Rozhodnou uživatelé

Jen pro rychlou rekapitulaci. Microsoft se pokouší vytvářet tzv. digitální identitu. Jak základ použil asi 165 milio...


Jen pro rychlou rekapitulaci. Microsoft se pokouší vytvářet tzv. digitální
identitu. Jak základ použil asi 165 milionů adres freemailu Hotmail (podle
pesimistů jich bylo aktivních asi jen 110) a vytvořil databázi, do které si
uživatelé nového systému jménem .Net Passport mohou ukládat další osobní data
včetně adresy či čísla kreditních karet. V současné době jich je asi okolo 200
milionů. Databáze má sloužit k tomu, abyste se jenom přihlásili do systému
Passport a pak už třeba při nákupu v elektronickém obchodě nemuseli zadávat
data, která jste jednou do Passportu vložili. Obchodník spřízněný s Passportem
nedostane vaše heslo, dostane pouze údaje, které jste odsouhlasili. Včetně
případného čísla kreditní karty.
Dokud se jednalo o e-maily či podobné méně důležité údaje, nikdo se příliš
nevzrušoval. Ale ve chvíli, kdy jde o peníze, začínají všichni křičet, jak
hodně nebezpečná je jediná databáze se všemi údaji skrytá kdesi v Kalifornii.
A to zejména na děravých technologiích Microsoftu. Softwarový obr sice časem
(1-2 roky) plánuje geografický cluster kvůli rozložení rizika z místní
katastrofy a v ještě delším horizontu dokonce svěření dat určitých skupin
uživatelů některým z důvěryhodných partnerům poskytovatelům Internetu či jeho
obsahu, ale stále zůstává otázkou, zda si sám neukrojil příliš velký krajíc.
Každopádně je však nejvýraznější hybnou silou v masovém nabízení skutečných
internetových služeb. Passport je ale jen předvojem a určitým základem pro
nasazení .Net My Services (původně Hailstorm). Ty by měly používat právě
digitální identitu uživatele a dodávat mu rozšířené služby (např. groupwarové
funkce). Platit by se mělo jen za ně.
Už na začátku svého snažení má však Microsoft řadu odpůrců, kteří kritizují
hlavně zneužití monopolu a také otázku bezpečnosti. Začíná boj s důvěrou
uživatelů v jednu monokulturu. Riskovat prozrazení či zcizení svých údajů
výměnou za pohodlí?
Jak to však vypadá, v Microsoftu jsou realisté. Potvrzují to slova Adama
Sohna, produktového manažera .Net služeb: "Důvěra je něco, co se získává. My
Services jsou možností. Když se vám nelíbí, co nabízíme, pak to nepoužívejte.
Kdysi také existovala jedna bankovní karta, která spolupracovala s jedním
typem automatu jedné banky. Standardy a interoperabilita přišly později."
Nemohl to říci lépe.
1 2075 / rsm









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.