Schopný a neschopný poradce

Znáte anekdotu o bačovi a konzultantovi? Přijel na pastvinu mercedes a z něho vystoupivší elegantní pán říká bačov...


Znáte anekdotu o bačovi a konzultantovi? Přijel na pastvinu mercedes a z něho
vystoupivší elegantní pán říká bačovi, že mu sdělí přesný počet ovcí na
pastvině, když mu odměnou za tento výkon dá jednu ovci. Bača přikývne a neznámý
vytáhne notebook se speciální anténou, kterou namíří kamsi do kosmu a praví:
Ale ještě než se mercedes rozjede, bača se ptá dotyčného za volantem: "Mladý
pane, a teď zase já. Když uhodnu vaše povolání, vrátíte mi, co jste si teď
vzal?" Elegán souhlasí a ke svému údivu slyší, jak starý muž říká: "Vy jste
konzultant." Když se ho nevěřícně ptá, jak na to přišel, tak dostává tuto
odpověď: "Inu, milý pane, za prvé jste se mi vnutil, za druhé jste mi podal
informaci, kterou znám, a za třetí jste stejně vysoce kvalifikovaný, jako
ostatní lidé z vaší branže, protože jste si do auta nacpal mého ovčáckého psa."
Ale nebuďme na konzultanty tak přísní, i když je známo, že se vedoucí manažeři
vskutku nezřídka potýkají právě s neblahými důsledky takové poradenské služby,
která firmě mnoho štěstí nepřinesla. Řeč je hlavně o externím servisu. Svědčí o
tom nakonec i četné soudní pře, kdy objektem žaloby jsou právě konzultanti.
Stále více záloh
V některých případech zejména v oboru pojišťovnictví narůstají stížnosti na
chybná doporučení externích poradců až o 30 % za posledních pět let. Rostoucí
počet žalob se týká hlavně oboru informační technologie včetně takových
zdánlivě nepochopitelných záležitostí, jakou je chybná instalace nákladných
počítačových systémů v podniku. Konzultanti se pochopitelně brání poukazem na
to, že když šéfové nejsou spokojeni s hospodářskými výsledky ve svěřených
společnostech, tak nejdříve hledají viníky za branami svých závodů a jako první
jsou vždy "na ráně" právě konzultanti.

Přísnější metr
Společnosti, které jsou v mnohém závislé na servisu externích konzultačních
firem, nyní ve vztahu k nim značně přitvrdily, což se projevuje i v té
skutečnosti, že požadují přísnější dikci i v uzavíraných smlouvách. Až dosud se
totiž stávalo, že poradenská firma se navenek vykazovala různými špičkovými
kapacitami v oboru, to pokud šlo o reklamu, ale přitom k firmám posílala leckdy
jen druhořadé pracovníky. A tak není divu, že například John K. Keitt junior,
partner právnické firmy Dewey Ballantine v New Yorku, nyní doporučuje svým
klientům, aby si ve smlouvách s konzultanty vždy nechali jmenovitě uvádět
jednotlivé poradce se stručným hodnocením jejich kvalifikace a s přesným
určením, za jakou část instalace jsou odpovědni.

Chyba za 185 mil.
Fakta z praxe v USA svědčí o tom, že ve vztahu ke konzultantům skutečně už
nemůže jít o žádnou benevolenci. Například řetězec oděvních obchodů
Merry-Go-Around zažaloval konzultační firmu Ernst & Young o uhrazení částky 185
milionů dolarů za chybně provedenou poradenskou práci, která jí způsobila újmu
na trhu. Uvedená konzultační firma si účtovala 4,5 milionu dolarů za
vypracování projektu, který měl obchodní síti Merry-Go-Around pomoci zpomalit
pokles a navodit atmosféru k oživení. Poradci sestavili projekt, podle něhož se
situace řetězce Merry-Go-Around vůbec nezlepšila, ale díky tomuto zcela
diletantsky vypracovanému doporučení přišla ještě o dalších 180 miliard dolarů.
Navíc bylo ještě prokázáno, že konzultační agentura Ernst & Young doporučovala
nechat stále v provozu i nerentabilní obchody řetězce, a to jen proto, že
spolupracovala i s investory dalších obchodních sítí, kterým doporučovala
totéž, tedy nezavírat krachující provozy. Tuto skutečnost Ernst & Young před
konkurzním soudem zatajila. Nakonec byla nucena dle rozhodnutí soudu zaplatit
řetězci Merry-Go-Around náhradu za škodu způsobenou špatnou konzultační
činností v požadované výši 185 milionů dolarů.

