Sidewinder Force Feedback Wheel

Nikdo, kdo přichází s počítači denně do styku, se hrám nevyhne. Dříve nebo později se objeví titul, který vás pr...


Nikdo, kdo přichází s počítači denně do styku, se hrám nevyhne. Dříve nebo
později se objeví titul, který vás prostě chytne a hned tak nepustí. Ať už jsou
to strategie, akční hry nebo třeba automobilové závody. A co teprve když
vyzkoušíte závodní hru na Force Feedback volantu.
Force Feedback
Silová zpětná vazba, jak by se asi anglický termín "Force Feedback" dal
přeložit, představuje
doplnění klasických herních ovladačů (joysticků, volantů) o schopnost reagovat
na situaci ve hře a "chovat se" podle ní v praxi to znamená, že Force Feedback
zařízení nejrůznějším způsobem vibruje, pohybuje se a klade odpor. Ovládání hry
díky tomu dostává nový rozměr, protože počítač se tak stává interaktivním nejen
v oblasti zrakové a sluchové, ale i hmatové. Lidově řečeno volant či joystick
vám v ruce prostě ožije.
Výlet do historie
Technologie Force Feedbacku rozhodně nepatří mezi novinky posledních měsíců.
Mimo jiné byla použita v herních "coin-op" (mincových) automatech Hard Drivin,
San Francisco Rush či v asi nejznámější Daytona USA. Do oblasti PC začala
technologie Force Feedback pronikat zhruba před rokem a půl nejprve ve formě
joysticků (jedním z prvních byl CH Force FX joystick), k nimž se postupem času
přidaly i volanty. Force Feedback bohužel v počátcích postihla nemoc snad všech
nových technologií v oblasti PC vzájemná nekompatibilita. Vůbec prvním
standardem se totiž původně stala technologie firmy I-Force a mnohé starší hry
s podporou Force Feedbacku tak pracují správně pouze se zařízeními postavenými
právě na I--Force. Dnes je ale komunikace s herními periferiemi vedena v rámci
rozhraní Direct X, díky čemuž odpadá u novějších her valná většina problémů.
FF v podání Microsoftu
Prvním Force Feedback zařízením, které Microsoft na počátku letošního roku
uvedl na trh, byl joystick Sidewinder Force Feedback Pro. Sidewinder Force
Feedback Wheel vychází z technologie tohoto joysticku, ovšem nutno říci, že
výsledný dojem je mnohem lepší než u bezesporu precizního, avšak poněkud
podivně se chovajícího předchůdce.
Celá sada Sidewinder Force Feedback Wheel se skládá jednak z vlastního volantu,
pedálů (plyn a brzda, v Americe spojku moc neznají) a externího napájecího
zdroje. S volantem jsou dodávány i 2 závodní hry formule CART Precision Racing
a Microsoft Monster Truck Madness 2. Krom toho naleznete v krabici CD s
ovladači a programy pro nastavení volantu a anglický manuál. Verze, kterou nám
Microsoft na testování zapůjčil, byla určena pro Velkou Británii a tak jsme
byli nuceni upravit si síťovou zástrčku u trafa (tzv. operace "cut n paste"),
ovšem předpokládám, že u nás prodávané volanty budou ve standardním
"kontinentálním" provedení.
Vlastní instalace volantu byla více než snadná připevnění k desce stolu
(mimochodem velmi elegantní a přitom pevné), uložení pedálů pod stůl, zapojení
kabelů a připojení ke gameportu počítače. Právě u gameportu může nastat asi
jediná komplikace s instalací. Zařízení Force Feedback totiž používají ke
komunikaci s počítačem některé kanály vyhrazené jinak na gameportech zvukových
karet pro MIDI-IN a MIDI-OUT. To znamená, že pokud máte "obyčejný gameport",
který není na zvukové kartě, či zvukovou kartu, která nepřesně implementuje
MIDI rozhraní, může se vám stát, že volant prostě nerozchodíte. Konkrétně se
vyskytovaly problémy u karet Diamond Moster Sound (ty by však měly být vyřešeny
v nejnovějších verzích ovladačů, spolu s nainstalováním DirectX 6) a některých
dalších méně rozšířených typů. Na naší testovací sestavě (COMFOR Primo 300A,
PCI zvuková karta Diamond Sonic Impact) byly ovšem jak instalace, tak i provoz
bezproblémové. Přesto si neodpustím poznámku uvádět dnes na trh zařízení typu
Force Feedback komunikující výhradně přes gameport je přece jen trochu
nezvyklé. Vedle uvedených problémů se totiž přidává i nevýhoda vyššího zatížení
procesoru, než tomu je v případě připojení přes USB. Na druhou stranu je
pravda, že mnoho starších (ale i některých nových) sestav postrádá konektory
USB, zatímco zvuková karta a potažmo gameport je dnes již záležitostí zcela
běžnou.
