Řešení pro firemní weby, které jsou značně přetížené

Copak se skrývá za vaší domovskou stránkou? Je to skupina náhodně poslepovaných technologií, nebo promyšlený systé...


Copak se skrývá za vaší domovskou stránkou? Je to skupina náhodně poslepovaných
technologií, nebo promyšlený systém? Tato otázka se člověku vynoří v mysli
pokaždé, když slyší nějakou zprávu o společnosti, která má na internetu stovky
rozdílných webů, každý s tisíci nebo dokonce miliony stránek. To může být pro
správce skutečná noční můra. Obzvláště tehdy, když je celý ten obsah spravován
alespoň deseti různými softwarovými balíky.
Důsledkem uvedené situace bývají zastaralé informace, nefunkční linky a
zbytečné náklady na úložné systémy i na podporu. K tomu přičtěte fakt, že se
zákazníci na vašich stránkách budou moci snadno ztratit, případně že zde narazí
na různé zatoulané stránky, které mohou být užitečné pro konkurenty, hackery,
anebo dokonce pro teroristy.
Méně je někdy více. Je užitečné na to myslet i tehdy, když se připravují a
spravují webové stránky. Následující tipy by pak měly být zákonem pro každého
provozovatele webu:
Rychlost uchvacuje. Nabídněte zákazníkům rychle se načítající stránky a rychlou
cestu od startovní stránky k nákupnímu košíku (nebo k čemukoli jinému, k čemu
je chcete dostat). Lidé se chtějí dostat dovnitř a chtějí se dostat ven.
Nikdy nenechte své zákazníky ztratit se.
Nikdy nenechte své zákazníky narazit na nefunkční linky. Snižuje to vaši
důvěryhodnost.
Odstraňujte ze stránek bez milosti zastaralý obsah. Každá věta a každý obrázek
si musejí zasloužit, aby byly na vašich stránkách.
Jaro je pomalu tady a pokud vaše stránky některá z výše uvedených pravidel
nenaplňují, možná si zaslouží jarní úklid. Je čas odházet sutiny, konsolidovat,
standardizovat a poskytnout zákazníkovi tu nejlepší zkušenost z vašeho webu.
Jedním z kroků může být získání naprosté kontroly nad vaším systémem pro správu
obsahu. Další může být použití nástrojů pro správu výkonu, které vám pomohou
zjistit případné příčiny problémů a najít jejich řešení. Jak na to?

Jak urychlit weby
Občasný nečekaný výpadek kritické webové aplikace, to je noční můra systémových
správců. Přesně to zažívali zaměstnanci firmy VF. Místo opravy kódu však řešili
problém jinak: každou noc prostě server rebootovali. "Prostě to kopli pod
koberec. Dočasné řešení se po nějaké době stalo řešením trvalým," komentuje
tuto situaci Eric Jones, síťový inženýr této společnosti.
Jones by se měl ale považovat za šťastlivce. Loňská studie sanfranciské
společnosti BIG (Business Internet Group) odhalila, že 205 z 315 zkoumaných
webů má problémy s aplikacemi, ty ovšem nejsou viditelné pro správce. Uvnitř se
tedy něco nepěkného děje a nikdo o tom neví. Uvedený průzkum podtrhuje kritické
problémy kulhajících aplikací patří k nim především neadekvátní šířka
přenosového pásma, slabý procesor nebo nešikovní uživatelé. Tyto faktory
poškozují množství webů každý den.
Pomalý webový software může výrazně přispět k nízkému obratu webových obchodů a
ke zvýšení nákladů obzvláště tehdy, když problémy s výkonností přispějí k
nesplnění SLA (Service Level Agreement). Podívejme se na některé nástroje,
které někteří IT manažeři posoudili jako efektivní pro nalezení a řešení
problémů se špatnou výkonností aplikací.

