Rio Designer není ideální

Podle toho, co je napsáno na krabici programu Rio Designer, se jeho tvůrce, firma Lucent Technologies (dříve Bell Labs), p...


Podle toho, co je napsáno na krabici programu Rio Designer, se jeho tvůrce,
firma Lucent Technologies (dříve Bell Labs), prohlašuje za "vynálezce
grafického softwaru pro PC". Mohli byste si myslet, že ilustrační software od
takové společnosti bude mít zabudovány všechny poslední programové standardy a
možná navíc některé vlastní. Není tomu tak.
Zatímco většina současných aplikací psaných pro Windows vám umožní ukládat
dlouhé názvy souborů, spustit program dvojitým kliknutím na jeden z jeho
základních souborů nebo přetažením z Exploreru, a importovat i exportovat
širokou škálu vektorových souborových formátů, Rio Designer neumí nic z toho.
Ve skutečnosti je to jedna z nejzastaralejších, nestandardních a k zoufání
podivných aplikací Windows, s jakými jsem se kdy setkal.
Program Rio vznikl úpravou ctihodné (a ve své době uznávané) DOS aplikace,
široce využívané v televizní technice. Jeho schopnost antialiasingu (potlačení
roztřepení obrazu) a transparentnosti neslýchaná u ilustračních programů, dokud
ji nezavedl CorelDraw a ještě více nezdokonalila Corel Xara představovala v
oblasti grafiky špičkovou úroveň. A popravdě řečeno, Rio stále umí některé
krásné triky s vícenásobným osvětlením a jemným stínováním, jaké neumí žádný
jiný ilustrační program.
Jenže kořeny Ria vězí stále tak hluboko v půdě DOS, že program ignoruje mnoho
konvencí platných pro Windows. Jednou z nejzákladnějších je manipulace s
objekty. Zvolte nějaký objekt a obdržíte viditelné ohraničení kolem něho,
namísto standardního odkazu na objekt (handle). Chcete objekt přemístit?
Pokuste se ho odtáhnout. Pokud se nehýbá, je to tím, že taháte v nesprávném
místě. Každé ohraničení objektu obsahuje 16 "horkých míst" a každé z nich má
specifickou funkci: pohyb, vymazání, otáčení, transformaci kolem středu,
zmenšení, natažení, kopírování, editaci atd.
Hojně se vyskytují i další nezvyklosti uživatelského rozhraní. Tak například,
kdykoli vyberete některý nástroj, kurzor je omezen na kreslicí plochu; nemůžete
jít do řádkového menu, ani jiného okna, pokud neuvolníte nástroj pravým
tlačítkem myši. Většina objektových atributů může být uplatněna pouze pravým
kliknutím na objekt. Toto nezvyklé chování vás nutí toužebně vzpomínat na
jednoduchost standardních nástrojů (ať pro Windows nebo pro Mac).
Výběr barev je stejně záhadný; pokud hledáte typickou paletu, zapomeňte na to.
Pravé kliknutí a dostanete pouze dialogové okno Display properties color,
používané pro nastavení barev rozhraní Windows. Neexistuje žádná podpora pro
CMYK nebo spot barvy.
I když program je vybaven vlastnostmi potřebnými pro tvorbu špičkové grafiky,
možná přijdete na to, že vám chybí dostatek času; překreslování je žalostně
pomalé. V předvoleném preview modu s nízkým rozlišením trvá zobrazení jednoho
ze zkušebních souborů 30 sekund při použití procesoru Pentium 150 MHz a 24 MB
paměti RAM (Rio Designer vyžaduje matematický koprocesor). V modu s vysokým
rozlišením nastaveném pomocí speciálního povelu zabere překreslení stínítka
téměř minutu (otevření ještě jednoho zkušebního souboru trvá více než tři
minuty). Jestliže se dopustíte toho omylu, že otevřete další okno v libovolném
modu budete po jeho uzavření opět čekat na nové vykreslení na ploše, kterou
okno pokrývalo.
A co více, zobrazení nepůsobí čistým dojmem; roztřepení je zřejmé i v modu
nejvyššího rozlišení. Jakákoli editace způsobí, že oblast, jíž se editace
týkala, se přepne do preview modu nižší kvality. To samotné stačí přivést
otrlého návrháře k pláči.
Dokonce i v 24bitovém barevném modu nevytvoří Rio na obrazovce takové přechody
a výplně, které by v jemnosti mohly soutěžit s konkurenčními aplikacemi a
přitom jejich zobrazení trvá věčnost. Neschopnost pracovat dobře s 256 barvami
činí program nevhodným pro práci na WWW, protože nevidíte přesně to, co
dostanete v prohlížeči.
Program má umožňovat editaci jak vektorových, tak i rastrových obrazů, ale
ovládání pro práci v rastrové grafice je slabé. Neexistují žádné skutečné
nástroje pro malování, pouze masky a efekty. Můžete však vyplnit libovolný
vektorový objekt (dokonce i text) rastrovým obrázkem.
Práce s fonty je další noční můrou pro návrháře: jsou podporovány pouze fonty
TrueType fonty Type 1, i při použití Adobe Type Manageru, jsou ignorovány.
Ještě hůře, Rio nepodporuje žádný jiný vektorový grafický formát než svůj
vlastní. Může otevřít EPS soubory ale jen rastrové hlavičky a může exportovat
pouze rastrové EPS soubory, u nichž nelze upravovat velikost jako u většiny EPS
souborů. A jestliže už exportujete do GIF, JPEG, TIFF nebo jiného podporovaného
formátu, je exportována celá pracovní plocha; neexistuje způsob, jak exportovat
jen vybranou položku.
Rio Designer Pro je také dostupný v provedení pro platformy Windows NT, MIPS, a
PowerPC (ne ale pro PowerMac). Verze pro NT umí využít schopnosti NT týkající
se multiprocessingu a multithreadu (více programových toků), nepodporuje však
formáty GIF a JPEG. Program se dodává s CD obsahujícím 100 TIFF souborů a 100
Rio objektových souborů, plus 250 fontů TrueType od Agfy.
Zatímco ti, kdo používají Rio pro DOS, mohou ocenit možnost získat program pro
Windows, který umí pracovat s jejich soubory, pro ostatní návrháře a umělce se
Rio určitě nehodí.
7 2410 / jam









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.