S nadhledem: Hraje se jen o peníze

Poslední týden byl Internet navštíven velmi nepříjemnou chorobou: nedůvěrou investorů. O souvislostech píšeme jinde...


Poslední týden byl Internet navštíven velmi nepříjemnou chorobou: nedůvěrou
investorů. O souvislostech píšeme jinde, Microsoft a pád akcií technologických
firem jsou v tomto Computerworldu námětem dalších zamyšlení. Nyní se tedy
podíváme na tři témata: nový Netscape, pan Linx a budoucnost webové reklamy.
Netscape číslo 6
Na světě je dlouho očekávaná verze Netscapu. Nevím, zdá se mi, že už je prostě
pozdě. Řadu drobných vylepšení a "vtípků", které podporuje pouze Internet
Explorer (mnohdy v lepším souladu s normami konsorcia W3C než minulé verze
Netscapu), jsem si prostě oblíbil a nechci se o ně připravit pochybuji, že by
je nový Netscape dokázal obsáhnout.
Nová verze má však samozřejmě smysl minimálně pro uživatele Linuxu. Souhlasíte
se stanoviskem, že tomuto operačnímu systému zatím skutečně použitelný webový
prohlížeč chyběl? Anketa na Linuxworldu zatím svědčí o tom, že uživatelé to tak
vnímají. Zbývá jim popřát, aby "šestka" tuto situaci změnila, ale nevím nevím...
Abych Netscape pouze nehaněl: jeho jméno má na Internetu samozřejmě stále zvuk,
minimálně z nostalgických důvodů se řada lidí chtěla na novou verzi podívat a
výsledkem bylo přetížení příslušných serverů.
K tématu Netscapu mě ještě napadá, že projekt může sloužit jako ilustrace
slabin a předností vývoje, který probíhá v Open Source komunitě ono se tedy
těžko konkuruje kapitálu, který je do vývoje Internet Exploreru schopen
investovat Microsoft.
A poslední věc: stále úplně nechápu, proč je v rámci nové identity AOL/Sun
jméno Netscape opouštěno a ponecháno zapomnění. Přece jen: vždyť to byla první
z internetových firem, která analytiky šokovala svým triumfálním vstupem na
americkou burzu...
Aféra pana Linxe
Odchod řady významných tuzemských serverů z výměnného reklamního systému
Mr.Linx nechceme příliš komentovat. Jednak je jednou ze stran sporu náš
konkurent, nakladatelství Computer Press (tudíž bychom mohli být zcela logicky
obviněni z nedostatku povinné nezávislosti), jednak nemáme o kauze zdaleka
tolik informací "zevnitř", jako můžete najít na internetových serverech (Lupa
apod.) a v následných diskuzích u jednotlivých článků.
Když jsem sledoval příslušné diskuze, spíše než viditelné verbální přestřelky
mě zaujaly skryté a méně zjevné souvislosti. Někde třeba jakoby zničehonic
najednou zmizí z odkazů na partnerské servery jedna položka. Reálný význam
takového kroku je sporný (pochybuji, že ty výměnné linky někdo příliš používá
přímo k odskokům, účinkují spíše podprahově a na pozadí, čtenář si zapamatuje,
že nějaký server vůbec existuje), je to však zajímavý signál do skládačky "ten
a ten je právě spojencem toho a toho proti tomu a tomu".
V diskuzích o reklamních bannerech vycházely najevo i další zajímavosti.
Otázkou je kupř. reload stránek. Na jednu stranu uživatele lehce obtěžuje, na
stranu druhou se zvyšuje počet zobrazení bannerů. Odtud je již jen krůček k
nápadu, proč nespojit obojí dohromady a nereloadovat pouze bannery. Je něco
takového přijatelné třeba tam, kde uživatelé tráví v jedné relaci např.
diskuzní fórum relativně dlouhý čas? Záleží samozřejmě na dohodě mezi
inzerentem a příslušným serverem. Mnohdy však nejde o výsledek dohody, ale o
různé triky na hranici podvodu. V této souvislosti je pozoruhodným případem
extrému onen fígl, kdy nějaký program volá (samozřejmě opakovaně) pouze banner
a nikdo se neobtěžuje s načítáním stránky, která ani nemusí existovat.
Budoucnost bannerů
V době, kdy se burza odklání od start-upů a technologických firem vůbec, je
znedůvěryhodnění bannerového systému to poslední, co internetové firmy
potřebují. Poměr lidí, kteří na reklamní proužky klikají, ovšem dlouhodobě
klesá. Analytici se proto domnívají, že namísto klasických bannerů budou muset
servery nabídnout spíše jiné formy spolupráce např. procenta z transakcí. Jak
ukazují poslední finanční výsledky společnosti Yahoo, i ty portály, které si
ukrajují z bannerového koláče významný podíl, již pošilhávají po dalších
zdrojích příjmů.
Tento trh je však ještě v plenkách. Servery musejí s možným odlivem bannerové
inzerce do budoucna počítat, nicméně teď by takový vývoj ještě stále znamenal
katastrofu. Podíly na transakcích navíc vyvolávají další příspěvky do věčné
diskuze o nezávislosti médií. Jestliže zpravodajský server žije ze
zprostředkování prodeje určité komodity, je tím lehce ovlivněna míra jeho
recenzní kritičnosti.
0 1058 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.