Problémy a řešení
Problém: Webový software byl jednoznačným viníkem u již zmíněné společnosti VF.
Server provozoval webovou aplikaci vyvinutou v rámci firmy, bohužel v ní však
byla špatně napsána jedna knihovna DLL (Dynamic Link Library), která
způsobovala problémy s alokací paměti. K selhání však nedocházelo vždy.
Obchodní partneři společnosti VF, kteří obchodovali prostřednictvím B2B s
oblečením Wrangler a Lee, se občas přihlásili a jako odpověď dostali stránku s
chybovou hláškou. Jindy ale bylo vše v pořádku. Protože vadná DLL neshodila MS
IIS (Microsoft Internet Information Server), IT oddělení provozovatele
nedostalo žádné varování.
Řešení: Jones říká, že s využitím softwaru pro real-timovou analýzu kódu
AppSight od společnosti Identify Software byl schopen nalézt problematickou
DLL, která byla následně celá přepsána. Řešení celého problému však trvalo
takřka celý rok, než prošlo celým procesem rozhodování ve firmě. V mezidobí
musel jeden ze zaměstnanců IT oddělení každou noc rebootovat IIS server. "Bylo
to řešení pro nejhorší případ, po určitou dobu však u nás bylo standardem,"
říká Jones.
Problém: Když web začne mít problémy, uživatelé podle Jima Demose,
viceprezidenta pro globální síťové služby Readers Digest Association, nejprve
obviňují síť. Zpravidla se ale mýlí. V jednom případě se v jeho firmě stalo, že
javová aplikace spojující webový server s back-endovou databází způsobovala
zpomalování webu. Aplikace totiž neuvolňovala spojení mezi servery. Protože
databázový server požadoval daný počet spojení, jakmile bylo dosaženo
maximálního počtu, navázání dalšího spojení se už nezdařilo a noví uživatelé
tak museli čekat.
Řešení: Uvedená společnost investovala do monitorovacího softwaru SuperAgent
firmy NetQoS, který problém s javovou aplikací odhalil. Zjištění zdroje
zpomalení ale zabralo nezanedbatelné množství času. Demos k tomu poznamenává,
že výkonnost webu je proměnlivější než například doba odezvy mainframu, kde je
normou odpověď do jedné vteřiny. "Uživatelé se v prostředí webu musejí stát
daleko trpělivějšími," říká Demos. Je to podle něj proto, že v tomto prostředí
existuje mnoho složitých vztahů, které mohou odezvy z hlediska uživatelů
zpomalovat.
Problém: Podobný problém s Javou měl i Jim Struve, asistent manažera pro IT
podporu společnosti WEA Trust. Podle Struveho šlo o javový aplet, který nemohl
uvolnit spojení webu s databází DB2.
Řešení: Struve použil nástroj pro monitorování výkonu Fenway od společnosti
Dirig Software. Díky němu odhalil, že problém není v javovém softwaru, ale v
DB2, která byla za neuvolnění spojení zodpovědná.

Problém s opravami
Uvedení uživatelé nalezli na trhu produkt, který jim pomohl vyřešit jejich
problémy, resp. najít, co je jejich příčinou. Na trhu je ale takových produktů
velké množství a některé z nich si s sebou nesou vlastní problémy.
Jedním z nich je podle Jonese to, že rozhodně nejde o programy určené pro
nezkušené správce. "Pokud jde o AppSite, mám jedno varování," říká. "K tomu,
aby bylo možno jej využít, je třeba experta, který zná způsob fungování Windows
skrz naskrz."
Dalším problémem je to, že monitorovací software sám o sobě spotřebovává
pracovní cykly procesoru. Mark Rogers, viceprezident společnosti Identify pro
product management, připouští, že AppSite 4.0 může sám pro sebe spotřebovat 3 %
až 5 % výkonu systému. Jones k tomu podotýká, že ve VF s tím neměli problém,
ale doporučuje ostatním, aby zvážili možný dopad instalace takového nástroje na
svůj systém před tím, než se rozhodnou pro jeho koupi.
Ve společnosti VF posílá AppSite varování do systému Tivoli, kterým je
zajišťována správa sítě. Ten je potom předává dále helpdesku. I když to u VF
funguje spolehlivě, podle Jeana Pierra Garbaniho, analytika Giga Information
Group, nejde o doporučeníhodné trvalé řešení. "S tím, jak se webová
infrastruktura stává mainstreamem, by se její nástroje měly lépe integrovat do
obecných systémů pro správu sítě," konstatuje.

Pohled shora
Někteří IT manažeři využívají pouze správcovskou konzoli monitorovacích
nástrojů, která jim poskytuje cílené informace o oblastech jejich zájmu. Tom
Ballard, CTO (Chief Technology Officer) společnosti Hoovers, poskytovatele
obchodních informací, používá řešení společnosti ProactiveNet. Tento software
mu podle jeho slov dává to správné množství informací nejvyšší úrovně, aby se
dozvěděl, že existuje nějaký problém a umožnil mu zjistit detaily. "Tímto
způsobem se také dozvím, zda se pracuje na řešení problému," říká.
Harry Nicholos, manažer pro unixové a webové služby na státní univerzitě
Severní Karolíny, si zvykl používat konzoli od firmy Resonate. "Ani jsme
neuvažovali o tom, že bychom to propojili se systémem OpenView, který naše
univerzita používá pro správu IT infrastruktury," poznamenává.
I když možná nejsou dokonalé, nástroje pro zjištění příčin problémů s webem
existují. Při správě infrastruktury tak, aby bez problémů fungovala, mohou
ušetřit množství času i peněz.

