Realms of Arkania 3: Stíny nad Rivou

Hry typu dungeon/RPG jsou mezi hráči velmi oblíbené a tak nelze recenzí opomenout též produkt německého vývojářsk


Hry typu dungeon/RPG jsou mezi hráči velmi oblíbené a tak nelze recenzí
opomenout též produkt německého vývojářského týmu Attic, distribuovaný v
Čechách firmou JRC.
Riva je založena na německém stolním herním systému Das
Schwarze Auge, který je klonem hry Advanced Dungeons & Dragons, podobně jako v
u nás oblíbené Dračí doupě. Herní systém Rivy zahrnuje desítky dovedností,
pozitivní a negativní vlastnosti postav, magické předměty, kouzelné byliny,
alchymistické produkty, spoustu kouzel v deseti magických disciplínách a mnoho
dalšího.
Hra začíná v přístavním městě Riva, kde se dějí podivuhodné věci související s
místní komunitou Holberků zvláštní rasy žijící v ghettu na severovýchodě města.
Hned od začátku dostáváte k dispozici družinu plnou dobroduhů, zřejmě proto,
aby si i slabší obdivovatelé žánru přišli na své a nemuseli se utápět v
obrazovkách popsaných stovkami vlastností. Pokud toužíte po nové postavě, nebo
si chcete dokonce sestavit družinu přesně podle svého přání, musíte navštívit
nejbližší chrám a v něm spustit generátor postav.
Generování postav
Můžete si vybrat buď jednu z předdefinovaných postav, nebo rozdělovat body na
vlastnosti podle vlastního uvážení. Milovníci "hardcore" dungeonů budou určitě
zklamáni provedením generátoru, neboť nedovoluje rozdělovat body dle uvážení,
ale nabízí k přidělení záměrně náhodné hodnoty vlastností. A i když se po
několika pokusech podaří sestavit subjektivně velmi povedenou postavu,
generátor ji odmítne s hlášením, že neodpovídá žádnému známému typu.
V tomto ohledu je Riva hodně pozadu i za stařičkou hrou Elder Scrolls: Arena,
kde měl zkušený uživatel plnou vládu nad vlastnostmi postavy, neboť mohl pevný
počet bodů rozdělit mezi vlastnosti dle uvážení. Velmi mě zklamalo také to, že
postavy nelze pojmenovat zcela podle vůle hráče (např. oblíbenými jmény Calgar
či Sherwall pro válečníky), ale je třeba si vybrat z pěti nabízených jmen,
která příliš sympatická nejsou.
Po Rivě se můžete volně pohybovat, zaklepat na každé dveře, povídat s usedlíky,
místní galerkou i královskou byrokracií. Lze nakupovat a prodávat zbraně,
brnění, lektvary, byliny, oblečení, zlato, stříbro, drahokamy a cokoliv jiného,
postava s nejlepší vlastností. Smlouvání může do obchodu účinně zasáhnout. Lze
využít zvláštních schopností a po hospodách zpívat či metat kozelce (i když i
postavy mají svou důstojnost...), okrádat obchodníky, léčit zranění, otravy
apod.
Bitvy
Při bitvách se z běžného 2,5D zobrazení (pohled je sice trojrozměrný, ale nikdy
nejsou dvě cesty, na které se postavy mohou dostat, nad sebou) přepíná pohled
na izometrický, téměř šachový režim, kde se vše odehrává na tahy a časové body.
Pohyb, boj i kouzlení mají počet časových bodů, během nichž je postava provede
a postava má zase určitý objem časových bodů, které může do něčeho investovat.
Tyto bitvy jsou velmi zdlouhavé a při velkém množství nepřátel zaberou hlavně
zpočátku dost času. Proto je možné přepnout na automatický boj, kdy s postavami
tahá počítač, ale hráč vidí, kdo kam jde a co dělá. Tento režim se dá zapnout
také výběrově na jednu konkrétní postavu a ta pak bojuje samovolně. Další
možností je vypočítat výsledek boje. Příjemné je, že se tyto možnosti dají
kombinovat ručně si postavy přesunout do míst, kde budou dobře útočit, a až
poté zapnout na chvíli automatický boj následovaný výpočtem souboje. To se hodí
zvlášť při bojích se slabšími nepřáteli. Pouze někdy je tato volba v menu
nepřístupná a program vyžaduje celý souboj odklikat ručně.
Grafika a zvuk
Hra pracuje v rozlišení 320 x x 200 bodů a nepodporuje žádný 3D akcelerátor.
Zobrazení odpovídá hrám starým několik let, žádné grafické orgie se nekonají.
Místy jsou sice připraveny animované přestávky v dobrém rozlišení, není jich
však mnoho a zobrazení lidí na nich je dost nerealistické.
Ve hře neuvidíte žádnou postavu postávat před hospodou, nebo jen procházet
městem. Ani když svou družinu rozdělíte, tak sami sebe nevidíte. To považuji za
obrovskou chybu, která výrazně zhoršuje hratelnost. Je totiž dost frustrující,
když vás na volné ploše zcela náhle přepadne tlupa nestvůr.
Zvuky se projevují jak při bojích, tak při kouzlení a občas začne také nějaká
cizí postava něco vyprávět. Hudba je hrána ze zvukových stop na CD-ROMu a je
velmi dobrá, i když leckdy stereotypní (CD-ROM má jenom 75 minut a hru hraje
člověk alespoň někok hodin, tak se není čemu divit).
Čeština
Hra je kompletně lokalizovaná do češtiny včetně namluvení proslovů několika
postav. Určitě to přiblíží počítačové hry mnohem většímu okruhu hráčů, i když
se překlad nevyhnul některým nedokončeným částem (v kalendáři
je Den Ohně, ale postava mluví o Fire Day). Také některé hádanky mohou pro
člověka bez znalosti angličtiny být zcela nepochopitelné, např. NRTH / REBL /
GRBL / REYE / SOTH je návod, jaké barvy kamenů použít u dveří, myšleno od
severu k jihu.
Hodnocení
Mrzí mě, že hra není dost svobodná často se stává, že hráč jen odklikává
dialogy a děj běží zcela bez jeho zásahu. Stejně tak není možné ztrestat
domorodce, který družině plné silných válečníků začne nadávat do pobudů. Také
není možné se pustit z Rivy ven a vstoupit do lesa, nebo na lesní pěšinu v
počátečních fázích hry. Opět nelze než obdivovat hru Arena, ve které byl pohyb
zcela svobodný.
Občas hra podvádí stalo se mi, že jsem potlačil demonstraci s použitím jemného
násilí a vzápětí jsem byl přepaden mnohočlennou královskou gardou. Poté, co
jsem ji přemohl, mně program oznámil, že se objevili další vojáci, kteří už mé
postavy zabili, aniž bych se účastnil jakéhokoliv boje, kde bych skutečně
prohrál.
Milovníci dungeonů snad tyto prohřešky proti stolním verzím svých oblíbených
her snad přehlédnou a s chutí si Rivu zahrají. Lze se do ní ponořit tak
hluboko, že budete chodit spát v půl šesté ráno, po probdělé noci strávené v
kanálech přístavního města Riva.
8 1282 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.