Rok 1998 přinese oživení českého trhu IT, říká Paul Santner, evropský viceprezident Digitalu

Světem informačních technologií před časem otřásla ohromující zpráva o spojení Digitalu s Compaqem. Někteří lid...


Světem informačních technologií před časem otřásla ohromující zpráva o spojení
Digitalu s Compaqem. Někteří lidé se sice vyjádřili, že podobnou akvizici
očekávali, ale to nic nemění na tom, že IBM získá v "novém" o Digital
obohaceném Compaqu většího a snad i nebezpečnějšího konkurenta, než dosud.
Vladimír Šimek, dnes již bývalý generální ředitel českého Digitalu, se o
vznikajícím spojení vyjádřil velice optimisticky. V minulých dnech navštívili
Prahu pánové Paul Santner, viceprezident pro Evropu a Lars--Ole Hansen, ředitel
pro střední a východní Evropu. Rád jsem tedy přijal nabídku na rozhovor s oběma
pány, doufaje, že se dozvím nejen obvyklé obchod-ní a technologické informace,
ale že se mi podaří poodhrnout roušku tajemství, jak Compaq změní život v
Digitalu.
Jaká je podle vašeho názoru situace na evropském trhu informačních technologií
na počátku roku 1998?
Hansen: To je velmi široká otázka. Řekl bych, že tu probíhá střetnutí platformy
Windows s Unixem, a na druhé straně souboj PC architektury Intel se síťovými
počítači, které se snaží prosadit Sun, Oracle a další.
Santner: Z obchodního hlediska je důležité, že Evropa se vrací do IT byznysu.
Poslední tři nebo čtyři roky patřila Evropa, samozřejmě především její západní
část, k trhu se značným útlumem. Nyní dochází k oživení evropského trhu,
především trhu PC.
Vidíte pro toto oživení nějakou očividnou příčinu?
Hansen: Těžko hledat nějaké přesné příčiny. Bylo zřejmé, že někteří kapitáni
počítačového průmyslu, např. Bill Gates a Andy Grove, se snažili ve svých
prohlášeních a přednáškách motivovat velké evropské zákazníky k novým
investicím do informačních technologií.
Dále je pravděpodobné, že obava ze zastavení nebo kolapsu informačního systému
k 1. 1. 2000 přiměla mnoho firem k hlubšímu zamyšlení nad informačním systémem
a posléze k nákupu nových technologií.
Jaká je v tomto kontextu situace ve východní Evropě, případně tady, na českém
počítačovém trhu?
Santner: Východní Evropa je pro nás dobrým trhem, který v posledních letech
vykazoval velký nárůst. Samozřejmě, politická a ekonomická situace zde v České
republice způsobila stagnaci zdejšího trhu. To neznamená, že nemůžeme dosáhnout
růstu obratu, ale je to stále těžší, protože zákazníci nemají v úmyslu
investovat. Nyní se však zdá, že rok 1998 přinese návrat pozitivního vývoje
trhu v České republice. Negativní reakce trhu totiž působí jako šok následuje
po restriktivních opatřeních vlády. Trh však nevydrží stagnovat déle než rok,
protože pak se vrátí přirozená potřeba nových technologií a zase se trh začne
oživovat.
Společnost Siemens Nixdorf nedávno ohlásila počítač PC připojitelný k
televizoru. Je samozřejmé, že dnešní uživatelé PC nezahodí monitory a nesednou
si před televizor, ale takový přístroj má aplikace např. v hotelových nebo
veřejných informačních systémech, veřejných terminálech Internetu apod.
Zajímáte se také o tento segment trhu?
Santner: V tomto případě nás zajímá něco jiného ne strana klienta, ale strana
serveru. Proto máme softwarovou divizi AltaVista a proto mnoho našich serverů
běží na "významných místech Internetu". Naši 64bitovou technologii najdete
např. u Yahoo, Netscapu, Lycosu, Infoseeku a mnoha dalších dodavatelů velkého
množství informací.
Jaká je momentální situace s Compaqem?
Hansen: Každý den se setkáváme s novými spekulacemi, co by se mohlo stát a co
se určitě stane. Z naší strany je tedy "tiché období", v němž se v zákulisí
vyjasňují strategie, s nimiž vystoupíme na veřejnost v pravý čas. Mohu snad jen
dodat, že se nám zdá, že propojení Digitalu s Compaqem je svým způsobem šťastné
a komplementární. Zatímco Compaq je společnost velmi silná v oblasti PC, my
máme dobře rozvinutou strukturu služeb, výkonné Alpha servery a minipočítače.
V současné době bude ještě 3 až 4 měsíce ticho a speciální týmy budou pracovat
na propojení obou firem a na struktuře nové společnosti.
Není firemní kultura a mentalita obou firem až příliš rozdílná?
Hansen: Určitě ano. Zatímco Digital je zaměřen na uplatnění posledních
technologií, na znalosti, zákazníka a vztah s ním, Compaq se orientuje na akce,
kampaň, objem. Přesto se domnívám, že budeme-li přistupovat k propojení firem s
citem, můžeme spojit výhody obou přístupů a profitovat z toho. Nová firma bude
totiž spojovat mnoho obchodních modelů a bude sloužit mnoha různým zákazníkům.
Někde se tak uplatní především styl a kultura Digitalu, jinde mentalita Compaqu.
Takže nesouhlasíte se spekulací, že Intel koupil Alphu jen proto, aby zastavil
její výrobu a uvolnil cestu svým procesorům?
Hansen: Ne, to jistě ne. Pokud je pro Alphu trh, Intel ji rád bude prodávat. A
co se Compaqu týče, mohl levněji než Digital koupit Unisys, který má podobné
zázemí jako my a také poměrně rozvinutou strukturu služeb. Digital koupil
poměrně draho na to, aby hodil přes palubu naše rodinné stříbro, kterým Alpha
bezesporu je.
Jaké novinky chystáte v oblasti Internetu?
Santner: Většina tzv. content providerů, dodavatelů informací, hledá způsob,
jak za své služby získat peníze. Jedním z řešení je pro nás software s
příznačným názvem Milicent (= tisícina centu). Umožní zřídit uživatelská konta
a např. za každý dotaz do databáze inkasovat zanedbatelný obnos. Ovšem takový
zanedbatelný obnos vynásobený počtem dotazů na velkém vyhledávacím stroji, to
už nejsou vůbec zanedbatelné peníze.
Děkuji za rozhovor.
8 0726 / dar









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.