Najděte příčiny problémů
Nový návrh webu je ideální příležitostí urychlit výkon vašich aplikací a
vylepšit možnosti vašeho hardwaru. Je to také vhodná doba podívat se po
problémech, které mohou váš web stahovat ke dnu.
Při nedávné změně na webu společnosti American Airlines (AA) byly mj. nasazeny
do provozu nové servery a zvýšena šířka přenosového pásma připojených linek.
Scott Hyden, výkonný ředitel AA pro interaktivní marketing, říká, že to také
znamenalo nové standardy pro webové designéry v takových parametrech, jako jsou
velikosti obrázků gif nebo povolené množství použitelných barev tak, aby se
minimalizovalo zpomalení systémů.
Testování zátěže
Před ostrým spuštěním nového webu firma provedla zátěžové testy, a to
prostřednictvím nástrojů společnosti Empirix. I poté však nasazovala celý web
postupně nejprve byl dostupný 50 tisícům jejich nejlepších zákazníků.
"Díky tomu jsme mohli sledovat skutečné zatížení nového webu i to, jak jím
uživatelé procházejí," říká Hyden. V průběhu zavádění Hydenovi vývojáři
sledovali navigaci uživatelů a mohli poměrně snadno ladit detaily bez toho, aby
byli tlačeni ke zdi skutečností, že pracují s již naostro spuštěnou aplikací. A
výsledek? Webové stránky AA.com v průměru nabíhají za 1,7 sekundy proti
původním 5 sekundám.
Rychleji a lépe
Také Phong Lam, CTO společnosti Reliaquote, stáhl redesignem webu průměrný čas
nahrávání webové stránky, a to z původních 12 na 7 sekund. Stejně jako AA.com i
Reliaquote, on-line prodejce životního pojištění, přijal přísné standardy pro
obrázky typu gif a uzákonil použití určitého množství barev. Současně při
změnách na svém webu začal podstatně více využívat kaskádových stylů (CSS,
Cascading Style Sheets).
K uvedeným změnám však přistoupila ještě jedna stejně významná. Firma totiž
změnila svého poskytovatele služeb. Ten minulý zahazoval pakety v okamžiku, kdy
komunikace s webem dosáhla stropu pronajaté linky T1. Nový poskytovatel přidává
v takových okamžicích další kapacitu, takže je web lépe dostupný i v okamžicích
špičky.

Naprosto zdravý web
Společnost WellMed poskytuje on-line produkty a služby, které pomáhají
jednotlivcům dělat zasvěcená rozhodnutí ohledně jejich zdraví. Současně
poskytuje klientským organizacím řešení BI (business intelligence) pro řešení
problémů s nákladnou zdravotní péčí. Web firmy obsahuje mj. interaktivní
aplikace, které vyhodnocují zdraví pacienta a uchovávají o něm určité záznamy.
Monitor výkonu
Dříve firma podle Douga Nordera, analytika WellMedu pro webové systémy,
spoléhala na oddělení zajištění kvality a občasnou kontrolu, jak web funguje.
Vzhledem k důležitosti, kterou webové aplikace pro společnost mají, však došlo
k rozhodnutí na nejvyšší úrovni, že je třeba jednoho monitorovacího programu,
který je schopen sledovat celkovou výkonnost webu a poskytnout případné další
potřebné detaily i dalším oddělením. "Současně jsme ale chtěli řešení, které si
budeme moci uzpůsobit podle vlastních potřeb a přitom neutratit tisíce dolarů
za rady konzultantů," vysvětluje Norder.
Po třech měsících rozhodování začala společnost WellMed používat nástroj
OneSight od firmy Empirix. Tento software posílá specifická varování příslušným
členům IT týmů podle toho, na jaký problém narazí. Zaměstnanci oddělení IT
např. dostanou informaci, že se nějaká webová stránka nenahrála ve stanoveném
časovém intervalu a IT oddělení pak tento problém řeší. Software také
monitoruje hardware webových serverů, takže problémy mohou být vyřešeny ještě
před tím, než si jich uživatelé všimnou. "Jestliže si nějaký uživatel stěžuje,
že je náš web pomalý, jsme schopni dohledat příslušný server v naší webové
farmě, který je příčinou problémů, a třeba ho rebootovat," říká Norder.
Strategičtější IT
Zpočátku nový systém generoval poměrně velké množství falešných poplachů, ale
poté byly nastaveny hranice veličin, při kterých má být posíláno varování, na
takovou úroveň, která tyto poplachy omezuje na minimum a přitom se neopominou
skutečně nebezpečné situace. Dříve stálo monitorování webů Nordera až 20 % jeho
pracovní doby. Nyní se díky použití nového nástroje může podle vlastních slov
více věnovat strategičtějším záležitostem oddělení IT.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.