Jde to i jinak
Na druhé straně se stále více ukazuje, že lze i v poradenství odvádět dobrou a
spolehlivou práci, což platí hlavně o nových konzultačních firmách složených z
mladých specialistů na elektronický obchod. Odborná veřejnost je začíná
označovat jako "e-savvy newcomers", což lze volně přeložit jako "nové
elektronické firmy, jejichž pracovníci mají všech pět pohromadě". Řada z nich
začínala ještě před několika málo lety jako čerství absolventi v roli designérů
webových stránek. Tito specialisté, kteří plně odpovídají povaze nadšenců do
práce čili workoholiků, už dnes ve svých firmách produkují značné zisky. A
protože jsou nejen mladí, ale i patřičně nekonvenční, dávají svým konzultačním
firmám takové neotřelé názvy jako například Razorfish (Střenka mořská), Cluster
(Hrozen) nebo Sapient (Pamoudrý). Nejde ovšem jen o názvy, ale o výkonnost.
Poradenských služeb právě těchto nových elektronických firem plně a úspěšně
využívají především takové známé obří společnosti jako CBS, Nokia, Sony nebo
American Express.

"Malí" nastupují
Tyto a další malé poradenské firmy s několika desítkami zaměstnanců, jejichž
zisky se pohybují kolem 170 milionů dolarů (Razorfish), samozřejmě nemohou
ohrozit obří konzultační korporace, jakou je už zmiňovaná Andersen Consultig
(65 000 pracovníků), která vykázala v roce 1999 výnosy v hodnotě 8,9 miliardy
dolarů. Avšak "ti malí" vůbec neztrácejí optimismus a zdravý úsudek. Anders
Eriksson, šéf evropských aktivit vzpomínané firmy Razorfish, k tomu říká:
"Velcí kvůli nám neztratí peníze, ale už teď ztrácejí příležitosti. Hlubší
pochopení informační technologie poskytuje našim mladým elektronickým firmám
značný náskok. Myslíme digitálně, dýcháme digitálně a naše duše je digitální.
To nás odlišuje od velkých."
V této souvislosti nutno vidět, že někdo zpočátku spatřoval v elektronických
systémech jen "cosi" vedlejšího, možná dokonce pomíjivého, nebo snad jakýsi
módní výstřelek. Ačkoliv řada globálních korporací dospěla před několika lety k
závěru, že potřebují prezentaci na Internetu, neměly přitom vůbec ponětí, co s
"tím" dál dělat. Totéž platí i o velkých konzultačních firmách. A to otevřelo
dveře takovým webovým designérům, jakými jsou Razorfish nebo Icon Medialab,
které velmi rychle zareagovaly na příležitost a neméně rychle postupují
kupředu. Menší konzultantské firmy si jsou plně vědomy, že aby mohly i nadále
získávat smlouvy od nadnárodních korporací, musejí samy trvale růst. Kvalitou.
Rychlostí. Spolehlivostí. Ulf Dahlsten, generální ředitel Icon Medialab, tvrdí,
že jeho firma "dnes může nabídnout globální řešení, která byla ještě před
pouhými šesti měsíci něčím nemyslitelným". Je spolu s ostatními lidmi z nových
elektronických konzultačních firem přesvědčen, že společnosti zaměřené na
Internet změní mapu celého konzultačního terénu. Věří, že všechno, co lze
digitalizovat, bude digitalizováno. A to jen urychlí proces, kdy nespolehliví
odpadnou.
0 3241 / jaf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.