Prvně v historii Comdex čelil souběžné konkurenci

Veletrh Computer Digital Expo se konal ve stejných dnech i ve stejném městě (americké Las Vegas) jako Comdex a jeho pomě...


Veletrh Computer Digital Expo se konal ve stejných dnech i ve stejném městě
(americké Las Vegas) jako Comdex a jeho poměrně odvážnou ambicí, kterou
deklarují pořadatelé, je Comdex v budoucnu nahradit. Zatím není jisté, jak se
mu to podaří, neboť první ročník byl podle názorů jeho návštěvníků docela
slabý. Několika zajímavostem z Computer Digital Expo se věnujeme na konci Cover
Story. Comdex byl, byť přes pokles návštěvnosti i výstavní plochy, přece jenom
o několik hlav vpředu.
Vzhledem k tomu, že skutečných novinek či technologických "zázraků" bylo letos
na Comdexu poskrovnu (na konkurenčním Computer Digital Expo ještě méně),
většina pozornosti odborných návštěvníků se upírala k přednáškám kapitánů
průmyslu informačních technologií. Prvním řečníkem byl, jako už tradičně,
hlavní softwarový architekt Microsoftu Bill Gates.

Bezešvý Gates
Před dvaceti lety měl Bill Gates na Comdexu svoji první keynote. Letos se v
rámci tohoto výročí pokusil v rychlosti vrátit v čase a v několika větách
zhodnotit, jaký vývoj v oblasti softwaru během dvou desetiletí proběhl. Došel k
závěru, že ještě dnes existují některé nevyřešené problémy z osmdesátých let.
"Informační věk" sice byl definován především vývojem softwaru, avšak trpěl
hardwarovými limity. To bohužel podle Gatese trvá dodnes. Svatým Grálem má být
dosažení tzv. bezešvého computingu. Hlavní výzva spočívá v plném využití toho,
co dnes hardware poskytuje a to bez problémů například s kompatibilitou apod.
Z témat, kterým se Gates věnoval dále, je zřejmě nejdůležitější první výročí
produktů řady Tablet PC. Bohužel ani po roce své existence se ještě nerozšířily
tak, jak se očekávalo. Stále se jedná o okrajový trh.
Analytici a hardwaroví dodavatelé však očekávají, že by se situace měla zlepšit
s příchodem operačního systému, který bude za svůj primární vstupní prostředek
považovat pero. Bill Gates ve své hlavní řeči hovořil o připravovaném upgradu
Windows XP Pro Tablet PC Edition s kódovým názvem Lonestar, který by měl mít
výrazně zlepšené rozpoznávání ručně psaného textu. Na trh má přijít v polovině
příštího roku a upgrade bude zdarma.
Podle výzkumné společnosti IDC se zatím prodalo 420 tisíc kusů Tablet PC, což
je v porovnání například s handheldy velmi malé číslo. Těch se totiž měsíčně
prodá více než je zmíněný počet Tablet PC za celý rok.
Mezi důvody špatné prodejnosti patří podle analytiků mnohé. Jedním z nich je
ten, že se jedná o nevyzkoušenou technologii, která klade velké nároky na
výrobu. Tím pádem roste i cena, která je obvykle u stejné konfigurace notebooků
o 4-5 tisíc korun nižší. S lepším softwarem však má být cenové navýšení
ospravedlnitelné.

Opteronový NcNealy
Ve své hlavní comdexové řeči uvedl šéf Sun Microsystems Scott McNealy dva nové
servery založené na 64bitovém procesoru Opteron od AMD. Dodávat se začnou
příští rok. Jedná se o začátek širší spolupráce v oblasti serverů postavených
na technologiích AMD. Sun je po IBM druhým velkým hráčem na tomto poli, který
se rozhodl prodávat řešení postavená na bázi Opteronu. AMD jej uvedlo na trh
letos v dubnu.
McNealy rovněž zmínil velmi zajímavý kontrakt uzavřený se společností China
Standard Software, díky čemuž by mělo dojít k vývoji linuxového desktopového
systému využívajícího ve velké míře Javu. Podle šéfa Sunu se nakonec může stát,
že tento software bude instalován na stovkách milionů počítačů v Číně.
"Chceme příští rok do provozu nasadit okolo půl milionu až milionu desktopů,"
říká sebevědomě McNealy a dodává: "Věřím, že tato zakázka nás posune na první
pozici na světě v oblasti linuxových desktopů."
China Standard Software je konsorcium čínských firem podporovaných vládou,
které plánuje zavést linuxové desktopy zhruba ke 200 milionům čínských
uživatelů, což je velmi ambiciózní cíl.
Sun doufá, že zmíněný kontrakt je jedním z prvních, které budou uzavřeny s
různými vládními agenturami. "Každé ministerstvo IT na této planetě ať má
nastražené uši," říká ve svém projevu Scott McNealy a odhaduje: "Zanedlouho by
už měly být zveřejněny zajímavé údaje."

