Šachové programy triumfují

Ve vývoji výpočetních systémů sehrály nemalou úlohu i šachové partie mezi člověkem a počítačem. Vítězství...


Ve vývoji výpočetních systémů sehrály nemalou úlohu i šachové partie mezi
člověkem a počítačem.

Vítězství šachového programu Hydra nad jedním z nejlepších
hráčů světa, britským velmistrem Adamsem, v drtivém poměru
5,5:0,5 je komentátory pokládáno za výrazný zlom. Převaha stroje nad člověkem
začala být jednoznačná. Ze zápasu, který se koncem letošního června uskutečnil
v Londýně, lze vyvodit hned několik obecných trendů.
V případě Hydry se především ukázalo, že šachovým programům stále ještě pomůže
zvyšování výkonnosti hardwaru. To se na první pohled může zdát samozřejmé, ale
je třeba si uvědomit, že šachová hra se vyznačuje silnou kombinatorickou
explozí. Od určité chvíle proto vyšší výkon ve skutečnosti ovlivní hloubku
propočtu pouze velmi málo.

Silný cluster
Zatímco v posledních zápasech nastoupili proti předním světovým hráčům programy
běžící v podstatě na lepším PC, Hydra je programem optimalizovaným pro
konkrétní superpočítač (podobně tomu bylo také v případě stroje DeepBlue od
IBM, který vítězstvím nad Kasparovem v roce 1997 odstartoval velký zájem o
šachové počítače i mezi širší veřejností). Hydra využívá cluster 64 počítačů,
srdcem každého z nich je procesor Intel Xeon pracující na frekvenci 3,1 GHz.
Cluster se skládá ze 16 uzlů po 4 počítačích a každý uzel disponuje 64 GB
operační paměti. Na rozdíl od starších strojů založených na kartách ASIC
využívá Hydra technologii programovatelných hradlových polí.
Výkon Hydry je přirovnáván k asi 200 osobních počítačů, jejichž 100 miliard
operací za sekundu pak údajně odpovídá propočtu 200 milionů tahů. Jak bylo
uvedeno výše, 200násobný výkon ovšem sám o sobě neumožňuje zase o tolik hlubší
propočet; za sílu Hydry musí být tedy odpovědné především něco jiného
optimalizace softwaru pro konkrétní hardware a zdokonalené "obecné" algoritmy.
V této souvislosti tvůrci programu uvedli především vylepšené možnosti tzv.
ořezávání Hydra prohlásí celou řady variant rychle za irelevantní a dále je
nezkoumá, což počítači umožní využít výkon tam, kde se obrazně řečeno lámou
ledy.
Hydra nemá zabudované žádné samoučící algoritmy, její tvůrci program na základě
výsledků postupně ladí sami.

Další aplikace
Hydru postavila a sponzorem zápasu byla společnost PAL, jež sídlí v Abú Dhabí
ve Spojených arabských emirátech. Zde se nachází i vlastní superpočítač, který
při utkání komunikoval se soupeřem v Londýně prostřednictvím internetu. Podobně
jako v případě počítače Deep Blue má utkání pro tvůrce systému především
marketingovou hodnotu společnost PAL nabízí clustery založené na
specializovaných kartách FPGA na komerčním základě. Hydru lze použít nejen ke
hraní šachů (specializovaný není hardware jako takový), ale i pro další
výpočetně náročné úlohy od analýzy DNA a některé simulace až po úlohy
kryptografické. Počítač za pět minut najde všechna prvočísla až po 1051 a
výrobce také uvádí, že Hydra by během minuty dokázala vyhodnotit otisky všech
lidí žijících dnes na Zemi.

Budoucnost
Už před zápasem většina odborníků sázela na vítězství Hydry, výsledek 5,5:0,5
je však přesto šokující (odhadovalo se spíše 4:2 a diskuse se vedla o tom, zda
se Adamsovi podaří alespoň jednou vyhrát). Hydra dosud v žádné partii s
člověkem neprohrála. Komentátoři si navíc povšimli skutečnosti, že na rozdíl od
předcházejících zápasů člověka se strojem, v nichž se velmistři dopouštěli
hrubých chyb a přehlédnutí, Hydra prostě Adamse přehrála. Její hra nebyla
"strojová", ale připomínala silného šachového velmistra s ofenzivním pojetím.
Bravurně zvládala zavřené pozice i koncovky, pokládané dosud za slabinu
šachových programů.
Z hlediska výsledku přirozeně vzniká otázka, zda další utkání člověka s
počítačem mají za uvedených podmínek vůbec smysl. Možná, že na obzoru je spíše
doba, kdy proti sobě budou nastupovat týmy kombinované z člověka a počítače. V
turnajích už ostatně byli odhaleni podvodníci vypomáhající si počítačem
načerno. Stoupat bude zřejmě také popularita turnajů samotných počítačů.
Třebaže současné šachové počítače nemají nic společného s metodami umělé
inteligence, souvisí významně s tímto oborem. Přinejmenším tak, že minimálně v
oblasti šachové hry boří mýtus o lidské jedinečnosti. Stále sofistikovanější
šachové algoritmy a heuristiky ukazují obecně také stoupající efektivitu řešení
dalších úloh vyznačujících se kombinatorickou explozí.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.