Prvními tituly, po kterých asi každý sáhne, jsou přibalené CART precision
racing a Monster Truck Madness 2. A zde je bohužel i první slabina. Zvláště
CART jsou totiž již titul pár měsíců starý, graficky zrovna neexcelující,
zkrátka a dobře: nic moc. Navíc nevyužívají Force Feedback zrovna na maximum
(což je ovšem společné snad všem simulátorům F1). Monster Truck Madness 2 je
sice o něco lepší a snad i zábavnější (tedy alespoň co se hraní s Force
Feedbackovým volantem týče), avšak také to není absolutní špička. Teprve po
nainstalování některého ze skutečných AAA titulů poslední doby (nejlépe Need
For Speed III) se kvality tohoto volantu projeví v celé své kráse neskutečná
škála pohybových efektů, vibracemi motoru líšícími se podle otáček počínaje,
přes nejrůznější hrboly na silnici, výmoly, jízdu po písku a štěrku až po
výborné "plavání" volantu ve smyku či na sněhu. Volant navíc bezvadně simuluje
proměnlivý odpor řízení (ve většině her lze nastavit sílu) motorek, který ho
pohání, má opravdu slušnou páru a po několika hodinách hraní tak můžete být
docela slušně unaveni. Se silou souvisí i jedna nedokonalost volant nezvládá
zrovna nejlépe některé rychlejší kmity (nad 100 kmitů/s), na druhou stranu je
fakt, že při závodění si toho stejně člověk většinou nevšimne, nehledě na to že
z vyššího odporu volantu je přece jen lepší pocit, než z několika přesnějších
kmitů tam či onde. Při hraní s volantem s Force Feedbackem totiž nejde ani tak
o realističnost, jako o zábavu. Hra rozhodně není lehčí, spíš naopak je ale
rozhodně zábavnější.
Při hraní mnoha her s tímto volantem dochází i k jistým paradoxům. Zatímco při
jízdě ve skutečném voze pociťujete nárazy, vibrace či odstředivou sílu celým
tělem, zde je vše přenášeno pouze do volantu. Stejně tak výhled se většinou
"neotřásá" v souladu s povrchem, resp. chováním volantu (světlou výjimku tvoří
právě zmiňovaný Need For Speed III a pár dalších titulů), díky čemuž vzniká
mnohdy podivný pocit z jízdy. Stejně tak u mnoha her je náraz do překážky jen
velmi mizerně přenesen na pohyb (náraz) volantu (Need For Speed III je na tom
opět lépe, ujde i přibalený Monster Truck Madness 2). Sidewinder Force Feedback
Wheel zkrátka podává výkon zejména v závislosti na hře. Pokud máte titul, který
Force Feedback zvládá sice nerealisticky, ale zábavně (to jsou převážně hry
závodní, nikoliv simulátory F1), budete více než spokojeni, v opačném případě
nebude zážitek o mnoho lepší než u volantu obyčejného. Právě zde je ovšem vidět
postupný vývoj a zlepšování, takže v budoucnu budou snad již všechny hry
podporovat technologii Force Feedback k plné spokojenosti.
Závěr
Microsoft Sidewinder Force Feedback Wheel je výborný doplněk pro náruživé,
finančně zajištěné hráče. Má sice pár drobných nedostatků (kromě těch již
zmíněných je to i nemožnost používat volant v DOSu a většině DOSových her, ať
už s nebo bez Force Feedbacku). Jako celek je to však výborná sestava. Největší
nevýhodou se tak určitě stane jeho cena, která nejen že daleko přesahuje cenu
volantů bez Force Feedbacku, ale bohužel i srovnatelných konkurečních výrobků,
které jsou k mání mnohdy až o čtvrtinu levněji. Nic na tom nemění ani obě
přibalené hry, neboť se rozhodně nejedná o špičkové tituly (zejména při
srovnání s Motocross Madness, přibaleným ke gamepadu Freestyle Pro). Vzhledem k
tomu, že u nás je sortiment podobných doplňků ve srovnání s Velkou Británií či
USA přece jen velmi omezený, bude možná tento volant na předvánočním trhu
jedinou možnou volbou.
8 2990 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.