Agresivní Siebel
Po dvou letech, kdy firma Siebel Systems odpískala pokus o nabídku hostování
CRM, přichází s podobnou ideou opět. Její šéf a zakladatel Tom Siebel na
Comdexu nešetřil silnými slovy: "Je velmi pravděpodobné, že v roce 2004 budeme
světovým lídrem v poskytování hostovaného CRM." Dopomoci k tomu má i spolupráce
s IBM.
Jedná se o velmi odvážný plán, neboť hlavní konkurent, kterého chce Siebel
předběhnout Salesforce.com a který takový hosting CRM již poskytuje, má v
současné době okolo 8 tisíc zákazníků ve 110 zemích světa a zhruba 110 tisíc
uživatelů. Siebelovo CRM OnDemand navíc poběží naostro asi až za měsíc. Zatím
je díky několika spolupracujícím zákazníkům testována betaverze. Nebylo ovšem
zveřejněno, kolik je v testování zapojeno uživatelů.
Siebel Systems jako takový má zhruba 4,5 tisíce zákazníků, kteří vytvářejí masu
přibližně dvou milionů uživatelů. Většinou se jedná o velké společnosti.
Analytik Joshua Greenbaum z Enterprise Applications Consulting soudí, že
předstižení Salesforce.com není nemožné, ale bude velmi těžké. Nejtěžší totiž
podle něj bude, aby Siebel zvládl vybudovat hostingové služby bez toho, že by
ohrozil prodej vlastního softwaru, což je zatím stále jeho hlavní prodejní
artikl. Stávající zákazníci se totiž mohou začít ptát: "Proč platíme tak vysoké
udržovací poplatky, když můžeme začít využívat mnohem levnější hostovanou
službu CRM OnDemand?"
Stejnému problému firma totiž čelila již před zmíněnými dvěma roky, když pokusy
o hostované CRM na webu Sales.com přerušila. Příliš mnoho zákazníků totiž
začalo odcházet od standardně nakoupených aplikací. Podle Greenbauma je situace
o to horší, že na trhu existuje již zavedený konkurent.
Tom Siebel však zůstává optimistou. Říká, že časy se změnily a situace bude o
poznání jiná. Původní verze Sales.com prý přišla předčasně ve srovnání s
tehdejším vývojem situace na trhu. Dnes je navíc výhodné i to, že marketingovým
a vývojovým partnerem je Velká modrá.
Marc Benioff, šéf Salesforce.com, je k Siebelovým předpovědím silně skeptický.
Vedle poznámky, že jeho firma je již zavedenou značkou a má širokou zákaznickou
základnu, upozornil i na současný stav svého budoucího konkurenta: "Siebel měl
v posledních devíti měsících nepřetržitě klesající prodeje a jeho byznys upadá.
Šéf firmy je momentálně v poněkud křehké pozici na to, aby mohl činit taková
agresivní prohlášení."
Přesto Tom Siebel hostingovému plánu věří. CRM OnDemand by mělo být zpoplatněno
částkou 70 dolarů na uživatele. Firma chce vytvořit jakýsi hybridní model část
aplikací zákazníka poběží u něj a část bude hostována v novém systému. Její šéf
rovněž na Comdexu oznámil, že se chystá jedna z největších marketingových
kampaní v historii IT na podporu této nové služby CRM OnDemand.

Varující Thompson
"Bohužel může přijít doba, kdy se internetové technologie kvůli svému vysokému
riziku při jejich využívání stanou přítěží obchodu. Sofistikovanější a
agresivnější ataky v oblasti počítačových sítí proto vyžadují nové bezpečnostní
přístupy, software i služby," řekl ve své hlavní řeči na Comdexu John Thompson,
šéf společnosti Symantec, a pokračoval: "Současná praxe aplikace bezpečnostních
updatů ve chvíli, kdy se přijde na bezpečnostní mezeru, nebude zítra, ve světě
superrychlých útoků různých červů a virů, stačit."
Následně ukázal, jak vypadá budoucnost útočícího kódu. Brzo přijdou hrozby,
které Thompson nazval "Warholovy", neboť se celosvětově dokážou rozšířit během
patnácti minut (s poukazem na slavnou citaci Andyho Warhola, že každý na světě
jednou zažije svých 15 minut slávy). Během následujících let pak budou sítě
zasahovány tzv. flash útoky, které se všude rozšíří například do 30 sekund. Má
se jednat o jakési bleskové elektronické povodně.
"Tyto typy hrozeb jsou pomocí současných technologií prakticky nezvládnutelné,"
smutně usoudil Thompson a radil: "Je nutné vyvíjet technologie, které budou
umět zachycovat a ihned zastavovat podobné laviny za jejich běhu."
Vhodným přístupem, který podniky mohou uplatňovat již dnes, je vytvoření mnoha
bezpečnostních vrstev. Lze začít se zabezpečením klíčových aplikací a nasazením
inteligentních produktů, které budou upozorňovat na možná nebezpečí ještě před
tím, než se objeví.
Thompson rovněž silně kritizoval současný stav, kdy se legislativa Spojených
států (i jiných zemí) snaží bojovat proti spamu speciálními zákony. Takové
snahy jsou podle něj naprosto nevhodné a také není takovou legislativu údajně
možné zvládnout. "Jenom dává internetovým uživatelům falešný pocit naděje,"
řekl Thompson.
Nezaměstnaným pak poskytl radu, co do budoucna. Když se budou věnovat
bezpečnostním otázkám a technologiím, mají velkou šanci, že za pár let bez
problémů seženou práci. Během několika roků totiž podle Thompsona dojde k
zásadnímu nedostatku bezpečnostních specialistů v řádech desetitisíců.
Na závěr sdělil posluchačům: "Potřebujeme si neustále brát bezpečnostní
příklady z fyzického světa a přenášet je do toho digitálního. Důležité také je,
aby si každý uvědomil, že se sám musí přičinit o určitý díl bezpečnosti a
nečekat, až někdo přijde a udělá to za něj."

