RFID: Identifikace na dálku

DEFINICE Technologie RFID umožňuje číst data uložená ve speciálních přívěscích na vzdálenosti od 2 centimetrů a...


DEFINICE
Technologie RFID umožňuje číst data uložená ve speciálních přívěscích na
vzdálenosti od 2 centimetrů až do 2 kilometrů. K tomu používá nízkovýkonové
rádiové vysílače a přijímače. Přívěsky RFID jsou využívány ke hlídání majetku,
k jeho správě, ale i k autorizaci plateb.
Na první pohled by se mohlo zdát, že australské ovce a nejmodernější móda
značky Prada nemohou mít nic společného, ale přesto mají. Každá z těchto věcí
je dostatečně cenná na to, aby se ji vyplatilo sledovat prostřednictvím
technologie RFID (Radio Frequency IDentification).
V případě ovcí je použit chytrý přívěsek, který mají zvířata připevněn k uchu.
Uvnitř tohoto zařízení jsou uloženy informace o datu narození ovce, o její
krevní skupině i další užitečné záznamy. Přívěsek pro módní kousky od italské
firmy Prada obsahuje pochopitelně zcela jiné informace. V současnosti se
používá pouze v jejím výstavním centru Epicenter v New Yorku a uvnitř něj jsou
uchována data o stylu oblečení, jeho velikosti, barvě a o dalších detailech
včetně ceny.

Jak to funguje
RFID přívěsek v uších ovcí obsahuje křemíkový čip, ve kterém jsou uchovány
potřebné informace, a miniaturní anténu. V případě zařízení používaného v
módním byznysu byl společností Texas Instruments vyvinut integrovaný přípravek,
který je celý uložen na elektronickém substrátu vhodném k zabudování do malého
kousku plastu nebo do laminovaného papíru. Není tedy třeba použít relativně
těžkou externí anténu.
Data z uvedených přívěsků jsou získávána prostřednictvím čtecí jednotky, která
se skládá z antény a rádiového vysílače. Jednotka může být připevněna v nějakém
stojanu, často se ale používá také přenosné zařízení. Čtečka emituje rádiové
vlny a jakmile se do jejich dosahu dostane přívěsek, jeho systém se probudí a
začne vysílat data. Čtečka tento datový tok přijímá, dekóduje ho a posílá ho
prostřednictvím sítě hostitelskému procesoru.
Zařízení pro RFID pracují po celém světě v množství různých nelicencovaných
frekvenčních pásem, přičemž těmi nejběžnějšími jsou 125 kHz a 13,56 MHz.
Přívěsky, které se používají pro pásmo 13,56 MHz, obsahují běžně cca 2 000 bitů
dat, což je přibližně třicetkrát více, než se používá v zařízeních pracujících
na frekvencích okolo 125 kHz.
Uvedené systémy mají relativně krátký dosah několik centimetrů, případně
desítek centimetrů. To je však zcela dostačující pro aplikace typu kontroly
majetku nebo aplikací pro placení zboží.

Benzin a spol.
Zajímavý způsob využití technologie RFID představuje systém SpeedPass
společnosti Exxon Mobil, který v současnosti používá již více než 6 milionů
motoristů v USA. Čtečka určená pro tento systém bývá umístěna na benzinových
pumpách. Když k ní nějaký motorista přijede a chce natankovat, čtecí zařízení
přečte jeho identifikátor, ověří, že má dostatečné množství finančních
prostředků určených k úhradě paliva a spustí tankování. Celá tato operace
přitom proběhne v několika sekundách.
Ačkoli je většina přívěsků RFID typu "jednou zapiš a poté pouze čti", některé
nabízejí i možnost opakovaného zápisu. Ty nacházejí využití např. u přepravních
kontejnerů nebo přepravek. V okamžiku, kdy jimi vybavený kontejner dojde do
místa určení a dostane nový náklad a cíl, přepíší se příslušné údaje o místě
odeslání a doručení také v příslušném RFID identifikátoru. Datová kapacita v
identifikátorech, které se používají pro pásmo 13,56 MHz, je dostatečně veliká
na to, aby se do nich vešly všechny potřebné informace o tom, odkud a kam
kontejner míří a jaké zboží obsahuje.

