Search Engine Marketing

Máte hotovou webovou stránku, o které si myslíte, že je kvalitní a má šanci přitáhnout zájem surfařů, nebo spou...


Máte hotovou webovou stránku, o které si myslíte, že je kvalitní a má šanci
přitáhnout zájem surfařů, nebo spouštíte nový prodejní web. Jak dát světu
vědět, že vaše stránky existují? Určitě je možné zakoupit reklamní prostor a
spustit bannerovou kampaň, tento způsob ale nepatří k nejlacinějším. Ještě
důležitější však je správně a chytře umístit své stránky do důležitých
katalogů a vyhledávačů.
Většina uživatelů (odhady hovoří o 85 procentech) nachází nové stránky pomocí
fulltextových vyhledávačů nebo katalogů. Platí však, že v těchto seznamech je
atraktivních prvních 20-40 odkazů a zbytek je jen do počtu, protože nikdo není
ochoten prohlížet několik tisíc položek. Právě proto vznikl tzv. SEM (Search
Engine Marketing) neboli také marketing založený na vyhledávačích, který
zkoumá více či méně sofistikované způsoby propagace webových stránek ve
vyhledávacích službách. Nejedná se o žádnou marketingovou Popelku, protože
obchodníci si začali uvědomovat, že dobrá startovní pozice rozhoduje o
návštěvnosti či prodeji zboží. Například v USA se za povedené umístění odkazu
specializovaným firmám platí od 1 000 do 10 000 dolarů.

Kam s nimi?
SEM se v podstatě zaměřuje na tři hlavní typy vyhledávacích strojů, kam lze
stránky umístit. Jedná se o katalogové stránky, fulltextové vyhledávače a
pay-per-click (PPC) vyhledávače. Do katalogů se dostanete tak, že vyplníte na
webu formulář s uvedením názvu stránek a jejich popisem, ten je potom ověřen a
zařazen do katalogu, ale samozřejmě s jistou prodlevou. Například na Yahoo!
to může trvat až pět měsíců (pokud si nepřiplatíte pak je vše zařízeno do
sedmi pracovních dní). Také český Seznam poskytuje zanesení záznamu během
sedmi dní, ovšem zdarma. Vyhledávací stroje (search engines) využívají k
vyhledávání a indexaci stránek automatizované programy (roboty, pavouky),
které se šíří z jednoho webu na druhý. Na základě četnosti slov, jejich
umístění v textu a dalších pravidel potom sestavují výsledek vyhledávání při
zadání dotazu. Protože frekvence prohledávání je různá, je vhodné celý proces
indexace vaší stránky urychlit postoupením adresy přímo do vyhledávače.
V České republice se zatím prosadily jen tyto první dva typy či jejich
kombinace tedy katalogy a prohledávání textu. Ve většině katalogů je možné
také zakoupit premiérové umístění na vrchu stránky, ale rozhodně to není levná
záležitost. Například na Seznamu přijde služba Seznam doporučuje (dříve
Placený odkaz) na 7 500 Kč měsíčně.

PPC model
PPC model funguje ve známých vyhledávačích, jako jsou AltaVista a Yahoo!,
které používají centrální registr Overture (www.overture.com) Jeho princip je
následující. Klient si vybere klíčová slova, pod kterými chce být nalézán,
vytvoří si název záznamu a popis (jejich objektivita a výstižnost je
kontrolována) a pak nabídne, kolik je ochoten platit za jedno kliknutí
uživatele, které z vyhledávacích strojů přijde. Podle umístění v aukci zájemců
se odvíjí i jeho postavení na stránkách, pak už je odkaz na jeho stránky
distribuován do partnerských vyhledávačů. Je to věda
Existuje několik základních pravidel, jak se propracovat na přední místa
žebříčků, a tyto služby dnes poskytují (i u nás) specializované firmy, které
také změří i finanční náročnost. Pravidla a algoritmy pro roboty se totiž
často mění, některá jsou obecně známá a jiná zůstávají naopak v tajnosti, aby
se nedalo pořadí příliš ovlivňovat. Roboti mají rozdílné preference při
hodnocení klíčových slov, některé vyhledávače (např. Google) zase určují
pořadí na základě popularity stránky neboli podle toho, kolik odkazů na ni
vede z jiných URL. Mezi obecné zásady patří častá (ale ne nadměrná) frekvence
klíčových slov a jejich přidání na relevantní místa v kódu, propojení s
dalšími weby apod. Celý proces SEM pak musí zahrnout pečlivou analýzu
klíčových slov a obsahu stránek, optimalizaci stránek, registrování ve
vyhledávačích a katalozích a vyhodnocení výsledků. Samozřejmě však platí, že
když se uvedenými pravidly budou řídit všichni, jejich účinnost se začíná
blížit nule.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.