SIP telefony, které přeskakují ústřednu

V současné době patří do rodiny Avaya one-X mj. verze Deskphone Desktop Edition a Mobile Edition. Řešení Desktop Editi...


V současné době patří do rodiny Avaya one-X mj. verze Deskphone Desktop Edition
a Mobile Edition. Řešení Desktop Edition udělá z PC inteligentní koncové body s
podporou SIP, které poskytují funkce pro hlasové hovory, instant messaging a
sledování přítomnosti, zatímco Mobile Edition poskytuje klientský software pro
platformy smartphonů. Systém Avaya one-X Quick Edition umožňuje díky využití
peer-to-peer technologie založené na protokolu SIP velmi snadné nasazení v LAN
malé firmy bez PBX. Měli jsme možnost jej otestovat ještě před tím, než se
objeví na českém trhu jeho uvedení na evropský trh plánuje Avaya na rok 2007.
Na první pohled se zdá překvapivé, že by společnost s tak vysokými zájmy ve
světě pobočkových ústředen (PBX) a operátorů vstoupila na trh telefonů bez PBX.
Ve skutečnosti na tom ovšem nic překvapujícího není: Doplněním řešení pro
nejmenší z telefonních systémů je Avaya schopná svým zákazníkům poskytnout
kompletní cestu upgradu bez ohledu na to, do jaké velikosti se rozrostou.
SIP telefony Avaya one-X Quick Edition budou schopny komunikovat s pobočkovými
ústřednami založenými na protokolu SIP a s poskytovateli služeb. Tyto telefony
zvládají v podstatě všechny funkce PBX. Výsledkem je, že telefony řady Quick
Edition můžete použít pro malou firmu či pobočku a stále máte možnost učinit
systém v budoucnu součástí vaší podnikové infrastruktury.
Bohužel aktualizace potřebná pro to, aby telefony spolupracovaly s externí PBX,
nebyla v době našeho testování k dispozici, avšak nyní již má být tato
schopnost dostupná. Dokonce i bez ní je už telefonní systém one-X schopen
komunikovat s podnikovou sítí, posílat uživatelům zprávy e-mailem, vytvářet
databázi telefonních čísel a hlasové pošty a být spravován jako součást
skupiny, stejně jako samostatně.
Software, který toto všechno dovoluje, byl vyvinut firmou Nimcat Networks,
toutéž společností, která vytvořila software pro telefony Aastra VentureIP.
(Avaya koupila Nimcat v září loňského roku.) Ačkoliv přece jen nemáte k
dispozici takový rozsah funkcí, jaký byste získali spolu s plnohodnotným
telefonním systémem založeným na PBX, získáte použitelnou a výkonnou funkční
sadu, která zahrnuje automatickou obsluhu s vestavěným telefonním adresářem,
hlasovou poštu s e-mailovou notifikací, schopnost připojení k veřejné
komutované telefonní síti (PSTN, Public Switched Telephone Network) a schopnost
předávat hovory, vytvářet konferenční hovory a připojit externí reproduktor pro
svolávací (paging) systém.
Telefony, jež jsme testovali, konkrétně jde o IP telefon 4610SW a 4621SW, se
budou zdát důvěrně známé každému, kdo už někdy předtím přístroje Avaya
používal. Software Nimcat nainstalovaný na těchto všestranných platformách
poskytuje telefonnímu systému one-X možnosti peer-to-peer volání: Telefon volá
ty ostatní přímo bez toho, aby procházel přes PBX.
Oba telefony fungují dobře a poskytují excelentní kvalitu zvuku. Jediným
zásadním rozdílem mezi nimi je, že 4621SW (který stojí o 100 dolarů více)
disponuje větší obrazovkou a podsvícením. Telefonní systém one-X Quick Edition
jsme nainstalovali do funkční produkční sítě, která v té době přenášela velký
objem provozu. Telefony však tímto provozem nikdy nebyly ovlivněny a během
testování nedošlo k žádnému přerušení nebo k interferenci s hovory. Jediným
problémem, s nímž jsme se setkali, byl určitý šum při volání do PSTN, avšak
tento nedostatek se vyřešil změnou nastavení délky smyčky v menu pro
administraci systému.
