Real-time strategické hry

Real-timové strategické hry jsou v současné době jednou z nejmódnějších kategorií her. Není snad žádná významn


Real-timové strategické hry jsou v současné době jednou z nejmódnějších
kategorií her. Není snad žádná významnější firma, která by nepřispěla svou
troškou do mlýna.
Na trhu je i několik ryze českých her tohoto žánru. Vycházejí celé knihy
věnované jednotlivým hrám, obšírně popisující jednotlivé mise a strategie,
které v nich lze použít. Uvedení dalšího pokračování úspěšné real-time
strategie na trh je provázeno mohutnou reklamní kampaní. O co v těchto hrách
jde a co je na nich tak skvělého?
Historie začíná v dunách
Všechno začala před pěknými pár lety hra Duna II firmy Westwood Studios. Její
předchůdce (hádáte dobře, jmenovala se Duna) byla hra nijak výjimečná, takže
šok, který přinesla dvojka, byl naprosto nečekaný.
Základní myšlenka Duny II a všech následujících real-timových strategií je
velmi jednoduchá. Z ptačí perspektivy sledujete v reálném čase probíhající
bitvu: krajinou projíždějí tanky, pobíhají družstva pěšáků, létají bojové
letouny a samozřejmě po sobě střílejí všemi možnými i nemožnými zbraněmi. Své
jednotky můžete pochopitelně ovládat: k tomu slouží přehledné ikony, jejichž
pomocí můžete vydávat jednoduché příkazy typu "Stůj na místě", "Zaútoč na tuhle
jednotku", "Přesuň se na tohle místo" apod.
S trochou zručnosti a rychlosti v ovládání myši tak můžete provádět
koordinované útoky, nebo naopak organizovat promyšlenou obranu před nepřítelem.
Centrem vaší bojové činnosti je základna, na počátku mise obvykle obsahující
pouze továrnu na nové jednotky, kterou ovšem můžete postupně rozšiřovat o celou
řadu dalších typů budov: elektrárny, bez kterých ostatní budovy nefungují,
opravárenské závody, radarové stanice, obrané věže a zdi apod.
Nic ale není zadarmo: stavba nových bojových jednotek i budov stojí peníze.
Peníze se ve většině her tohoto typu získávají těžbou nějaké vzácné látky, ať
už to je tajemné koření (Duna II), zlato, dřevo a ropa (Warcraft), či krystaly
(Command&Conquer) nebo cokoliv jiného, co zrovna autory hry napadlo. Ložiska
příslušného materiálu jsou roztroušena po celé mapě, takže jejich nalezení a
ochrana je důležitou součástí taktiky hry.
Kombinace akce a strategie
Duna II byla ve své době naprostým hitem, nejen díky dokonalému zpracování, ale
i díky výše popsanému konceptu. Ten totiž velmi elegantně kombinuje akční hru
(přece jen, ve vypjatých okamžicích je potřeba vydávat rozkazy velmi rychle) a
hru strategickou, resp. taktickou (plánování obrany, útoku a správné budování
základny je nezbytnou podmínkou úspěchu). Není proto divu, že se záhy objevila
celá řada her, více či méně využívajících stejného principu.
Jednou z prvních byl Warcraft firmy Blizzard Entertainment. Nutno přiznat, že
to byla prakticky přesná kopie Duny, lišící se vlastně pouze místem děje.
Zatímco Duna II se odehrávala na pouštní planetě ze sci-fi románů Franka
Herberta, svět Warcraftu je světem fantasy, kde spolu pomocí mečů, luků, kouzel
a nadpřirozených bytostí bojují orkové a lidé. Přes svou zoufalou neoriginalitu
se díky perfektnímu provedení Warcraft stejně jako Duna stal klasikou.
Do rozjeteho vlaku začaly naskakovat i další firmy, a trh real-timových
strategií tak záhy za-čal ve zhuštěné formě ukazovat všechny jevy, které lze
pozorovat na trhu počítačových her obecně. Byla tady celá řada neoriginálních
kopií, navíc mizerně naprogramovaných. Objevilo se několik her s opravdu
dobrými nápady, které naopak díky špatnému marketingu zapadly. K úspěšným
titulům se vydávají oficiální i neoficiální datadisky plné nových úrovní, často
nevalné kvality. Pokračování úspěšných her je provázeno obrovskou reklamní
kampaní a když konečně pokračování vyjde, ukáže se, že to zase taková bomba
zdaleka není.
Nejúspěšnější počiny
V současnosti je asi neoficiálním králem real-timových strategií Starcarft
firmy Blizzard, následník Warcraftu a Warcraftu II. V brzké době se ale asi
můžeme těšit na tuhý boj o korunu: chystá se návrat legendy Duna 2000.
(Článek byl připraven ve spolupráci s redakcí časopisu Score)
8 1919 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.