Simulace počítačových bitev pro armádu

Rostoucí výkon počítačů i jejich grafických subsystémů umožňuje stavbu realistických vojenských simulátorů. Kd...


Rostoucí výkon počítačů i jejich grafických subsystémů umožňuje stavbu
realistických vojenských simulátorů.
Když americké námořní síly a vojenské jednotky zahájily 8. listopadu loňského
roku výsadek proti vzpouře v irácké metropoli Falúdža, dozvěděl se celý svět
to, co vědí vojenští historici už řadu století: Konflikt ve městě patří mezi
nejnebezpečnější a nejkrvavější válečné střety. Nepřítel se může skrývat všude
za kterýmikoli dveřmi a za každým oknem, na každé střeše nebo za každým rohem.
Právě nejistota a terén jsou příčinou toho, že boj ve městě je nebezpečnou a
život ohrožující námahou a také jednou z nejnáročnějších vojenských operací.
Proto se nabízí otázka: Jak vytvořit odpovídající výcvikový terén, který by
účinně simuloval stres a nejistotu takových operací? Odpovědí může být použití
špičkových IT systémů a grafických subsystémů a jejich spojení s tradičními
výbušninami a ohňostroji. Tak dostanete naprosto kompletní, plně
automatizovanou a bezpečnou tréninkovou simulaci válečného konfliktu ve městě,
kterou doplňují obrazy a zvuky skutečných výbuchů náloží v automobilech,
minometných útoků a ostřelovačů.
"Armáda začíná používat techniku a technologie, které již vytvořil a posléze
vylepšil zábavní průmysl," prozrazuje generálmajor vzdušných sil ve výslužbě
Lee Downer. Downer byl důstojníkem amerických vzdušných sil odpovědným za
výcvik pro letecké bojové operace a řídil projekt simulátorů pilotních kabin
přístupných v celé zemi z webu. Dnes je konzultantem společnosti Gestalt.
"Díky této simulaci se mohli váleční piloti skutečně cítit jako v boji," říká
Downer. "Možná museli na simulátoru odvést tvrdší práci, než kdyby šli do akce.
Teď jde o to, jak tuto technologii přizpůsobit i pozemním silám."

Novinky
Pokroky v grafice a v oboru superpočítačů slibují od základů změnit vojenský
výcvik. "V několika posledních letech získaly grafické karty osobních počítačů
lepší schopnosti než drahé simulátory," souhlasí Paul Debevec, filmař z
výzkumného střediska Institutu pro kreativní technologie při Univerzitě Jižní
Kalifornie.
Programátoři podle jeho slov teprve začínají tyto schopnosti
využívat. "Dnes už je například možné provádět výpočty v plovoucí řádové čárce
pro každý obrazový bod (pixel) a pro každý vrchol modelu; obrazové buffery
disponují dostatečnou bitovou hloubkou, aby mohly zobrazovat světlo v plném
rozsahu tak, jak ho známe z reálného světa od hlubokého stínu až po oslepující
sluneční svit," vysvětluje. "Už brzy budeme mít k dispozici takové prostorové
modely fungující v reálném čase, kde se bude světlo odrážet od povrchu stejně
komplexně jako ve skutečnosti a kde budeme mít dostatek polygonů k
realistickému zobrazení virtuálních lidí. Během následujících 10 let významně
vzroste rychlost počítačů a na grafických kartách bude k dispozici paralelní
zpracování dat, takže se dostanou až k hranici simulace složitých vzájemných
odrazů světla mezi nebem a zemí, stěnami a ošacením, a to v reálném čase."
Výzkum se nyní zaměřuje také na vytvoření virtuálních postav s umělou
inteligencí, které by dokázaly komunikovat s lidmi pomocí přirozeného jazyka.
Postavy budou chápat situace, v nichž se nacházejí. Budou schopny vystupovat v
rolích místních obyvatel přátelsky i nepřátelsky anebo jako virtuální účastníci
jednotlivých misí.
Tyto postavy nebudou, na rozdíl od většiny dnešních simulací, sledovat pevný
scénář. Naopak, podle vlastní úvahy rozhodnou, jak se v dané situaci zachovat.
Simulovaná postava má být například schopna reagovat nevyzpytatelně na vojáka,
který jí přikazuje dát ruce vzhůru nebo odhodit zbraň. To zvýší realistický
dojem z chování postavy a usnadní její vývoj v příběhu, protože nebude nutné
vytvářet scénáře, které by předvídaly všechny možné sekvence událostí.

Současné systémy
Pozemní vojsko v Iráku nyní používá počítačové výcvikové systémy a mobilní
vybavení k tomu, aby se připravilo na řadu úkolů počínaje službou ozbrojeného
doprovodu a konče operacemi ve městech. Ale Julia Loughranová, prezidentka
společnosti ThoughtLink, předvídá, že vývoj technologií pro simulaci a výcvik
dojde o hodně dále než jen k PC.
"Díky novým technologiím se simulace stane něčím, co bude dostupné vždy a
všude," míní Loughranová. "To znamená, že simulace bude součástí našeho
každodenního života na kapesních počítačích (PDA), mobilních telefonech, na
internetu i v telefonních budkách. Hranice mezi zábavou a vzděláváním i mezi
výcvikem pro vojenské účely a také pro všechnu ostatní profesní přípravu se
začnou stírat."

Skutečná realita
Společnost Titan Dynamics Systems propojila počítačové systémy a pyrotechniku
tak, aby vznikl řízený výcvikový prostor, který by vojákům simuloval zvuky,
vizuální vjemy i pachy skutečného bitevního pole. Počítačově řízené produkty
této společnosti se používají na základně ve Fort Knoxu pro výcvik ozbrojeného
doprovodu. "Zkombinovali jsme mikroprocesory s pyrotechnikou a vytvořili
skutečné válečné pole," vysvětluje Dare Westmorland, senior viceprezident
společnosti.
"Je to tak realistické, že se při operaci pilotovi vrtulníku zvedne tlak,"
tvrdí Westmorland. Například simulátor granátometu s raketovým pohonem od této
firmy dokáže při palbě na přilétající vrtulník plný příslušníků námořnictva
nebo vojáků vyřadit všechny palubní alarmy.
V důsledku reality války s terorem se už začalo rozvíjet to, co nazývá Michael
Kitchen, výkonný viceprezident pro trénink a simulace u společnosti VirTra
Systems, vznikajícím trhem produktů pro bitvy čtvrté generace což je pojem,
který je používán pro označení vojenských konfliktů, při nichž je nepřítel
skryt mezi civilním obyvatelstvem a je obtížné rozlišit frontovou linii.
"Díky vývoji pokročilých simulátorů se mohou vojáci dostat do situací, které
byly převzaty ze skutečných bojových akcí nebo byly vytvořeny pro konkrétní
mise," uzavírá Kitchen.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.