Nainstalovat a zprovoznit systém one-X je mimořádně jednoduché. Jestliže
používáte ethernetový přepínač, který podporuje PoE (Power over Ethernet),
stačí pouze zapojit telefon do přepínače, a telefonní systém běží. Pokud
využíváte PSTN bránu, proces je podobný s výjimkou toho, že linku připojíte k
analogovému telefonnímu portu a k síťovému přepínači.
Poté, co je k vašemu přepínači připojen první telefon, budete možná muset
manuálně vložit několik konfiguračních nastavení (to ale stačí udělat pouze
jednou). Telefon se zapne a přiřadí si klapku; pak můžete zapojit ostatní
telefony. Ty se budou, pokud jsou ve stejné síti, vzájemně identifikovat a
získají své IP adresy a další síťová nastavení z vašeho síťového DHCP serveru.
Nyní můžete dokončit konfiguraci, přičemž ke každé klapce přiřadíte uživatelské
jméno, rozhodnete se, která klapka bude sloužit jako operátor, nastavíte plán
vytáčení (dial plan) atd. Žádná z těchto aktivit po vás nebude vyžadována,
abyste mohli uskutečnit hovor, některé jsou ovšem nezbytné pro dosažení plné
funkcionality. Například adresář pro vytáčení podle jména pochopitelně nebude
fungovat, pokud žádná jména nebudou k dispozici.
Tohle všechno je prováděno prostřednictvím webového uživatelského rozhraní.
Ačkoliv vypadá poněkud prostě, shledali jsme jej intuitivním a snadno
použitelným. Některé funkce správy, jako třeba nastavení tlačítek pro rychlé
vytáčení, mohou být prováděny prostřednictvím webového softwaru na každém
telefonu: Jednoduše přejdete k IP adrese, zadáte heslo a jste uvnitř. Tatáž
stránka dovoluje přistupovat k systémové správě, která je kromě definování
dostupných funkcí a volby, zda používat možnosti call centra telefonního
systému, dosti omezená.
Informace o ID volajícího (Caller ID) je zobrazována na displeji telefonu a
tato data jsou přístrojem uchovávána, takže uživatelé si mohou posléze
prohlédnout dřívější příchozí hovory a použít uložená čísla pro volání zpět.
Stejným způsobem si mohou volající prohlédnout zmeškané a odchozí hovory.
Jediným skutečným omezením pro firmy, které by chtěly používat telefony, jako
jsou tyto, je fakt, že velikost takové sítě je omezena na ne více než 100
telefonů. Avaya se se svými systémy one-X Quick Edition konkrétně zaměřuje na
organizace s 20 či méně uživateli; výrobce tvrdí, že nad touto hranicí je z
hlediska nákladů efektivnější nasadit PBX.
Přestože one-X Quick Edition nenabízí plný rozsah funkcí, jež byste dostali k
dispozici spolu s PBX, jde o nákladově efektivní řešení, jež lze nyní také
integrovat s pobočkovou ústřednou pro získání větší flexibility. Menší pobočky
a firmy by měly systému one-X Quick Edition věnovat bližší pohled.
(wep) 6 1095
Avaya one-X Quick Edition
cena, správa, funkcionalita
jen postupně se zlepšující podpora integrace
Prodejce: Avaya, www.avaya.cz
Cena*: telefon 4610SW 485 dolarů, telefon 4621SW 585 dolarů, PSTN Gateway 395
dolarů, AC adaptéry pro sítě bez PoE 35 dolarů
* Ceny jsou uvedeny v dolarech a jsou platné pro americký trh; údaje nezahrnují
cenu za licenci pro systém Avaya one-X Quick Edition, která bude spolu s
ostatními cenami zde uvedených produktů relevantními pro ČR zveřejněna po
uvedení řešení na evropský trh v roce 2007.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.