Quake Arena: chtějí všichni multiplayer?

Firma id Software (která je většinou hráčského etnika považována za vůbec nejlepší ze společností vyvíjejících...


Firma id Software (která je většinou hráčského etnika považována za vůbec
nejlepší ze společností vyvíjejících hry) nedávno ohlásila, že z jejího nového
produktu, jenž je po úspěchu Dooma, Quake i Quake II netrpělivě očekáván,
vypustí hru pro jednoho hráče (neboli singleplayer). Quake Arena (QA) tak
zůstane pouze hrou pro více hráčů, samozřejmě s podporou hry po Internetu a v
lokálních sítích.
Problémy singleplayeru
Klasická hra pro jednoho hráče vyžaduje pečlivě propracovaný děj a postupně se
zlepšující nepřátele, kteří se ve vhodně navržených úrovních snaží hráči
zamezit úspěšně zvládnout jeho úkol. Tato definice poměrně slušně platí pro
Doom, naopak Quake byl mnohdy kritizován za velmi nekvalitní singleplayer a od
naprostého zatracení jej uchránily prakticky jen dvě věci neuvěřitelná
variabilita hlavního kódu hry, která dovolovala dělat si s enginem prakticky
cokoli, a perfektně vyvážený multiplayer. Vývojáři se z neúspěchu hry Quake na
poli singleplayeru poučili a v Quake II byl již příběh vypracován mnohem lépe
přesto však nedosahoval takové kvality jako u her konkurenčních, které, ač
neměly tak kvalitní grafické zpracování, dokázaly bavit mnohem lépe.
Hry, jež měly podobné ambice jako QA, již existují. Ve vesmírném simulátoru
X-Wing vs. TIE Fighter, vyvíjeném hlavně pro multiplayer, autoři nabídli pouze
několik dosti nekvalitních misí pro jednoho hráče. Komerční neúspěch hry řešila
firma LucasArts rychlým vydáním datadisku, který dodal kvalitní singleplayerové
mise, na které byli hráči zvyklí z předchozích her na téma Hvězdných válek.
Druhou paralelou je Ultima Online, o které se v souvislosti s budoucím hraním
po Internetu mluví snad nejvíce. Ta je sice mnohem úspěšnější než titul od
LucasArts, ale prostředí má stále daleko k dokonalosti, dokonce se nad Ultimou
Online vznáší i stín soudní žaloby několika hráčů na firmu Origin, jež hru
vytvořila.
Posun k multiplayeru
Celkový posun k multiplayeru je ale i přes mnohé výhrady věc dobrá a logická
lidé hrají obecně raději ve skupinách, nežli sami proti počítači.
QA bude tedy nabízet pouze multiplayer a právě díky této orientaci se může stát
nejoblíbenější 3D akční hrou na trhu. Přiznejme si, kdo se vůbec vrátí k misím
určeným pro jednoho hráče, kde monstra čekají na stále stejných místech?
Naopak, bitva ve více lidech je pokaždé jiná i ve stejné aréně, mimoto QA bude
jistě podporovat všechny možné typy multiplayeru jak klasický deathmatch (tedy
boj "všichni proti všem"), tak týmové CTF (capture the flag, boj o vlajku) a
různé méně známé a zřejmě i dosud neznámé styly hry pro více hráčů.
QA nebude ostatně čistě "on-line" záležitostí a než se hráč připojí na Internet
a vydá se do ostrého klání proti ostatním hráčům, bude moci trénovat s "boty",
tedy automatickými deathmatchovými protivníky.
QA však ještě neznamená, že společnost id Software zcela opouští ideu
singleplayeru současně s ní byl totiž ohlášen Quake III, podle reklamy
přirozeně ještě kvalitnější, graficky úchvatnější a lepší než všechny předchozí
díly.
Zatím to však vypadá, že také Software dostojí své pověsti, opět předvede
geniální odhad situace a QA se stane novým standardem pro multiplayer.
(Tento článek byl připraven ve spolupráci s redakcí časopisu Score)
8 1888 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.