Pasivní a aktivní
SpeedPass používaný u benzinových pump a přívěsky k oblečení obsahují
technologii, která se označuje jako pasivní RFID. Neobsahují tedy žádný
energetický zdroj veškerá energie se k nim dostane prostřednictvím rádiových
vln vysílače. Aplikace, u kterých je vyžadován delší dosah, jako například
systémy pro automatické proclívání zboží, používají přívěsky s vlastním zdrojem
energie s baterií. Takové přívěsky jsou však větší a dražší.
Identifikátory RFID používané pro správu majetku nebo u aplikací SCM (Supply
Chain Management) ovšem nepředstavují jediný způsob, jak zajistit identifikaci
zboží. Zdatným soupeřem jim v této oblasti jsou čárové kódy, jejichž aplikace
vyjde výrazně levněji. RFID však nabízí podstatně detailnější informace než
čárový kód. Navíc na rozdíl od čárových kódů nevyžaduje přímou viditelnost mezi
čtečkou a identifikátorem, což může pro některé aplikace představovat významnou
výhodu.

Chytrá police
Když v roce 2001 americká společnost Gap testovala systémy na bázi RFID,
vybavila některé ze svých prodejen chytrými policemi obsahujícími čtečky RFID.
Celý systém pak mohl sledovat obsah všech chytrých polic v obchodě. Dokázal
přitom zjistit množství a druh všech kusů zboží v polici to přitom mohlo ležet
jak jedno vedle druhého, tak i na sobě. Něco takového by s pouhým čárovým kódem
nebylo možné.
Většina dražších automobilů, které jsou dnes prodávány výrobci z USA, Evropy
nebo z Japonska, obsahuje klíče s unikátním RFID identifikátorem. Když je
takový klíč zasunut do zámku, komunikuje se čtečkou, která je zabudována do
elektroniky automobilu. Pokud pak nějaký zloděj použije klíč bez příslušného
RFID čipu nebo nějaký se špatným identifikátorem, automobil sice nastartuje,
ale během několika minut je systémem identifikace zneprovozněn.

Otázka ceny
Velké opakovaně použitelné přívěsky RFID s přepisovatelným obsahem, které jsou
používány např. pro sledování jednotlivých součástí automobilů na pásu ve
výrobní hale, mohou přijít na stovky dolarů, ale přívěsky určené pro systémy
SCM jsou k dostání pod dolar za kus. To je ještě stále více, než na kolik
přijde řešení prostřednictvím čárových kódů. Ty totiž vyžadují pouze laserovou
tiskárnu pro tisk laciných štítků obsahujících základní data o položce,
případně její cenu. A optickou čtečku, jejíž cena byla díky objemům prodejů
rovněž sražena na minimum.
Společnost Allied Business Intelligence (ABI) předpokládá, že bylo v loňském
roce dodáno na trh přibližně 220 milionů RFID identifikátorů. Díky rostoucím
možnostem využití a zvětšujícím se objemům výroby, které dále srazí cenu, by
měl trh RFID zařízení vzrůst natolik, že by podle ABI mělo být v roce 2007
vyrobeno a dodáno na trh až 1,6 miliardy RFID identifikátorů.
Bill Allen, manažer divize RFID společnosti Texas Instruments, však tvrdí, že
rychlost růstu závisí na dalších okolnostech. Jednu z nich nazývá faktorem
zlatého grálu. V prostředí konkurence s levnými čárovými kódy bude podle něj
hrát významnou roli pokles ceny RFID identifikátorů pod určitou psychologickou
hranici. Nedávno se touto hranicí a zlatým grálem RFID zdála cena pod 1 dolar.
Nyní vše nasvědčuje tomu, že se laťka posunula ještě níže na deset centů nebo
dokonce na cent. Pak už se podle Allena vyplatí široké nasazení RFID
identifikátorů v maloobchodních sítích.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.