Comdexové střípky
Jako vystavovatelé se letos Comdexu zúčastnily i dvě české firmy, které sdílely
jeden stánek. Kerio Technologies návštěvníkům veletrhu prezentovalo své dva
hlavní produkty Kerio MailServer a Kerio WinRoute Firewall.
Kerio MailServer je poštovní server pro malé společnosti a jeho specialitou je,
že kromě platforem Windows a Linux funguje i na operačním systému Mac OS X.
Kerio WinRoute Firewall je zase snadno konfigurovatelný firewall integrující
například transparentní proxy podporující technologie VoIP a VPN.
Druhou zúčastněnou českou firmou byl výrobce antivirových řešení Grisoft. Na
společném comdexovém stánku s Kerio Technologies firma ukazovala produktovou
řadu AVG Anti-Virus ve verzi 7.0. Cena AVG Professional Single Edition je pro
americké zákazníky 33,3 dolaru a zahrnuje dvouletou licenci, přičemž při jejím
obnovení zákazník platí jen 50 % částky. Dvě licence AVG SoHo Edition za
stejných podmínek pak vycházejí na 59 dolarů a 5 licencí na 109 dolarů. Síťová
edice AVG Network Edition se pak pohybuje v rozmezí 75 dolarů za dvě licence až
po 1 290 dolarů za licencí sto. Při větším počtu již podle dohody.
Mezi technologicky neobvyklá řešení letos na Comdexu patřily například displeje
společnosti Neurok Optics s obchodním názvem Smartron. Umějí totiž zobrazovat
třírozměrně, a to bez použití jakýchkoli brýlí. Základem je technologie dvou
zobrazovacích vrstev za sebou, z nichž každá určitým způsobem upravuje obraz a
odráží jej trochu odlišně do očí pozorovatele. Podle zástupců firmy lze
technologii, do které patří i třírozměrné kamery a software, využívat s výhodou
například ve zdravotnictví při operacích apod.
Vedle velkých partnerských stánků zmíněných na titulní straně pak Comdex patřil
doslova stovkám malých firmiček, které nabízely jednotlivé komponenty PC,
jejich doplňky, paměťová média v různých provedeních (hodinky s flash pamětí
připojitelné do USB), levné kopie originálních baterií do spotřební elektroniky
apod. Na trochu vyšší úrovni byly nabídky domácích multimediálních center,
jejichž hlavním bodem je speciálně upravené PC s dálkovým ovladačem a obvykle
plazmovým displejem.

Malý konkurent
Zkráceně CDxpo, konkurenční veletrh Comdexu, hostil rovněž české zástupce.
Jednalo se o vládní investiční agenturu Czech Invest. Podle slov jejích
představitelů byla účast úspěšná i přesto, že veletrh byl velmi malý. Důvodem
byl údajně fakt, že mezi návštěvníky byla vyšší koncentrace těch správných,
kteří by mohli teoreticky vyjednávat o investicích v České republice.
Vyhledávání nových investorů je totiž hlavním cílem Czech Investu. Velkou část
CDxpo pak zabral "multistánek" s kanadskými firmami. Zbytek pak tvořilo jen pár
menších firem z různých částí světa. Jedna z nich nás však zaujala.
Už jste někdy zkoušeli číst webové stránky na PDA? Pokud ano, pak asi víte, jak
nepříjemné je při čtení jednotlivých řádků hýbat horizontální posunovací lištou
vlevo a zase vpravo, abyste si řádky mohli přečíst celé. Firma ThunderHawk
přišla se službou, která vám za běhu při surfování po webu na PDA
přeformátovává stahované stránky tak, aby šly pohodlně číst. Jak to dělá?
Uživatel má speciální nainstalovaný prohlížeč. Při zadání určité adresy se
stránka nejdříve natáhne na jeden ze serverů umístěných ve Velké Británii, ten
ji celou projde a nahradí font speciálním písmem, které je kondenzované a lze
jej velmi dobře přečíst právě ve speciálním prohlížeči. Následuje odeslání
takto upravené stránky do PDA.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.