Servery běžící bez výpadků

Spolehlivost serverů a jejich nepřetržitý chod se stala s nástupem e-businessu ještě důležitější než dosud. Exist...


Spolehlivost serverů a jejich nepřetržitý chod se stala s nástupem e-businessu
ještě důležitější než dosud. Existuje několik možností, jak splnit i náročné
požadavky zákazníků. Např. uživatelé NetWare 5.1, kteří chtějí zvýšit
spolehlivost svých serverů, si mohou pořídit nedávno uvedenou novou verzi
softwaru firmy Novell pro klastrování serverů.
NetWare Cluster Services (NCS), software pro klastrování serverů uváděný na trh
koncem března tohoto roku, zahrnuje podporu pro aplikační server Novell Netware
5.1 a několik nových vlastností, které uživatelé považují za důležité pro
zajištění provozu svých sítí.
Minulý podzim Novell uvedl NCS pro sítě NetWare 5. NCS zvyšuje dostupnost sítě
tím, že umožňuje vytvořit klastr spojením až 32 serverů s procesory Intel.
Servery spojené do klastru mají přístup ke sdíleným diskům prostřednictvím
Fibre Channelu a mohou se vzájemně zastupovat, jestliže některý z nich selže.
Stejná zlepšení se vztahují i na servery NetWare 5.
Možná nejdůležitějším novým rysem NCS je jeho schopnost umožnit jednomu serveru
zastoupit ostatní v případě poruchy. "Moji uživatelé mají svoje denní postupy
svázané s e-mailem," říká John Haynes, ředitel síťových služeb na Mary
Washington College ve Virginii. "Klastrování bude znamenat velkou pomoc pro
poskytnutí maximální provozní doby mých GroupWise serverů v prostředí NetWare.
Stejně tak to bude přínos i pro front-end servery, na kterých běží Novell
Enterprise Web Server."
Snazší údržba
Další vlastnost NCS umožní podle Warda Cooka, vedoucího útvaru zpracování dat
na University of Maryland, správcům sítí odstavit servery pro účely údržby bez
přerušení operací v síti. "Klastrování nám poskytuje více času na údržbu," říká
Cook.
Cook může spojit dva servery do klastru a jeden odpojit, zatímco druhý přebírá
provádění operací. "Snižuje to množství lidí klepajících na naše dveře, aby se
podívali co se děje, když jeden z kritických serverů spadne," říká.
"Dnes mám na starosti 20 serverů, které čas od času vyžadují hardwarový upgrade
disků," říká Mike Glassman, administrátor počítačových systémů v Israeli
Airport Authority v Tel Avivu. "Někdy není možné najít čas na odstávku byť jen
několika hodin na instalaci a přenesení dat. Několik našich systémů jsou
systémy 24-7 (tedy s provozem 24 hodin denně 7 dní v týdnu) a doba odstávky
musí být na absolutním minimu."
Glassman používá NCS i k eliminaci možnosti selhání na své síti. "Už nikdy
nebudu mít jen jeden server pro logon. Pokud bude na serveru chyba nebo spadne,
už to nebude vadit," říká.
Nová verze NCS navíc umožňuje správci sítě překonat případné problémy DHCP
(Dynamic Host Configuration Protocol) serveru a tím zvýšit dostupnost. DHCP
automaticky přiděluje adresy uživatelům, kteří se chtějí připojit k Internetu.
"DHCP je jednou ze základních služeb, na které společnosti spoléhají při správě
IP adres," uvádí John Kretz, prezident Enlightened Point Consulting Group ve
Phoenixu.
"Když server spadne, tak ostatní DHCP servery nejsou žádným způsobem
upozorněny, že mají převzít požadavky za spadlý server, ani nemají záznam jím
přidělených IP adres," poznamenává Haynes z Washington College. "Máte pak plné
ruce práce s opravováním duplikátních IP adres přidělených náhradním serverem
DHCP."
Technická pomoc
Nasazení nových produktů často vyžaduje od správců sítí konzultace s technickou
podporou výrobce. V tomto ohledu přichystala společnost Novell svým americkým
uživatelům nemilé překvapení zvýšila totiž cenu konzultačních služeb.
V minulém roce se obrátilo na Novell s žádostí o pomoc 25 000 zákazníků a z
nich více než 16 000 nemělo uzavřené smlouvy o podpoře. Reakce se tedy dala
očekávat. Společnost zvýšila cenu za telefonickou podporu v jednotlivých
případech z 200 na 300 dolarů to je 50% nárůst. (Zvýšení ceny platí už od 1.
února. Pro evropské zákazníky naštěstí ke změně nedošlo podle zástupců českého
zastoupení Novellu se zdražení týká pouze USA.)
Alternativy
Jeden z důvodů, proč Novell zvýšil cenu volání na linku 0800, je snaha
přesvědčit zákazníky, aby používali další služby (podpory uživatelů), z nichž
některé jsou bezplatné. Tyto další služby zahrnují Novellem organizované
diskuzní skupiny na Internetu, databáze znalostí, problémů a jejich řešení a
Novell Support Connection CD. Dále je k dispozici LogicSource, kolekce CD-ROMů
obsahujících detailní informace o produktech Novell.
Podle zástupců Novellu, zvýšení ceny za technickou pomoc "umožní Novellu
zachovat vysokou kvalitu služeb všem zákazníkům". Jestliže budou inženýři,
odpovědní za podporu zákazníků, méně zatěžováni telefonickými žádostmi o
asistenci, budou moci věnovat víc času řešení skutečně závažných problémů.
Někteří uživatelé říkají, že využívají diskuzních skupin Novellu, ale rádi by
měli i možnost telefonické podpory. I když diskuzní fóra Novellu pro podporu
zákazníků i dokumentace jsou opravdu dobrá, neměla by to podle nich být jediná
možnost.
"Novell byl opravdu velmi dobrý v poskytování odpovědí. Volali jsme mnohokrát
během celé doby stavby sítě a odpověď jsme dostali vždy za chvíli," říká síťový
specialista státní administrativy v Severní Karolině. "V případě Microsoftu
jsme se dopustili té chyby, že jsme volali v několika málo případech v
záležitostech týkajících se Windows NT a SQL Serveru. Po nekonečném čekání a
zatížení účtu částkou 150 dolarů nám řekli, abychom restartovali systém. Zdá
se, že to je odpověď Microsoftu na cokoliv."
Mimo běžnou pracovní dobu účtuje americká pobočka Novellu 450 dolarů za
jednotlivý případ. Uživatelé říkají, že tato sazba, i když je vysoká, stojí za
vyřešení problému, kvůli kterému by jinak strávili víkend v práci.
0 0893 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.