Průvodce po Visual C++

Od čtenáře, který bere do rukou knihu Becka Zaratiana Microsoft Visual C++ 6.0 Programmer\s Guide, se očekává hned něk...


Od čtenáře, který bere do rukou knihu Becka Zaratiana Microsoft Visual C++ 6.0
Programmers Guide, se očekává hned několik věcí současně: znalost
programovacího jazyka C++, zkušenosti s programováním pod Windows a alespoň
základní znalost MFC (Microsoft Foundation Classes). A nesmí chybět ani znalost
angličtiny.
Kniha není učebnicí jazyka C++, ani programování a tím méně programování pod
Windows. A čím tedy je? Průvodcem po vývojovém prostředí Visual C++ 6.0
Microsoftu (dále jen VC). Průvodcem, který provede čtenáře tvorbou aplikace (a
poradí, jak využít nejrůznějších Wizardů) vč. např. prvků ActiveX a také jejím
laděním.
V úvodní pasáži se dozvíte něco o historii vývojových prostředí pro Windows, o
obsahu přiloženého CD-ROMu (obsahuje především zdrojové texty příkladů k
jednotlivým kapitolám knihy) a také o některých dále používaných termínech.
Následuje oddíl věnovaný základům práce s VC. Nemůže tedy chybět popis
prostředí a základního pomocníka při tvorbě nové aplikace AppWizardu. Tento
oddíl vcelku odpovídá očekávání pokud jste už s VC 6.0 alespoň chvíli
pracovali, nebo znáte některou z předchozích verzí tohoto prostředí, nedozvíte
se tu zřejmě téměř nic nového. Výjimkou je např. důležitá informace, že vás
nová verze VC nenutí tvořit aplikace založené na schématu Document/View.
Následující oddíl knihy se věnuje textovému editoru a editorům resourců.
Upozorňuje se tu na možnosti usnadnit si programování díky některým novým
vlastnostem, především schopnosti editoru zdrojového textu nabídnout členské
metody třídy nebo zobrazit parametry jednotlivých metod přímo při jejich psaní.
Kniha nabídne vytvoření zcela nové vlastní jednoduché aplikace a tímto procesem
vás provede. A pak už ukazuje, jak vytvořit a upravit menu, ikony, textové
řetězce... Poté následuje kapitola věnovaná dialogovým oknům.
Ve 3. oddíle knihy se naučíte pracovat s ClassWizardem, tedy druhým z
nejdůležitějších kouzelníků, se kterými se ve VC setkáte, a s galerií komponent
(obsahující zdrojové kódy, prvky dialogů a prvky ActiveX). Tímto oddílem také
končí ta část knihy, která je určena převážně začátečníkům.
Následuje totiž oddíl věnovaný použití a tvorbě prvků ActiveX. Po úvodním
vysvětlení, k čemu je možné je využít, se už autor věnuje jejich nasazení ve
vlastních programech a posléze jejich tvorbě jak s využitím MFC, tak ATL.
Pokud byste se při čtení rozhodli prvky ActiveX přeskočit, rozhodně ještě není
čas zavřít celou knihu. Následuje totiž vysvětlení a příklady použití debuggeru
a informace o optimalizaci kódu. Zde se dozvíte, jak postupovat při
odstraňování chyb z napsaného programu, ale i o principech činnosti debuggeru.
Pokud již máte s programováním delší zkušenost, pak vás možná pobaví autorovo
obšírné vysvětlení, že nejkratší kód nemusí být nejrychlejší. Zároveň však
tento příklad ukazuje, že se autor zaměřil nejen na zkušené programátory.
Závěr knihy je věnován přizpůsobení si VC k obrazu svému. Následují již jen
doplňky, mezi kterými nechybí tabulky znaků ASCII a ANSI, seznam tříd MFC
podporovaných ClassWizardem nebo informace o makrojazyku, který je součástí
prostředí VC. Nechybí ani rejstřík.
Pokud občas nastanou situace, že si marně lámete hlavu, jak ve VC udělat to či
ono, pak pro vás tato kniha určitě bude vhodnou volbou. Pokud s programováním v
tomto prostředí začínáte, pak rovněž.
(Beck Zaratian: Microsoft Visual C++ 6.0 Programmers Guide, Microsoft Press,
Redmond, 1998, 724 stran, v ČR prodává Computer Press, 1 512 Kč).
9 0531 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.