dělat lidé, kteří se PC a notebooky v IBM ČR zabývali?
Jakou formou bude firma Lenovo zastoupena v ČR?
Rozhodně to neznamená, že by se IBM tímto rozhodnutím definitivně zřeklo svých
osobních počítačů a notebooků, do jejichž vývoje, prodeje a s tím souvisejícího
budování partnerské sítě po celém světě investovalo v uplynulých dvaceti letech
významné prostředky. IBM si v Lenovu uchovává významný vliv ve formě akciového
podílu. Vznikající společnost je potřeba chápat jako strategickou alianci.
Svědčí o tom nejen devatenáctiprocentní podíl IBM, ale také kontinuita ve
vedení a řízení společnosti. Stávající senior viceprezident a generální ředitel
PSG IBM Steve Ward se stane CEO nového Lenova, přičemž sídlo nové společnosti
bude v New Yorku. Značka IBM bude na produktech přítomna po dobu pěti let a
loga ThinkPad, ThinkCentre a ThinkVision se stanou vlastnictvím nové
společnosti. Mimochodem pětileté období pro přechod je ve světě technologických
firem nevídané. Prodejní síť a zaměstnanci, tedy prvky, které vedle samotných
značek dohromady představují nejvýznamnější aktiva, jež IBM dává tímto k
dispozici, přecházejí pod hlavičku nové společnosti Lenovo. Schválení transakce
příslušnými regulačními autoritami představuje další krok k jejímu vzniku,
který je všeobecně očekáván v průběhu druhého čtvrtletí tohoto roku. Z hlediska
zaměstnanců, ale také uživatelů našich produktů se nic nemění. Produkty budou i
nadále sjíždět ze stejných výrobních linek jako doposud, kvalita, servis a
prodej zůstanou zachovány. O formě zastoupení se v tomto okamžiku jedná.

Jak se tato změna dotkne stávajících zákazníků, kteří v nedávné minulosti
zakoupili notebooky IBM? Jak dlouho bude IBM poskytovat servis a záruky?
Přejdou tyto činnosti na firmu Lenovo?
Klíčovým slovem je kontinuita. Jak jsem již zmínil v předchozí odpovědi,
zákazníci se budou moci i nadále spoléhat na špičkové parametry produktů a
služeb, tak jak se s nimi setkávali doposud pod hlavičkou IBM. Portfolio
produktů IBM a plán jeho rozvoje nebudou nijak dotčeny po dobu osmnácti měsíců
po finálním podpisu smlouvy mezi IBM a Lenovo. Poté se bude portfolio doplňovat
a rozvíjet o ty nejlepší prvky z obou společností, což je zcela normální a
odpovídá to životnímu cyklu těchto výrobků. Klíčové produktové řady ThinkPad,
ThinkCentre a ThinkVision, které IBM do transakce vkládá, budou v nové
společnosti nadále rozvíjeny.

Notebooky IBM byly známy svou technologickou vyspělostí. Bude firma Lenovo v
tomto trendu pokračovat? Přechází pod ní i výzkum a vývoj související s
notebooky, nebo se na této činnosti bude IBM nějakým způsobem nadále podílet?
Vývojové týmy ve stávajících vývojových centrech přecházejí do nové společnosti
i to dává další záruku, že řada IBM ThinkPad si udrží svoje výlučné postavení
mezi notebooky. Samotná společnost Lenovo patří také mezi technologické špičky
v oboru je například tvůrcem jednoho z 20 nejrychlejších počítačů na světě.

Podle dohody se společností Lenovo má tato firma preferovat IBM jako dodavatele
služeb. Co budou podle vašeho názoru tyto služby obnášet a jak významné budou z
hlediska zákazníků i IBM jako dodavatele?
IBM se zavázalo, že bude i v budoucnu pro svá komplexní řešení preferovat
výrobky Lenovo. Je za tím strategie IBM soustřeďující se na dodávky komplexních
řešení, jež zahrnují i PC produkty. S PC produkty budou IBM spojovat služby
zejména v oblasti outsourcingu, financování a záručního servisu. IBM bude mít
vedle toho samozřejmě i obchodní zájem, aby nové Lenovo posilovalo svoji pozici
celosvětové trojky.

O jak velký prodej se vlastně jedná? Kolik IBM získá v případě uskutečnění
prodeje?
IBM se stane významným akcionářem v nové společnosti: bude vlastníkem podílu ve
výši 18,9%, což představuje silnou motivaci k budoucímu úspěchu celé
společnosti. Společnost Lenovo získá 45% podíl a zbytek bude k dispozici dalším
investorům. Hodnota transakce je 1,25 miliardy dolarů v hotovosti a cenných
papírech, celková uvažovaná hodnota transakce pak přibližně 1,75 miliardy
dolarů.

Kam podle vás směřuje další vývoj v oblasti notebooků? Jaká nová řešení a
technologie můžeme v tomto roce očekávat?
Všeobecně se dá předpokládat, že notebooky budou výkonnější (o čemž svědčí
např. nová generace technologie Intel Centrino označovaná jako Sonoma), lehčí a
stabilnější. IBM se soustřeďuje na vývoj doplňků pro vyšší výkon a větší
uživatelskou přívětivost, nesoucích jednotný název ThinkVantage technologie. Po
zvládnutí bezpečnostních řešení se stanou bezdrátové technologie standardem a
uživatelé budou mít síťové připojení neustále k dispozici, aniž by se tím nějak
zvlášť zabývali.


Převažující činností společnosti IBM ČR, která se řadí k vedoucím
poskytovatelům služeb IT, je prodej širokého spektra informačních technologií,
tedy všech typů počítačů, zálohovacích a komunikačních systémů včetně
programového vybavení a služeb. Portfolio PC divize pak obsahuje notebooky,
desktopy, monitory a související příslušenství. Tuzemská divize zajišťuje
zejména předprodejní podporu zmiňovaných produktů na území České republiky.

Divizi Personal Computing IBM ČR řídí Petr Toman od června 2001. Předtím
působil několik let na manažerských pozicích v několika společnostech z oblasti
IT. Po studiích na Elektrotechnické fakultě ČVUT Praha, kde vystudoval obor
technická kybernetika, pracoval ve společnosti ČEZ jako znalostní inženýr a
poté ve firmě Apple Computer IMC. Petr Toman je ženatý a má dva syny. Svůj
volný čas tráví aktivně sportem, nejraději spojeným s pobytem ve volné přírodě.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.